Sivut

sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

The 4th Media » Animism is Alive and Well in South-East Asia: What Can We Learn?

4. Media »Animismi on elossa ja voi hyvin Kaakkois-Aasiassa: Mitä voimme oppia?

Animismista on elossa ja voi hyvin Kaakkois-Aasiassa: Mitä voimme oppia?

Vierailu "Raja Bomoh Sedunia" Kuala Lumpur International Airport (KLIA) viime viikolla "auttamaan" etsimään puuttuvia lennon MH370 aiheuttama sniggers monet malesialaisia ​​ja oli  pilkannut Kiinan Lentävät  matto ja kookos saaga  pelataan ulos bomohs (Sharmans) on ollut keskustan hauskaa sosiaalisen median  ja tarjosi erinomaiset rehua paikallisille koomikoita käyttää ohjelmiinsa.
Vaikka monet ihmiset olivat hämillään "Raja Bomoh" episodi, se myös tuntui vetää joitakin hyvin emotionaalisia sointuja. Sana "bomoh" on twiitannut  yli 200000 kertaa  viime viikolla, jossa "bomoh apps"  näkyvät Googlen Playstore. Metafyysinen ja taikauskoinen valtakunnassa yhteiskunnassa, jossa "bomohs" toimivat välittäjinä  mukaan Prof Hashim Awang , vanhempi tutkija Akatemian Malaiji Studies, University of Malaya, on erottamaton "Malaiji psyke".
"Bomohs" ovat osa animist perinteitä, jotka ovat olleet läsnä sosiaalisen rakenteen alueella ennen vaikutuksen Etelä-Aasian ja arabien kauppiaat, ja uhmakkaasti ennen saapumista siirtomaavaltojen alueelle. Animismista jopa ajalta ennen vähän tunnettu ja melkein unohtanut Srivijaya Aika menee takaisin 7th luvulla.
Animismista on kaikkialla Kaakkois-Aasiassa ylängöllä Vietnamin ja Laosin, Burman, tasangoilla Kambodžassa. Yhteisöt ympäri Angkor Wat uskovat rauniot on voimakas huoltajan henki nimeltään  Neakta , joka perustuu esi-isien henget joka on teho parantua sairauksista ja ratkaista yhteiskunnallisia ongelmia, shamaanien toimii medioissa.
Animismista on myös pullollaan kautta Indonesian saariston, jossa eri ryhmät palvovat kuin ihmisten yhteisöjä, kuten elottomia esineitä siinä uskossa, että nämä asiat on joitakin henkinen olemus tai valtaa. Monet uskovat, että yliluonnollisia voimia voidaan käyttää kastiin loitsuja toisille, niin monet sairaudet nähdään henki liittyviä, jossa bomoh sijaan lääkäri haetaan hoitoon.
Thaimaassa, kukaan näe pyhäkköjä ulkopuolella useimmissa rakennuksissa, kyliä, ja jopa vieressä puita ja pitkin teiden varsilla kunnioitusta paikallisia alkoholijuomia, jotka elävät tietyillä maantieteellisillä alueilla, jotka on rauhoittanut sen varmistamiseksi, harmoninen elämä väestöä tiettyyn paikkaan. Yksi näkee päivittäin tarjontaa ruokaa, kukkia ja punaisia ​​virvoitusjuomien pyhäkköjä. Jotkut näistä pyhäkköjä ovat erittäin suosittuja, jossa ihmiset tekevät pisteen nimenomaan vierailevat pyhäkkö kunnioitusta ja kunnioitusta, ja pyytää jonkinlaista onni. Nämä pyhäkköjä ja rituaalit ovat osoitus suuressa arvossa ja kunnioitusta valtaa näiden henkiä.
On Malaiji niemimaa, Orang Asli on perinteisesti animistien uskoa erityisesti esineitä ja paikkoja olevan henget asuvat niissä. Edelleen pohjoiseen pitkin vuoristoalueilla Etelä-Thaimaa Sakai, jotka vielä elävät metsien kunnioitusta henget maa.
Sabah, Kadazan-Dusun ihmiset palvovat Kinoingan tai riisiä henkeä, mikä on perusta erittäin suosittu Kaamatan tai sadonkorjuun juhla, jota vietetään joka vuosi. Erityisiä rituaaleja harjoitellaan vuosittain papittarien tunnetaan bobchizans, vaikka on olemassa hyvin vähän jäljellä tänään. Vaikka useimmat Kadazan-Dusun ihmiset ovat pitkään kääntynyt kristinuskoon tai islamin, he silti juhlia Kaamatan.
Across Sarawakissa, Orang Ulu jotka asuvat kaukana sisämaassa, dayaks ja IBAN yleensä harjoiteltu eri Animismi. Iban versio on hienostunut ja samanlainen hyväksynyt Kaharingan Uskonto harjoiteltu Kalimantanin, Indonesia heimojen kuten dayaks. IBAN pidä uskoa, että kaikki elävät olennot ovat peräisin samalta prosesseja ja siten yhteinen alkuperä, jossa maa on olemassa hyvin monimutkainen keskinäinen riippuvuus. Tässä näkymässä kaikki pehmopaperiteollisuuden rinnakkain ja vaikuttavat toisiinsa.
Vaikka monet ihmiset ovat kääntyneet buddhalaisuus, kristinusko tai islam, yli alue, animistic käytännöt ovat edelleen hyvin upotettu, joskus salaa vuonna rituaalit tai havaittu uusia uskontoja.Malaiji Heartland on täynnä syvää taikauskoinen uskomus, jonka avulla bomohs kukoistaa.
Bomohs ovat integroineet käytäntöjä islamiin. Taidetta "Silat" tai alkuperäiskansojen taistelulajit on monia näkökohtia animismista osaksi rituaaleja ja käytäntöjä. "Silat" on henkinen perusteella niin, että valtaa tiettyjen juuret ja kasvit, lujitettava lukeminen jakeita Koraanista. Symbolinen naaras circumscism  on edelleen laajalti harjoiteltu siinä uskossa, että se lieventää naisen libido.Vaikka Animismi ei tunnista Malesian hallitusta, vaikka nämä käytännöt ovat todellisuudessa yhteinen paikka.
Islam Indonesiassa ja erityisesti Java, on kehittänyt hybridi kulttuuria, joka on sisällyttänyt monia animistic rituaaleja kuten uhraa vuohen ja hautaaminen pysyy perustuksia uusia rakennuksia.Wayang kulit tai varjo nuket ovat edelleen hyvin suosittuja Indonesiassa ja Etelä-Thaimaassa, jossa myyttinen tarinoita yliluonnollisia voimia ovat pääteemoja esityksiä.
Animismista on myös erittäin vahvasti sisällytetty perinteisen kiinalaisen uskontojen sekä taolaisuus ja buddhalaisuus. Monia buddhalaisia ​​munkkeja kuullaan koska uskon, niillä on kyky nähdä tulevaisuuteen. Monet kiinalaiset tekevät pyhiinvaeltajille erityisesti Wats tai temppeleitä saada rihkamaa tai taikakaluja onnea. Enteitä ja numerot ovat yhä osa jokapäiväistä elämää.
Feng Shui, iän vanha käytäntö perustuu kosmista ja maantieteellisen ulottuvuutensa harjoitetaan laajalti koko alueella. Monet ei osta uusi asuinpaikka näkemättä, jos sijainti ja ominaisuudet sopivat mukaan Feng Shui konsultteja. Nämä käsitteet näyttävät myös uskonnollisesti hyväksyttävä muiden alkuperäiskansojen kulttuureista, joissa esimerkiksi sen ei katsota onnekas asua yläosassa "T" risteys. Lisäksi monet ihmiset kuten poliitikot neuvottelevat kalenterin määrittää parhaat päivät tehdä tiettyjä asioita.
Matkoilla ympäri aluetta, kukaan olla huomaamatta kuusikulmainen peilit sijoitettu päälle monia ovia pelotella pois pahat henget, kuulla tarinoita osat tien, joita tulisi välttää, koska henget yöllä, pyydetään maksamaan kunnianosoitus erityisesti henkiä, ja kerrotaan monia tarinoita yliluonnollinen.
Aasian elämä on paljon enemmän vaikuttaa animistic rituaaleja kuin monet olisivat myöntävät avoimesti.
Koska Animismi on niin paljon vaikutusvaltaa elämää, ja siellä on niin paljon yhteenliitettävyyttä ja samankaltaisuus uskomuksia muiden alkuperäiskansojen ympäri maailmaa, jotka eivät ole millään tavalla yhteydessä toisiinsa joko kulttuurisesti tai geneettisesti.


Onko jotain voimme oppia?
Vaikka Animismi yhtyy usko, että ei-ihmis-yhteisöt kuin eläimet, kasvit, maantieteellisten tekijöiden ja muita elottomia esineitä, tai ilmiön hallussaan jonkinlainen henkinen kyvykkyys, on jotain syvempää kuin täällä.
Animismista on kehittää moraalinen ekologian ja ihmisen ja ympäristön suhteiden käsitteitä, jotka useimmat muut filosofiat ja uskonnot missaa. Maailma Animismi on muovautunut vuorovaikutus materiaalin, luonnon ja henkisen maailman. Kaikki yksiköt toisiaan olemassa, ja yhteinen alkuperä ovat sama asia. Näin ollen yksilö voi ei voida erottaa muualla maailmassa, sekä aineellinen ja henkinen mielessä. Tämän seurauksena entiset ja nykyiset ovat sidoksissa sosiaalisen ja luonnon toimia, ja kosminen ilmiö.
Moraalinen koodi Animismi perustuu hienostunut tunnetta kestävyyttä. Kyse on säilyttää ympäristön status quo ja toiveiden mukaista hengen maan, joka voisi olla vertauskuvallisesti itse maan.
Tämä tarjoaa mielekästä näkymät kohti ympäristöä kohti ympäristöä, jossa ympäristön tuhoutuminen vastaa tuhota henget. Tämä filosofia ei ole liian kaukana Nobel ympäristönsuojelija James Lovelock n  GAIA hypoteesi  , joka näkee maan päällä elävä kokonaisuus.
Lisäksi vuodesta kannalta ymmärtää tehon luonnonvaroja, paljon kansanperinnettä ja tietoa kasvisto on hyvin nopeasti katoamassa, kuten viidakoissa ja sademetsät hakataan.
Kuten kirjailija ja kvantti fyysikko Nick Herbert kihlattu, animistic uskomukset kapseloitu quantum teorioita olemassa jo kauan ennen kuria kvanttimekaniikan kehitettiin. Kvanttiteoria hylkäsi kaksinaisuus mielen ja aineen, jossa Animismi jos joitakin vastauksia ajankohtaisia ​​ongelmia, jotka me avoimesti hylkää tänään, mutta osa-tietoisesti tilata.
Me 21st Century voi vaatia mitään yksinoikeutta viisautta, ja aiemmin, animist filosofiat kenties voi auttaa meitä saamaan syvyyttä.
 
Professori Murray Hunter on yksi usein osallistujien neljäs Media.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita:

Ei kommentteja: