Sivut

perjantai 3. tammikuuta 2014

Jatkuva julkinen velkakriisi EUROOPAN UNIONIN VAIKUTUKSET ja opetukset Vietnam
Abstrakti
Olevan julkisen velan kriisi (Euroopan unionin) EU alkoi Kreikassa marraskuussa 2009, nopeasti leviää Irlantiin (syyskuu 2010), Portugali (tammikuu 2012), Espanja (kesäkuu 2012), Italia (marraskuu 2012) ja viimeisimpänä Kyproksella (maaliskuu 2013). Tämä kriisi ei ole vain vaikuttanut Euroopan lisäksi myös koko maailmantalouden, mukaan lukien Vietnam. Tämä artikkeli analysoi Kriisin syyt, sen vaikutukset talouteen Vietnamin ja opetukset Vietnam välttää mahdolliset julkisen velan kriisi ja takaamaan kestävä kehitys.
1. Julkinen velka EU: n kriisi.
. Julkinen velka ja julkisen velan kriisi
Julkinen velka on suhteellisen monimutkainen käsite, että useimmat nykyiset menetelmät sopivat viitata summa velkaa, jonka velvollisuus maksaa lankeaa maan hallituksen  3 . Mukaan Maailmanpankin (WB) lähestymistapa, julkinen velka ymmärretään vastuuta neljään pääryhmään instituutiot: (i) Valtion vastuu, (ii) Paikallishallinto vastuuta, (iii) Keskuspankkitoiminta laitoksen vastuuta, ja ( iv) Velat riippumattomien järjestöjen, valtion omistamien yritysten, joiden osakepääomasta valtio omistaa yli 50% tai muut organisaatiot, joiden velka hallitus on velvollisuus asettua heidän pitäisi ei tätä tee  4 .
Koska laajaa luonne julkisen velan ja että maat voivat helposti joutua julkisen talouden velkakriisin - varsinkin kun 80-luvulla 20-luvulla - maailmanlaajuinen yhteisö oli luonut useita kriteereitä valvoa ja varoittaa jäsenvaltioita ajatellen, tai keskellä julkisen talouden velkakriisin 5 . Perusteet, yleisimmin käytetty arvioimaan maan julkinen velka tilanne on julkisen velan osuus bruttokansantuotteesta (BKT). Tämä luku kertoo koko maan julkisen velan murto talouden tulot ja lasketaan kello 31. joulukuussa.
Mukaan 2010 tutkimuksen American National Bureau of Economic Research (NBER), tutkimus yli 44 maissa osoitti, että kun julkinen velka / BKT annos ylittää 90%, se vaikuttaa kielteisesti talouskasvuun ja vähentää talouden kasvuvauhti maan kyseessä noin neljä prosenttia keskimäärin. Erityisesti uusille kehittyvät taloudet, kuten että Vietnamin, terve julkinen velka / BKT-suhde kynnys on 60%, ja yli tämän rajan pysähtyy vuotuinen talouskasvu noin 2%. Kuitenkin suhde julkisen velan ja BKT yksin ei ole kattava arvio turvallisuuden tai riskisyyttä maan julkinen velka - meidän on tarkasteltava julkisen velan kattavammin, suhteessaan järjestelmä makrotalouden kriteerit kansallisten talous  6 .
Julkisen talouden velkakriisin viittaa kärjistyi julkisen velan tilanne - tai vielä pahempaa, julkisen maksukyvyttömyys - joka vahingoittaa taloutta johtuvat epätasapainosta kansallisen talousarvion tuloista ja menoista. Tyypillinen tilanne syntyy yli valtiollisten menojen tuloja, pakottaa valtion lainata rahaa monin tavoin, kuten valtion obligaatioihin, obligaatioita tai luottosopimusten. Tämä johtaa valtion kyvyttömyydestä maksaa velkansa. Pysyvää budjettivaje kasvaa julkista velkaa.Jos valtio ei kyetä ratkaisemaan nämä velat ajoissa johtaa kertyminen etua entisestään pahentaa ongelmaa.
Hyman Minsky (1986)  7  antoi selityksen, mitä aiheuttaisi vakavan kriisin vuodesta 2007 alkaen, virhe rahoitusjärjestelmän-luotto-järjestelmän. Hänen mukaansa taloudellinen-luotto-järjestelmä on keskeinen rooli finanssikriisin: Se johti paljon riskialtista ja spekulatiivisia lainanotto yritysten ja julkisen samankaltaisia ​​(lainanotto paljon enemmän kuin nykyiset varat, esimerkiksi) hakemaan voittoa alkaen arvostaa varat. Kuitenkin, jos ja kun omaisuuden heikkenee sijaan (luotto kupla ponnahtaa), nämä keinottelijat menettävät paljon - elleivät kaikki - niiden vakavaraisuus, jolloin maksukyvyttömyyden koko rahoitus-ja luotto-järjestelmä, joka johtaa finanssikriisin  8 . Tämä tapahtui, koska ei ollut vielä tarvittavia järjestelmiä valvoa ja vähentää nämä spekulatiivista ja erittäin riskialtista toimintaa ..
b. Syy EU: n julkisen velan kriisi
Olevan julkisen velan kriisi EU alkoi Kreikassa, kun Kreikan pääministeri ilmoitti marraskuussa 2009, että maan budjettivaje vuonna olisi 12,7% BKT: sta, kaksi kertaa suurempi kuin aiemmin on ilmoitettu luku (Lane, 2012), ja että hän yrittäisi pelastaa Kreikkaan maksukyvyttömyys. Todellisuudessa maan julkinen velka oli enimmillään? 300 miljardia (noin US 440000000000 dollaria), mikä vastaa 124% maan BKT: sta, kaksi kertaa suurempi kuin sallitun tason Maastrichtin sopimuksella. Välittömästi, 22. joulukuuta 2009 Moody'sin Investors Service oli vähentänyt Kreikan julkinen velka luotto ranking tasolta A1 tasolle A2, koska sen kasvava budjettivaje. Aiemmin Fitch Group Standard & Poor oli alentanut Kreikan luottoluokitusta alle investment grade. Huhtikuussa 2010 Kreikan budjettialijäämä oli noussut 13,6%, jonka jälkeen piikki valtion joukkolainojen korko; Standard & Poor'sin alennettua Kreikan luottoluokitusta tasolle "roskalainaluokkaan" - mahdollisimman listalla  9 . Irlanti seurasi Kreikalle julkisen talouden alijäämä oli 32% BKT: sta (syyskuu 2010), Portugali (tammikuu 2012), Espanja (kesäkuu 2012), Italia (marraskuu 2012) ja tällä hetkellä Kyproksella (maaliskuu 2013), loksahtivat velkakriisi  10 . Miksi tämä velkakriisi tapahtuu? Paikalla oli useita syitä seuraavasti:
i. Perimmäiset syyt:
Ensinnäkin ongelma johtuu tehottomuudesta taloudellinen malli perustuu vahvasti pankki-ja rahoituspalvelujen  11  sekä puutteita EU: n ja euroalueen johtamisjärjestelmää. Joka kerta talouden taantuma sattuu tai vaaleissa tapahtuu, julkinen velka olisi piikki kun hallitukset eivät ole esittäneet pitkän aikavälin ratkaisuja julkisen velan ongelma ja sen sijaan keskitytään lyhyen aikavälin ratkaisuja. Kertymistä tähän ongelmalliseen hallinnan ja epäonnistumisen ongelman ratkaisemiseksi tyvestä johtaa lopulta hallinnan menetys julkisen velkataakan.
Toiseksi ongelma myös velkaa nopea kehitys rahoitus-ja pankkipalvelut perustuvat hyödynnetään markkinoiden tehottomuutta ja perustuu vahvasti spekulaatioihin ja spekulatiivisia investointeja 90-luvun alussa, mikä "fake hyvinvoinnin". Tämä sai monet epävakautta työvoiman rakenne, iso kuilu varallisuuden ja lisääntyvän työttömyyden ja hyvinvoinnin riippuvuudet. Tämä kehitys rahoitusjärjestelmän myös paradoksaalisesti vakiintunut luotonannossa, mikä helpottaa ja edistää lainanotto ja nopea luotonannon kasvu. Nämä edistänyt merkittävästi julkisen velan kasvattamista.
Kolmanneksi maailmanlaajuinen talouskriisi vuonna 2008 oli tervehditään Vanhojen vakuutusten - lainanoton sponsori luottovaroista, yritysten ja työttömyys tukea, kun taas obligaatioiden oli tullut kypsyyttä. Tämä aiheutti ylikuormituksen kuin vuosikymmenien ajalta velka velvollisuus kuului nämä hallitukset pahimmalla mahdollisella ajoitus. Vaikka hallitukset ovat ymmärtäneet kestämätöntä talouden geavily jäykkä kohti rahoituspalvelut, ne ovat olleet haluttomia luopumaan vanhan tapana "false" talouden, vaan he valitsevat lyhyen aikavälin ratkaisu lainaamisen uusia varoja maksaa vanhoja velkoja ja pitää maksukyvyttömien pankkien pystyssä.
Neljänneksi vuoksi rakenteellisia ongelmia, Euroopan unioni on voimakkaasti rajoitettu hoitamalla koko taloudessa, puuttuvat mekanismit, jotka mahdollistaisivat hallitukset jäsenmaiden vähentää budjetin alijäämää (Guillen, 2012). Tämä johtaa rahapolitiikkaa ei ole sopusoinnussa finanssipolitiikkaa, expecially verouudistus-ja työllisyyspolitiikan välineitä. Vaikka EU on raja jäsenmaiden budjettivaje ja julkinen velka, hallinto-ja valvontaelinten pysyvät Lax, mikä helpottaa maiden lainata ja paljon vaikeampaa ryhmän hallita sanoi lainanotto. EU ja Euroopan keskuspankki on reagoinut liian hitaasti, kun kriisi iski. Kun politiikka vastakkaisten kansallisten etujen otetaan yhtälöön, mekanismi mutkistuu entisestään ja itseään (Bastasin, 2012).
Viidenneksi tämä oli syntymistä Euro (?). Tämä saa pienempiä maita houkutella valtava määrä ulkomaisia ​​investointeja, koska yhteinen valuutta  12 . Kuitenkin tämä aiheutti myös suuri haaste: Kun pääomavirrat ylittää talouden kykyä kestävästi imeä sitä, ylimääräinen pääoma voisi helposti hukkaan toimintaa, joka ei tehokkaasti hyötyä taloudelle, joka johtaa kasvuun luottotappioiden pankkien välillä, mikä aiheuttaa jopa nopeammin puhkeaminen velkakriisin. Tämä on yksi tapa velkakriisin liittyy pankkikriisi Euroopassa (Shambaugh, 2012)
Kuudes, raha virtaa pienemmät taloudet EU oli liian suuri, tuloksena on valtava raha tarjonta ja hinnannousu tasolla, aiheuttaen paljon korkeampi inflaatio pienemmät taloudet verrattuna suurempiin, joskus jopa suurempi kuin korko korko (joka aiheuttaa mm arvo velkojen vähenee ajan aiheuttaen lainanottajien saada sijaan menettää). Seuraus hyödyntää ulkoisia rahavirtojen oli pitkäaikainen vaihtotaseen alijäämä, mutta maat eivät kyenneet hallitsemaan oman rahapolitiikkaa, koska yhteinen valuutta. Lisäksi käytettävä ulkopuolista rahavirtojen lisäisi edelleen julkisen talouden alijäämä (mutta stimuloiva kotimainen tuotanto), mikä ylittää 3% BKT: stä kuin sallittu EU: ssa. Tämä pitkän aikavälin budjettialijäämän näyttelee roolinsa ja pahentaa julkisen velan.
ii. Välittömät syyt
Ensinnäkin, aiheuttaa liittyvät sisätilojen ominaispiirteet maissa meneillään kriisi:
Ensinnäkin kaikissa maissa parhaillaan julkisen velan kriisi on leväperäistä budjettikuria. End-of-vuoden menojen toteutuminen talousarviossa olisi aina ylittää menot päätös niiden parlamenteissa ilmoitti vuoden alussa. Lisäksi nämä maat oli tehty menetetty tilaisuus kiristää finanssipolitiikkaa koko alkuvuoden viime vuosikymmenen, mikä johtuu suurelta osalta niiden huono analyyttiset puitteet (Lane, 2012).
Toiseksi pääoman jakaminen, monissa tapauksissa vaikuttaa enemmän pikemminkin poliittisia kuin taloudellisia tavoitteita. (Esimerkkejä: puolustus-ja turvallisuusalan menot, sosiaali-, eläke palkat, korkotuki pankkien sosiaalihuollon hankkeita valtiollisten pöytäkirjojen tai juhlia ja niin edelleen)
Kolmanneksi valtionhallinnon hankkeissa yleensä ei valmistunut ajoissa. Tämä aiheuttaa lisää korkomenot yli lainatut varat.
Neljänneksi alhainen pääoman käyttöä tehokkuutta (usein pienempi kuin yksityisten hankkeiden kaupallisten lainat), koska lainanottaja valtion sektorilla eivät ole suoraan vastuussa sen takaisinmaksusta. Tämä on sanottava lainanottaja vastuuta ei ole korkea kuin vastaavat lainanoton eivät välttämättä ole niitä, joilla on varaa maksaa velkansa, varsinkin jos heillä on ohut mahdollisuus valittiin uudelleen virkaansa.
Viidenneksi nämä hallitukset ovat kyky piilottaa ongelmallisia kysymyksiä maan julkisen velan tilanteessa pidemmän ajan (jopa kymmenen vuotta), joten on mahdotonta tehdä säätöjä ajoissa. Itse asiassa vakavuus kriisi voidaan katsoa hallitusten puute aloitteen edeltävinä vuosina, sekä aikana "tuudittaa" välillä kriisien (Lane, 2012). Yhdessä monimutkaisia ​​ja päällekkäisiä luonne tämän kriisin (Shambaugh, 2012), tämä toimettomuus on osoittautunut erittäin vahingollista.
Toiseksi aiheuttaa liittyvät ulkoiset tekijät:
Ensinnäkin luottoluokitus ja riskianalyysi yritykset kuten Standard & Poor, Moody'sin ja Voro Group on vaikuttava tekijä epävakaan markkinatilanteen ja kriisiä, koska niiden julkistamista alentaa luottoluokituksen näiden obligaatioiden, mikä vähentää sijoittajien luottamusta näihin markkinoihin  13 .
Toiseksi poliittinen painostus keinottelijoita, suuret rahoituslaitosten ja taloudellisia keskuksia onnistui vakuuttamaan hallituksia säätämään sijaan uudistamaan rahoituslaitoksia. Hallitukset joutui viettämään useita miljardeja euroja pelastamaan pankkeja ja elvytyspaketit pelastaa pankit ja talouden romahdukselta. Tämä poikkeuksetta johtaa lisäämällä julkista velkaa. Samaan aikaan, yksityiset pankit saivat varoja keskuspankkien alhainen korko (noin yksi prosentti) rahoittaa yritysten tuotantoon, mutta sen sijaan he käyttivät näitä varoja hankkia valtion velat ja debentuurit korkeammalla korolla (4-5 prosenttia).
Kolmanneksi katvealueiden toimintaa, jonka tavoitteena on nostaa valtion joukkolainojen korot korkeimmalle mahdolliselle tasolle mahdollisimman katvealueiden voittoa. Käytännössä julkinen velka tavallisesti neuvotellaan kautta yksityisten pankkien ja hinnoittelee nämä yksityiset laitokset. Tällainen rahoituslaitokset kuten Alpha Bank, Bank of America, Merrill Lynch, ING Group ja niin edelleen on runsaasti mahdollisuuksia keinotekoisesti nostaa valtionlainojen korot  14 .
  1. Vietnam talouden alle vaikutuksesta EU: n julkisen velan kriisi.
  2. Julkisen velan kriisi EU lisäksi nykyisiin ongelmiin Vietnam talous voi olla useita kielteisiä vaikutuksia se:
Ensinnäkin vaikeuttivat vientiä EU: n markkinoille. Mukaan General tilastokeskuksen Vietnamin, EU on ollut Vietnamin suurin vientimarkkina (pelkästään EU: ssa kulutetaan noin 17,5% kaikista tuotteista tuotettu Vietnamissa vuonna 2012, arvoltaan Yhdysvaltain 20000000000 dollaria)  15 . Vuonna 2012, vaikeuksia euroalueen talouksissa (korkea inflaatio, alensi tuloja, työttömyyden kasvu) johti yleinen suuntaus vähentää menoja keskuudessa EU: n kuluttajille, synnyttää kysyntää tavaroiden ja palveluiden - myös Vietnamista - ei nousussa. Lisäksi EU-maista on kasvanut protectionistic toimenpiteisiin suojellakseen kotimaista teollisuutta, mikä lisää dificulties for Vietnam viennin lisäksi kilpailua muiden viejien. Vaikka päähuomio suhteellisen edullisia vientituotteita, kuten maa-ja metsätalouden tuotteiden, äyriäiset ja elintarvike kokenut alhainen kysynnän lasku, muut tuotteet, kuten huonekalut, käsityö-, tekstiili-ja kenkäteollisuuden kärsi suuria kysynnän osuma.
Toinen oli kasvua kotimarkkinoilla kilpailu. Vuonna taustalla käynnissä olevan julkisen velan kriisi ja vaikeudet haastava koko maailmantalouden, Vietnam yritykset paineita ulkomaisten sijoittajien haluavat monipuolistaa markkinoiden ja hedge riskejä. Nämä ulkomaiset yritykset ovat lisäksi myönnetään edullinen lainakorkoja (monissa ulkomailla, korot kaupalliset lainat omaan yritysten on hyvin alhainen), ja on suurempi pätevyys ja vahvempi tavaramerkkejä kuin Vietnam tuotteita, joten Vietnam yritykset ovat epäedullisessa asemassa kaikki, mutta väistämätöntä.
Kolmanneksi, ulkomaisia ​​investointeja ja sijoittajien luottamusta Vietnam laski. Kriisi pakotti eurooppalaiset yritykset kuristaa tuotantonsa ja lomauttamaan työnantajien vuoksi kulutuksen lasku sekä EU: ssa ja maailmassa. Ilmeisin vastatoimi vähenee tehotonta ulkomaisia ​​investointeja. Tämän seurauksena ulkomaiset suorat sijoitukset rahavirta sekä Euroopan ja maailman Vietnamiin on vähentynyt. Vuonna 2009 Euroopassa suorat sijoitukset Vietnam otti 18% kaikista FDI. Tämä luku on laskettu 11% vuonna 2011, jatkoivat laskuaan vuonna 2012 ja näyttää jatkuvan laskusuuntaus vuonna 2013.  16
Neljänneksi mukaan arvioinnin WB, Vietnamin liiketoimintaympäristö indeksi on laskussa (vuonna 2011, Vietnamin liiketoimintaympäristö sijoittui 98. ulos 183 sijoittui taloudet, jotka kuuluvat kahdeksan joukkoon vuoteen 2010 verrattuna), joka osoittaa horjuvaa luottamusta ulkomaisten sijoittajien Vietnam liiketoimintaympäristössä. Tärkein syy tähän on, että julkisen talouden velkakriisin Euroopassa oli aiheuttanut sijoittajille ja luottoluokitukset palvelut yrityksille kiinnittää enemmän huomiota julkisen velan ongelma. Kolme ryhmää Pääkriteerit jo varoitus ovat: (i) ylivelkaantuneille, heijastuu suuri julkinen velka yli BKT: hen, (ii) liiallisista kuluista, heijastuu korkean budjettivajeen yli BKT: hen, ja (iii) jatkuvasti BKT: n lasku kasvu. Vuonna 2011 Vietnamin julkinen velka oli 106% BKT: stä (ks. taulukko 1), valtion budjetin alijäämä oli 4,9% BKT: stä (ks. taulukko 3), BKT: n kasvu aleni jatkuvasti  17  (ks. taulukko 2), joten se vaarallisinta talouden ASEANin alueella, jossa S & P luottoluokitus BB-(huononemisen BB rating alussa vuosi). Tämä ei vain vaikutti negatiivisesti kyky houkutella ulkomaisia ​​investointeja ja lainojen, mutta myös lisääntynyt lainaamisen kustannuksia kansainvälisten rahoituslaitosten koska parempaa korkoa.
Taulukko 1: Vietnamin julkisen velan, 2011
KuvaMiljardia dongiaMiljardia dollariaOsuus BKT: stä
Julkinen velka mukaan Vietnamin määritelmä139147866,855%
   Valtion velka108535352.143%
   Valtion takaus2922101412%
   Paikallishallinnon velka139150,7 1%
Julkinen velka mukaan kansainvälisen määritelmän2683878128,9106%
   Julkinen velka mukaan Vietnam
määritelmä
139147866,855%
   Liikelaitoksen velat129240062.151%
Lähde: V? Quang Vi? T, "yleisölle ja pankeille velat Vietnamin yhdellä silmäyksellä", Forum Magazine, Hanoi, 25/11/2011.

Viides oli kasvua valuuttakurssiriski. Lyhyellä aikavälillä arvostusta dollaria suhteessa? vähenee Vietnamin vientitavaran euroalueen vuoksi Vietnamin vientituotteiden arvonmäärityksen USD. Lisäksi äskettäin USD myös arvostaa suhteessa dongia (Vietnam valuutta) Koska korkea inflaatio Vietnamissa 2008-2011 (ks. taulukko 3), mikä luo paineita mukautua valuuttakurssi, mutta Vietnam on säilyttänyt samalla nopeudella. Tämä aiheuttaa riskin nykyisten kahden korkojen ja riski salakuljetettujen tuonnin vuoksi edullisemmasta tuonnista. Tämä asettaa suurempia paineita Vietnamin kansallisen valuuttavarannon.
3. Lessons Vietnamin julkisen velan kriisien ehkäisy
. Nykyinen vaikeudet Vietnam taloutta.
Tärkein syy, joka aiheuttaa Vietnamin nykyisiä vaikeuksia alkoi ilmaantua 2006 ja oli juurtunut ennen sitä. Edistää korkeatasoista kasvua, Vietnam oli edistänyt investointeja voimakkaasti ja pitkän ajan kuluessa oli ollut investointi-suhteessa BKT: hen, arvosana toiseksi Kiinan jälkeen (ks. taulukko 2). Nousuvauhti rahan ja luottojen tarjontaa oli myös yksi maailman korkein ja näin ollen inflaatio oli ennätyssuuri maailmassa. Tämä näkyy selvästi verrattaessa Vietnamin tavattoman korkea investointiaste säästämisaste 2005-2011.
Taulukko 2: BKT: n kasvuvauhdin ja investointiaste ja säästö Vietnam (2000-2011)
Kuva

Vuosi
2000
-2004
2005200620072008200920102011
Investointi / BKT (%)3338414340383933
Säästö / BKT (%) 28282623232324
Ero investointien ja säästämisen (%) 1013171715169
BKT: n kasvu (%)7.18.48.28.56.35.56.85.9
Lähde: Vu Quang Viet, kriisi ja rahoitusmarkkinoiden luotto-järjestelmän: Käytännön analyysin osalta Amerikan ja Vietnam talouteen, Washington DC, helmikuu 2013 Nguyen Anh Tuan; Vietnam kauppapoliittisella oppimäärän kansallinen poliittinen Publisher, Hanoi 2005.

Investointiaste oli paljon suurempi kuin säästää, joitakin vuosia jopa 16-17% BKT: stä (ks. taulukko 2). Tämän saavuttamiseksi oli vain kahdella tavalla: (i) lainanotto ulkomaisista lähteistä, tai (ii) laaja (liiallinen) antaminen luototus, jolloin luottotappioiden ja erittäin korkea inflaatiota viime vuosina (ks. taulukko 3).Seurauksena korkea inflaatio, kun hallitus ei säädä välisen vaihtokurssin dongia ja dollarin, tuonti oli erittäin kiihottunut tuloksena ennennäkemättömän kauppataseen alijäämä, joinakin vuosina jopa Yhdysvaltain 18000000000 dollaria (ks. taulukko 3). Tämä liiallinen investointeja ja tehokkuus on alhainen johtanut julkisen talouden liiallista alijäämää. Kuten taulukosta 1, Vietnamin julkinen velka voineet kulkeutua US 129000000000 dollaria, mikä vastaa 106% BKT: stä vuonna 2011, jossa valtion omistamien yritysten "olivat Yhdysvaltain 62100000000 dollaria (ks. taulukko 1).
Taulukko 3: lisäys rahan tarjonnan, luotto, CPI, kauppatase alijäämäinen ja valtion tuloja menot talousarvion Vietnamissa (2006-2011)
Kuva

Vuosi
200620072008200920102011
Lisäys rahan (%)34,046.020.029,033,012.0
Lisäys luotto (%)25.050.028.046.032,014,0
Inflaatio (CPI) (%)7.18.323.15.910,018.6
Valuuttakurssin muutos (%)0.90,71.24.79.110,1
Kauppatase (mrd. USD)-5,1-14,2-18,0-12,9-12,6-9,8
Valtion tulot (biljoonaa dongia)nana357,4390,6456,0590,5
Valtion menot (biljoonaa dongia)nana398,9441,2581,0725,6
Lähde: ADB, vuosikertomus 2011, Manilla 2012; General tilastokeskuksen Vietnamin, vuosikertomus 2012, Hanoi 2013.

b. Lessons ja ehdotuksia julkisen talouden velkakriisin ehkäisy Vietnamissa
i. Peruslinjaukset
Jotta Vietnam talouden vältettäisiin kielteiset vaikutukset julkisen velan kriisi, meidän on tarkasteltava sisäisten tekijöiden sisällä Vietnam taloudessa sekä syitä julkisen velan kriisi EU: ssa ja sen nykyisiä vaikutus Vietnamin kuten aiemmin analysoitu. On olemassa useita ehdotuksia:
Ensimmäinen, jotta voidaan hallita ja estää julkisen talouden velkakriisin, kiireellisin vaatimus on tehokas valtiosta säätelymekanismi valvomiseksi rahoitustoiminta ja virrat rahoituslähteistä. Tämä sisältää tietojen avoimuutta, tehokas ylläpito makrotason valvontamekanismi, samalla taataan tarpeet sosiaali-ja käynnistämään ja yhdistämällä resursseja kehittää maan kestävällä tavalla.
Toiseksi on tarpeen hallita asianmukaisesti ja parantaa tehokkuutta valtion investointeja. Pitkällä aikavälillä valtion investoinnit on aktiivisesti vähentää ja investointien talousarvion ulkopuolisia lähteitä on lisättävä suhteessa kokonaistuotantoon sosiaalisia investointeja, siirtää painopistettä valtion investointien ulkopuolella taloudellista toimintaa siten keskittyä sosiaaliseen ja infrastruktuurin investointeja. Samaan aikaan on myös tarpeen uudistaa ja yhtenäistää valtion investointeja prosessi asianmukaisella tavalla, jotta palvelemaan valinta ja standardointia kriteerit julkisten hankkeiden 18 . Kolmanneksi, valtion omistamien yritysten ja yritysten monipuolistaa investointien ulkopuolella niiden päätoimiala ja tuotanto on lopetettava. Valtion omistamien yritysten olisi keskitettävä keskeisten alojen kansantalouden, lähinnä ne liittyvät ja käsitellä sosiaalis-taloudellinen infrastruktuuri, julkiset palvelut ja ne, jotka koskevat makrotalouden vakautta.
Neljänneksi järjestelmän vakauden, ehkäisy sivuvaikutuksia ja velkaa "ansoja" ja käytännön tehokkuutta sekä valtionyhtiöiden ja rahoitusmarkkinoiden pankkisektorin uudelleenjärjestely olisi varmistettava. Samaan aikaan, asianmukaista varovaisuutta tehokkaasti käsitellä sellaisia ​​asioita kuin yrityksen yritysjärjestelyjen, työttömyysvakuutus-ja sosiaaliturvamaksut.
ii. Perusteellinen ehdotuksia ja alueet huomiota
Pohjalta suuntaviivojen edellä, voimme vetää useita perusteellisia oppitunteja ja ehdotuksia julkisen talouden velkakriisin ehkäisy Vietnamissa.
Ensinnäkin on olemassa useita kysymyksiä, jotka liittyvät valtion omistamien yritysten (SOE), jälkeen: (i) lopettamaan liiallisen investointeja valtionyhtiöiden ja ylläpitää vain minimaalinen, hallittavissa valtionyhtiöiden (vaihtelee yhdestä kaksi tusinaa)  19 ; (ii ) lopettamaan monipuolistaminen ulkopuolella asiantuntemuksen (erityisesti kerroit SOE oma pankki, tai päinvastoin)  20 , (iii) jokainen päätös perustaa uusi valtionyhtiöt on huolellisesti käsitellään ja hyväksytään kansalliskokous.Hallituksen on lopettaa menoja enemmän kuin talousarviossa aiemmin hyväksymää kansalliskokous (erityisesti, koska useissa maissa tämä on laitonta)  21 .
Toiseksi hallituksen ei pitäisi enää olla State Bank kysymys rahaa menojen ja luotto jakelu, varsinkin valtionyhtiöiden keihäänkärkenä kehitystä, koska sen tehottomuudesta johtuen ja myös suurta joukkoa nykyisiä talouden alijäämä (5%: sta 7 % BKT: sta, kun taas näinä aikoina 3% suhteessa BKT: hen on jo todettu varoituskynnysarvo joissakin maissa). Kysynnän edistäminen kautta budjettivaje on vain väliaikainen ratkaisu ja tulee käyttää vain, kun ei ole muita vaihtoehtoja, kun talous - jostain syystä - putoaa kriisin vuoksi romahtaneet kysyntää. Sitä ei saa koskaan käyttää menetelmää edistää taloudellista kasvua, koska se johtaa korkeaan inflaatioon ja menetys vakautta, koska budjettivaje poikkeuksetta korjattava tulostamalla rahaa. Syynä Vietnamin nykyinen taloudellinen tilanne on kysynnän edistäminen kautta luotonannon kasvu (joka nousi 35%: sta 125% BKT: stä vuosina 2007 ja 2011), mutta ilman hyvää valvontaa käyttöaste luoton virtauksen.
Kolmanneksi on tarpeen nostaa suhde omaan pääomaan (maksettu tai omistajan pääoma) sekä yksityiset yritykset ja valtionyhtiöiden varmistaa vakaan kehityksen. Tällä hetkellä Vietnamissa velan suhde omaan pääomaan on 1,77, paljon korkeampi kuin Yhdysvalloissa tai Euroopassa (noin 0,7). Tämä korkea velkaantumisaste voi nopeasti johtaa taloudellisessa ahdingossa ja olisi maksukyvyttömyyden korko nousee.
Neljänneksi on tarpeen keskittyä vallan kehityksen investointeja seitsemään alueeseen Vietnamin sen sijaan, että maakuntien pohjalta, jotta vältetään jätteiden vuoksi päällekkäisiä rakennusinvestoinnit sekä vähentää vaikutusta paikkakunnalla Keski-elimet sijaitsevat maakunnissa  22 . Lisäksi johto on alueella metsiä, jokia ja meriä on kerrostunut välillä keskus-, alue-ja paikallishallinnon jotta keskittää valtaa varten infrastruktuurin kehittämiseen. Paikallinen hallituksille ei pitäisi sallia laskea liikkeeseen omia joukkovelkakirjoja ulkomaisille markkinoille. Lisäksi paikallishallinnon joukkovelkakirjoja tulisi tiukasti säädeltyä, jotta vältetään hallitsematon Kerrostaa velkoja.
Viidenneksi on syytä huomata, että liiallinen luotto Vietnamissa (ks. taulukko 3) johtuu State Bank puuttuu riippumattomuus mukaan standardin markkinatalouden ja keskuspankin. Tämän vuoksi se oli toiminut eikä lopullista tavoitetta säilyttää markkinoiden hintavakauden, mutta mukaan hallituksen direktiivin tulostaa rahaa valtionyhtiöiden tulla yhtä kärkiä taloutta (todellisuudessa oli varsin tehoton), mutta seuraus että oli haitaksi talouden. Vaikeudet Vietnam talouden tapahtui, kun hallitus alkoi toteuttaa elvytystoimia, mutta ei tarkasti valvoa niitä. Siksi suurin osa näistä varoista ei investoinut tuotantoon, mutta varastoista ja kiinteistöjä. Kun kupla ponnahtaa, tämä aiheutti suuria vaikeuksia rahoitusmarkkinoiden pankkijärjestelmän yhä suhde luottotappioita.  23
Kuudenneksi mukaan luotto-organisaatiot Law (2010), monet pankit, jotka oli antanut luvan aloittamisen lisäksi, joiden ainoa tarkoitus oli auttaa paikallishallinnon ja asiakaskunnan suorittaa vuokran tavoitteluun, koska laissa ei tehdä eroa kaupallisen ja investointipankki. Mukaan kokemuksia EU: n ja Yhdysvaltojen, kaupalliset pankit käyttävät talletuksia asiakkailta lainata, kun investointipankit pääosin toteuttaa arvopaperisijoitusten käyttäen omaa rahaa, tai palvella asiakkaita investoimaan portfolio palvelumaksuja. Näin ollen, jotta vältetään riskejä rahoitusmarkkinoiden pankkijärjestelmän ja kriisi on kiireellistä tarvetta muuttaa tämän lain painottaa eroa asema ja tehtävä näistä kahdesta pankkien, sekä lopettamalla mahdollistaa pankin oma rahoitusalan ulkopuolisissa yrityksissä, tai päinvastoin, muista yrityksistä perustamassa pankin palvelemaan itseään.
Seitsemäs, valtion pankki olisi luotava standardi vähimmäispääoma kullekin pankkien sekä perustaa ja ilmoittaa perustilastot kunkin pankin erityisesti ja rahoitusmarkkinoiden rahajärjestelmän yleensä palvelemaan päättäjät ja finanssipalvelujen käyttäjiä palvelut. Vietnam rahoitusmarkkinoiden pankkijärjestelmä on (i) 101 pankkien ja ulkomaisten pankkien sivukonttorit mukaan lukien (a) 5 kansalliset liikepankit, joilla kullakin yli US $ 1 miljardin Chartered pääoman ja taseen loppusumma välillä US $ 15 USD 25 miljardia ( b) 39 yksityisten liikepankkien, joista vain harvat pankit ovat suuria kuin Eximbank kanssa chatered pääoma US 630.000.000 dollaria, Sacombank - US 550.000.000 dollaria, ACB - US 470.000.000 dollaria  24 , (c) 53 ulkomaisten pankkien sivukonttoreiden ja pankkien kanssa 100% ulkomainen pääoma; (d) 5 ulkomaisia ​​yhteinen pankkien, (ii) 18 rahoitusalan yrityksissä, 12 rahoitusalan-lease yritysten ja 1202 julkisen luottovaroista, (iii) 105 osakeyhtiöitä, 47 sijoitusrahastot, 43 vahinkovakuutus ja 10 henkivakuutus yritykset  25 . Tämä rahoitusjärjestelmä on hyvin monimutkainen, päällekkäisiä, että ei ole asianmukaisesti valvonut ja  26 .
4. Päätelmä
Koska julkisen velan kriisi Euroopassa jatkuu, valu edelleen epäilyksiä jo myrskyisä ja hutera makrotalouden ja rahoitusjärjestelmän maailmanlaajuisesti, kaksi kysymystä vaatia tyydyttävää vastausta. Ensimmäinen, mitä pitäisi tehdä pelastaa ne taloudet jo nielaisi sen ja tuoda ne takaisin taloudellisia terveellisyyttä.Toinen, mitä pitäisi tehdä talouksien ei vielä kriisin välttämiseksi sen heijastusvaikutuksia, tai vielä pahempaa, olla mukana omassa kriisissä. Tämän tiedonannon tarkoituksena on löytää sopiva vastaus toiseen kysymykseen tavalla, jolla on merkitystä Vietnam talouteen.
Kuten on keskusteltu, makrotalouden Vietnamin hetkellä esitetä useita huolestuttavia kysymyksiä ja oireita. Kriisi on iskenyt vanavedessä Vietnamin nopeasti muuttuvassa taloudessa ja altistuvat useita keskeisiä heikkouksia maan makrotalouden, kuten inflaatio, valtion budjetin alijäämä ja tehoton käyttö valtionyhtiöiden keihäänkärki talouden, muutamia mainitakseni. Tämä artikkeli on nimetty useita ehdotuksia talouden rakenneuudistuksen lievittämiseksi nämä puutteet juuresta, välttäen mahdolliset julkisen velan kriisi.
Vaikka useita taustalla olevia kysymyksiä Euroopan kriisi - Voidaan jopa sanoa avainkysymyksiä - ei voida soveltaa Vietnam, eli riippuvuus yhteinen valuutta ja finanssipolitiikalla ja poliittisen kuluista, tilanne Euroopassa on osoittanut, että heikkoudet, valtion budjetin pankkijärjestelmän ja hidas kasvu ovat erottamattomia ja yksi ei voida tarkastella tai ratkaista ilman toista. Ottaen huomioon nykytila ​​Vietnam pankki-ja rahoitusala ja sen monia kysymyksiä, miten nämä kolme ongelmaa vuorovaikutuksessa ja miten niiden ratkaisemiseksi on tärkeä ala, että poliittisten päättäjien ja tulevien tutkimusten tulisi kiinnittää huomiota.


Tohtori Nguyen Anh Tuan, Assos. Prof  1
Nguyen Linh  2


Viitteet:

  1. Bajrektarevic A., (2013), Euroopan tulevaisuus (Lissabonin ja sukupolvenvaihdos Interval), Crans Montana Forum, 2013, Geneve, Sveitsi.
  2. Bajrektarevic, A., (2004), Eurooppa vuoden 2020 jälkeen: Kolmiulotteinen Challenge, 13thOSCE Economic Forum, Trieste Italia, marraskuu 2004.
  3. Bastasin, C (2012), Saving Europe: Miten kansallisuuskomitean Lähes Tuhoutuneet Euro, Brookings Institution Press.
  4. Guillen, (2012), Eurooppa: kriisi Crisis, International Journal of Political Economy, Vol.. 41, nro 3 (Fall 2012), pp 41-68Jolly, D. (2011), Euroopan työterveys-Sells Miljardia Bonds pelastaa Irlanti, New York Times, Tammikuu 5 2011  http://nytimes.com
  5. Lane, P. (2012), Euroopan valtioiden velkakriisi, Journal of Economic Perspectives, Vol.. 26, nro 3 (Summer 2012), s. 49-67
  6. Minsky, H. (1986), Stabilizing epävakaa talous, Yale University Press, Yale.
  7. Manasse, P. ja Roubini, N (2009), Nyrkkisääntö valtioiden velkakriisi, IMF: Journal of International Economics.
  8. Le, NM, (2011), julkinen velka: velka vaikutukset talouskasvuun ja Burden of Next Generation, Banking Academy of Vietnam, Hanoi 2011.
  9. Reinhart, CM ja Rogoff, KS, (2010), kasvu aika Velka, American Economic Review.
  10. Shambaugh, J, Reis, R ja Rey, H (2012), Euro Three Kriisit, Brookings Papers taloudelliseen toimeliaisuuteen (kevät 2012), s. 157-231
  11. Le, S. K (2013), The World Economy jälkeen Crisis: vaikutukset ja tulevaisuudennäkymät, Publisher of Social Sciences, Ha Noi 2012.
  12. Vu, VQ, (2013), Crisis ja rahoitusmarkkinoiden luotto-järjestelmän: Käytännön Analysis huomioon Amerikan ja Vietnam Talous, Washington DC, helmikuu 2013.
  13. Vu, VQ, (2011) "yleisölle ja pankeille velat Vietnamin yhdellä silmäyksellä", Forum Magazine, Hanoi, 25/11/2011.
  14. Dinh, TC, (2012), EU: n kahden ensimmäisen vuosikymmenen 21. vuosisadan, Publisher of Social Sciences, Ha Noi 2012.
  15. Nguyen, TA, (1999), Aasian raha-Finanssikriisi: syyt ja vaikutukset (toim.), kansallinen poliittinen Publishing House, Hanoi 1999.
  16. Nguyen, T., (2006), "Itä-Aasian talouskriisin Yhteistyö jälkeen 1997-Crisis: Kokemus alkaen EU: ssa", Seminar Proceedings Kiinassa, toukokuussa 2006.
  17. Nguyen, TA, (2009), "Global Financial Crisis: Kokemuksia Australian ja Lessons for Vietnam", Review of kommunistisen, nro 169, tammikuu 2009

1 Editor-in-Chief, Journal of International Studies, diplomaattiakatemiassa Vietnamin ulkoministeriön Vietnamin
2 Master of Financial Management, Australian National University.
3 julkisen sektorin määritelty Yhdistyneiden Kansakuntien kansantalouden Accounting (SNA) sisältää julkisen palvelun (hallitus) ja valtion omistamia yrityksiä. Näin ollen termi "julkisen velan" on myös katsotaan tarkoittavan samaa kuin sellaiset termit kuin "riippumattomat velka" (YK, System of National Accounts 2008, para. 22.15, http://unstats.un.org/unsd/nationalaccount / docs/SNA2008.pdf  : "Julkiseen sektoriin kuuluvat julkisyhteisöjen ja julkisten yritysten"). Kuitenkin julkinen velka poikkeaa kansallisista velkoja että jälkimmäinen viittaa maan velka velvoitteen kokonaisuudessaan, mukaan lukien sekä hallituksen velka ja yksityisiä velkoja. Toisin sanoen julkinen velka on vain osa valtionvelkaa.
4 Tämä määritelmä on samanlainen kuin Velka Management ja Financial Analysis System (DMFAS) Yhdistyneiden Kansakuntien kauppa-ja kehityskonferenssin (UNCTAD)
5 hallintoneuvoston kriteerit maan julkisen velan ja ulkomaisen velan sisältää: (i) Julkisen velan osuus BKT: stä, (ii) ulkomainen velka suhteessa BKT: hen (iii) Kansallinen velan osuus BKT: stä, (iv) Ulkomaiset velka suhteessa brutto viennin arvo, (v) Julkisen velan osuus valtion talousarvion tulojen ja niin edelleen.
6 Nämä kriteerit ovat: (i) määrä ja laatu on talouskasvun, (ii) kokonaistuottavuus, (iii) pääoman käyttöä tehokkuutta (via Inkrementaali pääoma-tuotos-suhde - ICOR), (iv) Julkisen talouden alijäämän suhde, (v) kotimainen säästämisaste ja bruttokansantuotteeseen investointeja, ja (vi) joukon muita kriteereitä. Lisäksi sellaisia ​​perusteita julkisen velan rakenne, paino eri velan luokkiin, korko rakenne ja maksuaika myös edellyttävät syvällistä analyysiä käsiteltäessä kestävä julkinen velka. Esimerkiksi julkisen velan arvoltaan 100% Kreikan BKT aiheutti sen konkurssiin, kun taas Japanin julkisen velan arvo on noin 200% BKT: sta ja pidetään edelleen kestävän. Toinen esimerkki, Argentiina, on julkisen velan suhde BKT: hen alle 60% ja on silti käynnissä julkisen velan kriisi. Mukaan Maastrichtin sopimuksessa vuonna 1992, Euroopan unionin maat eivät saa olla niiden julkisen velan yli 60% BKT: staan.
7 Hyman Minsky, 1986, Stabilizing epävakaa talous, Yale University Press, Yale.
8 Minsky luokiteltu lainanottajien kolmeen luokkaan: (i) hedge lainanottajat, jotka voivat maksaa heidän sekä korkoon niiden investointien, (ii) spekulatiivinen lainanottajat, jotka voivat maksaa korkoa, mutta on säännöllisesti kaatuessa pääasiallinen pysyä pystyssä, ja ( iii) Ponzi lainanottajien, joka toimii pohjalta rahan lainaamisen yksi velkoja maksamaan toiselle. Hänen näkemyksensä oli, että kriisi tapahtuisi, jos kahteen viimeksi mainittuun luokkaan outnumbers ensin.
9 2. toukokuuta 2010 Kreikan pääministeri oli hyväksynyt tuen arvoinen paketti? 110 miljardia (US 143000000000 dollaria) alkaen euroalueen ja IMF, joka tulisi voimaan seuraavien kolmen vuoden aikana.
10 Vuoden 2009 tyypillinen EU-maissa oli suuri julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen kuten Kreikassa - 124%, Portugali - 84,6%, Italia - 120,1%, Saksa - 84,5%, Irlanti - 82,9%, Ranska - 82,6%.
11 Kaksi energistä kriisit 1973-1974 ja 1979-1980 työnsi maassa Euroopassa ja Amerikassa lamaan. Se oli aikaa, jolloin Euroopassa ja Amerikassa uudelleen ja muuttanut heidän talouksia teollisuustuotannon osaksi pankki-ja rahoituspalvelut puomi arvopaperisijoitusten.
12 Esimerkiksi pienet maat EU: n, kuten Kreikan, Irlannin saivat lainata rahaa korkojen sama kuin Saksassa, Ranskassa. Toisin sanoen, pienet maat käytti koko EU: n hyväksi.
13 alussa 2009, pitkien korkojen EU-valtioiden lainojen saavutti kaikkien aikojen alhainen ajan hallitukset uusia joukkovelkakirjalainoja, mutta muutaman viikon korkomarkkinoiden ovat muuttuneet merkittävästi. Kuten S & P: n Ratings Services ja Fitch Group alkoi tutkia Kreikan velan ja sijoittui hänen joukkovelkakirjojen junk, niiden lainan korot statred lisätä dramaattisesti, kun pörssi-indeksi laski aivan yhtä dramaattisesti.
14 Esimerkiksi IMF: n raportti 22. huhtikuuta 2010 todetaan, että talouden Portugalille huononi, kasvaisi vähemmän kuin ennustettu ja ei voisi vähentää hänen alijäämää. Tämä aiheutti korkojen Portugalin 10-vuotisen joukkovelkakirjalainan kasvaa merkittävästi, ja kuten nykyisin Portugali, Espanja, Kreikka, Irlanti ja Italia ovat maita, jotka ovat lähes varmasti tavata suuria vaikeuksia vähentämään julkista velkaa.
15 Nguy? N Sinh CUC "katsaus talouteen Vietnamin vuonna 2012 ja ennuste vuodelle 2013", kommunistisen Magazine, Hanoi, tammikuu 2013, s. 69-73. Vaikutus Euroopan kansalaisten velkakriisi Vietnamin vientituotteiden eivät ole kovin suuria, koska Vietnamin vienti olivat pääosin välttämättömyydet. Vuonna 2012 määrä viedyt tavarat ei laskenut, mutta ei kasvanut niin paljon kuin odotettiin.
16 Lisäksi accoding yleinen analyysi, globaali FDI yleensä ja erityisesti EU: n Vietnamiin, syrjään nykyisestä kriisistä, sovelletaan useita rajoittavia tekijöitä: (i) vähäisen yleisen tehokkuuden FDI, edelleen pääasiassa on kokoonpano ja hankkeille, joilla on vähän lisäarvoa ja alhainen kyky osallistua maailmanlaajuiseen arvoketjussa; (ii) talaa maksettu rekisteröity pääoma, pieni projekti mittakaavassa, monet hankkeet hidas toteutus, (iii) suurin osa teknologioiden houkutteli kautta FDI ei ole moderni ja on vain keskitasoa verrattuna maailman, hyvin harvat yritykset tuo korkean teknologian, (iv) määrä luotujen työpaikkojen FDI ei ole korkea, koska on elävä laatu FDI yrityksen työntekijät, sekä yhä useammat työriidat, (v) ei liene olemassa useita tapauksia, hinta siirtämiseen ja veron kiertämiseksi FDI yrityksiä yhä hienostuneisuus (valheellisesti nostaa pääoma-arvo, syöttö, yleiskulut, koulutus jne.) luoda "todellista voittoa, vääriä tappiot ", (vi) alhainen diffuusio arvon ofther talouden aloille, ja (vii) hankkeiden määrä aiheuttaa ympäristön pilaantumista ja resurssien tuhlausta.
17 Vuonna 2012 bruttokansantuotteen kasvu Vietnamin taloudelle, joka oli vain 5,03% verrattuna vuoden 2011, oli alhaisin kasvu vuodesta 2000 (Nguy? N Sinh CUC, 2013, ibid). Vuonna 2010, vaikka BKT: n kasvuvauhti oli 6,8%, mutta suhdeluku johtuu kiinteistöjen kupla ja seuraus talouden elvytyspaketit 2009, joiden käyttöaste ei stricly ohjaa ja valvoo, siksi ei käytetty asianmukaisesti.
18 Erityisesti on tarpeen erottaa kaksi luokkaa tavoitteet ja kriteerit, joilla arvioidaan tehokkuutta julkisten investointien (for-ja voittoa investoinnit), lievittää sekaannusta tcapital varten voittoa ja voittoa toimintaa sekä kuten sosiaalinen vastuu valtionyhtiöiden.
19 Tämä voidaan saavuttaa edistämällä equitization valtionyhtiöiden, vähentää paino ja valtionyhtiöt, joista valtio omistaa valvoa osakkeita, vain säilyttää valtionyhtiöt 100% osavaltion pääkaupunki teollisuudessa ja aloilla, jotka valtio tarvitsee säilyttää monopoli, tai pidä keskeinen rooli taloudessa, tai että yksityinen sektori ei voi tai ei halua osallistua tuumaa Lisäksi tämä voidaan tehdä myös edistämällä usean omistajan corportations jossa valtionyhtiöt ovat avainasemassa, joka voi ottaa roolia talouden johtoa ja liiketulos mukaan talouden lakeja, pohjalta vapaaehtoinen sopimus ja yhteistyötä riippumatonta oikeussubjektia.
20 Tällä hetkellä luotto laki Vietnam sallii tämän.
21 Vuodesta 2007 Vietnamin hallitus on menoja enemmän kuin hyväksymän määrän kansalliskokous vuosittain: vuonna 2007 yli 31%, 2008-29%, 2009 - 46% ja 2010-11%. (Laskelma perustuu tilastoista budjettiarvioita hyväksymä kansalliskokous ja talousarvion selvitystilaan kunkin vuoden lopussa).
22 Toisin sanoen, kaikki haarat Keski elinten, kuten State Bank, valtiovarainministeriö, ministeriön suunnittelu ja investoinnit, yleisten toimisto Tilastot ja niin edelleen olisi sijoitettuina alueen sijaan maakuntien perusteella, koska ne ovat hetki.
23 asti 31. toukokuuta 2012, yhteensä maksamattomat velat pankkijärjestelmän Vietnamin ovat noin VND2, 500000000000000. Jos oletamme 10% tästä määrästä on huono velkaa, se olisi absoluuttinen arvo 250000000000000. Mukaan Senior pankki asiantuntija, Nguyen Tri Hieu, luottotappiot Vietnamissa on noin 15% (VND370 biljoonaa), josta 50% (VND190 biljoonaa) on korvaamatonta (mukaan kansainvälisten precedences), joka on hyvin suuri verrattuna pankkijärjestelmän provident rahasto (VND70 biljoonaa). Samaan aikaan, State Bank kuvernööri Vietnamin Nguyen Van Binh vihjaillaan, että korko luottotappioiden on vain 4,47% (noin VND117 biljoonaa) ja 84% kaikista veloista on vakuus arvoltaan 135% yhteensä velkaa. Toisaalta mukaan pankki inspectional elin, korko luottotappioiden on lähempänä 8,6% velkaa (VND202 biljoonaa).
24 mukaan 141-ND-CP asetuksella päivätty 22th marraskuuta 2006 asti ja 31. joulukuuta 2010, jokainen yksityinen liikepankki on oltava vähintään vuokrattu pääkaupunki VND3 biljoonaa (yli 150 miljoonaa dollaria). Kuitenkin tuolloin oli 21 pankkien chatered pääomaa alle VND2 biljoonaa, 9 pankilla on vuokrattu pääoman välillä VND2 to VND3 biljoonaa, ja vain 9 pankit vuokrattu pääomasta edellä VND3 biljoonaa. Tällä välin keskimääräinen maailmanlaajuinen liikepankki on tyypillinen Chartered pääoma US $ 1 2 miljardia Yhdysvaltain dollaria.
25 V? Quang Vi? T, kriisi ja rahoitusmarkkinoiden luotto-järjestelmän: Käytännön analyysin osalta Amerikan ja Vietnam talouteen, Washington DC, helmikuu 2013.
26 Labor (Ng?? I Lao?? Ng), määräävässä markkina-asemassa finanssikonserni, 23/1/2013, ( http://nld.com.vn/20130123104917462p0c1002/tap  Doan Tai Chinh keuhkojen Doan Thi truong.htm)

Ei kommentteja: