Sivut

lauantai 1. helmikuuta 2014

Ruotsin Film Johtaja puhuu Ulkona Liettuan holokaustin, Tavallaan, Little Bit


LAUSUNTO

by Geoff Vasil


Jonas Öhman on ruotsalainen, joka on tulossa Liettuaan ja elävät täällä ja pois lähes alusta modernin itsenäisyyden 1990-1991 aikana. Tuona aikana hän on tuottanut useita elokuvia, joista vain yksi näyttää ansiokkaasti internetissä elokuva tietokantaimdb.com , mutta jotka kaikki käsittelevät enemmän tai vähemmän mythologized version historian Liettuan anti-Partisaanien.
John Öhman Liettuan presidentti Grybauskaite.  Kuva: Liettua Tribune.
John Öhman saa sähköpostilla Liettuan palkinnon presidentti Grybauskaitė. Kohteliaisuus presidentin kanslia Tasavallan Liettuan. Kuva: R. Dačkus.
Vuonna 2013 hän sai kunnia Friend Liettuan , jotka saattavat tuntua ei tässä eikä siellä, mutta tämä on se taso, jolla Liettuan ns kansallisen turvallisuuden todella toimii, kuten ympyrä, kenelle niitä, jotka pitävät itseään vastaavan valtion kutsua ystäviä, ja vastustamalla ja ympäröivän renkaat vihollisia. Toisin sanoen, Liettuan kansallisen turvallisuuden toimii tasolla lukion klikkien lännessä, kuten se teki itsenäisyyden ajan välillä kaksi maailmansotaa, joka on jotain, johon palaan ihan kohta.Puolustajia natsien edelleen herjaavan arvostelijat Double kansanmurhan politiikasta, LAF (Liettuan aktivisti edessä) ja PG (Väliaikainen hallitus) Holocaust yhteistyökumppanit (molemmat 1941) kuin "vihollisia Liettua" (vuonna 2014). Öhman on virallisesti nimetty ystävälle. Joka on täsmälleen sama muoto osoite Liettuan kommunistit käytetty klassikko "toveri" draugas , ystävä.
Öhman on "ystävä", koska hän näyttää että klassinen Länsi naiiviutta ja antoi moraalista tukea Liettuan revisionistiset käsitys holokaustin. Hän ymmärsi "meidän" versio tarinasta ja esitteli sen ulkomailla, jossain määrin.
Nyt Öhman näyttää kokenut "oh yeah" hetki koskien Liettuan Holocaust, jonka me täällä Puolustaminen historia  ovat enemmän kuin valmiita suosiota kuin täysimittainen satori, hetki valaistumisen yhtä valoisa kuin Guatama n alla Banyan Tree. Hei, otamme mitä voimme saada, ja ollutta se on mennyttä, kun se tulee käsitellä henkilökohtaisia ​​eroja, vaikka emme voi emmekä unohda mitä tapahtui 1941-1945 paikkeilla.
Ihmiset voivat muuttua. Vuonna Öhman tapauksessa ehkä hän ei koskaan osta osaksi Liettuan uuden myyttejä kovin paljon muutenkin, ja ehkä hän koskaan täysin omaksunut ajatuksen holokaustin syylliset ovat kansallisia sankareita, jos he ampuvat aseettomia kommunisteja, too. Ehkä hän ei koskaan Russophobe. En tiedä, ja se on asia omantuntonsa.
Tällä viikolla hän on ollut julkaissut hieman pitkähkö essee on yleensä "valtion-friendly" Delfi sivusto, joka ei ole koskaan vältellyt hämärtävät holokaustin ja jonka entinen johtaja koskaan hylännyt Holocaust Salaustaktiikaksi kekkerit Washington DC, mutta joka on aina ollut valmis sekoita potin joka tapauksessa, ja joskus mahdollistaa näkemysero paistaa läpi siellä täällä. Ei voi olla korkeampi ylistys ajatuksissa-ohjattu Liettua, tietenkin.
Teos on oikeus karkeasti "Näytä juutalaisvainojen hidastavasti kehittäminen Liettua." Hän lähtee ilmaisemalla ihailunsa Israelin valtion, mieltymys joka alkoi Jom Kippur-sota, mutta sanoo, että hän on aina ollut kriittinen Israelin hoidon palestiinalaisten .Mitä tällä on tekemistä holokaustin Liettuassa? Hän sanoo hän puhuu Israelin koska tämä jotenkin helpottaa lukijaa ymmärtämään. Hän tarkoittaa Liettuan lukijat, tietenkin. Mikään mitä seuraa näyttää olevan helpompi ottaa valossa Israelin armeijan voittoja, mutta mitä.
Hän sitten saa suoraan asiaan ja esittelee tärkeimmät opinnäytetöitä, joka seuraa tässä käännöksessä:
"Se olisi todennäköisesti sanonut selvästi, että Liettuan yhteydessä se ei ole juutalaiset itse, jotka kiinnostavat minua niin paljon kuin tekee niiden osuus Liettua: niin paljon kuin he liittyivät riippumattomuuden Liettua vastaa itse, sen valtiollisen, jatkuvuuden ja hyvinvoinnin. [Etniset] Liettuan käsitys tästä voisi olla paljon parempi ja laajempi. Näen aivan selvästi, että [heidän] suhtautuminen holokaustin suuresti estää normaalia kehitystä tässä tilassa. Et voi muuttaa historiaa, mutta voit muuttaa suhtautumista viimeisen ajan.
"Sanon juutalaiset olivat, ovat ja toivon, on erottamaton osa identiteettiä Liettuassa. Vastaavasti väitän juutalaisten tuho ja juutalaisten perintö on osa menetys Liettuan itsenäisyyden. Ja vielä totean, että eri suhtautuminen juutalaisiin yleensä ja erityisesti holokaustin olisi vain hyötyä Liettuan suhteen sen tulevaisuuden onnea ja hyvinvointia. "
Öhman ei ole sanonut mitään uutta täällä, paitsi sanoa, että hän käsittää, mitä monet muut ovat sanoneet jo vuosia. Silti hän sanoo sen ihmisille, jotka täytyy kuulla se, koska luotettu ulkomaalainen jonkinlainen oletetaan objektiivisuuden.
Jälkeen puhutaan juutalaisten verkostot Itä-Euroopassa eikä täysin debunking myytti juutalaisten valta-asema alkuperäisen Liettuan kommunistisen puolueen, mutta ainakin väittäen sen merkitystä, Öhman alkaa hänen hoitoon holokaustin kanssa "Olen täysin vakuuttunut siitä, ettei olisi ollut mitään Holokausti Liettua ilman Saksan natsit. "Tavallaan kuin sanomalla ei olisi maitoa ilman lehmiä, mutta koska hän puhuu nimenomaan hänen henkilökohtaisesta näkökulmasta, unohdamme semantiikkaa hyväksi hänen tarkoitettu merkitys. Aikomuksenaan eli saksalaiset teki holokaustin ja aloitti sen Liettuassa.
Joka tietysti pelaa hyvin väärää tietoa Liettuan yleisö, joka olettaa tämä on totta ja jotain niin itsestään selvää, ettei kukaan voisi kyseenalaistaa sitä. Mutta tietenkin ihmiset tekevät. Jopa etevä holokaustin tutkija Dina Porat, joka on hiljattain päättänyt palvella tehokkaasti, koska symbolinen ulkomaisten akateemisten Juutalainen Liettuan virallisen valtion rahoittama holokaustin obfuskoinnin paneeli, niin sanottu kansainvälisen komission arviointi Crimes jne. jne. (korvaa Yitzhak Arad, joka on asunut kertoa tarinan ). Tämä komissio jopa tunnistaa ongelman virallisella tasolla, ja näin väittää holokaustin ei alkanut Liettuassa kesäkuun lopussa 1941, mutta muutamaa viikkoa myöhemmin. Se ei ole aivan hienoisen eron komissio haluaa esitellä maailmalle, se menee asian ytimeen ja peittelyssä. Monet holokaustin tutkijat-todellinen itse, ei hännystelijöitä rahoitetaan Liettuan valtio,-sanovat holokaustin alkoi Liettuassa. Lukuun ottamatta muutamia epäröivät ensimmäiset askeleet kohti joukkomurhaa Saksan miehittämässä Puolassa, juutalaisten joukkomurhasta on todella laajassa mittakaavassa alkoi Liettuassa. Ei aivan PR kuva nykyaikainen valtio haluaa: "Tervetuloa Liettuan Syntymäpaikka holokaustin!"
Pahempaa, mitä modernin PR, holokaustia ei alkanut ilman Liettuan "partisaanit" ensimmäinen inspiroivia natsit kohti uusia korkeuksia joukkomurhasta aikana ensimmäisinä päivinä hyökkäystä. Jotkut kirjeenvaihto saksalaisten joukkojen Liettuassa heidän rakkaansa kotona Saksassa sisältää kirjaa shokki saksalaiset kokivat nähdessään barbaarista liettualaisten kohti juutalaisia ​​naapureita. Tavallaan kuin itse Paholainen soittaisit pahaa. Huolimatta monista yrityksistä liettualaiset tulkita Stahlecker raportin tarkoittavan oli salaliitto pilata imagoa ja mainetta Liettuan, totuus on Stahlecker yritti ottaa joitakin luottoa ainakin jotain hän ei ollut tehnyt, joka oli pogrom vuonna Kaunas jonka aikana liettualaiset käytetään kirveet, sahat, vasarat ja seuroja murhata tuhansia juutalaisia ​​ja mestata rabbit.
Mitä Öhman ei ole pyytänyt itse on seuraus hänen lausuntonsa edellä, joka olisi on ollut holokaustin Euroopassa ilman inspiraatiota antanut Liettuan natsit?
Hän väittää myös itsenäiseksi julistautuneen, Liettuan natsien nukke väliaikainen hallitus 1941 vain katseli puuttumatta joukkomurhasta Liettuan juutalaisten Saksan natsit. Hän sanoo heidän periaatepäätökset olivat "passiivisesti antisemiittisestä." Väliaikainen hallitus oli johto Liettuan aktivisti Front, muodostivat Berliinissä toteuttaneen joukkomurhasta Liettuan juutalaisia. LAF lähetti esitteitä Berliinistä kehottamalla heidän maanalaisen solujen Neuvostoliiton Liettua valmistautua joukkomurhan juutalaisia ​​naapureita. Väliaikainen hallitus hyväksyi päätöslauselmat luoda keskitysleirien Kaunas aikana ensimmäisinä päivinä PG olemassaolosta. Kun kävi selväksi, natsit eivät halunneet keskitysleireillä ihan vielä, PG läpäissyt päätöslauselmia perustamista juutalaisgetto, mukaisesti Natsi-Saksan suunnitelmista.Missään vaiheessa ollut tauko juutalaisten joukkomurhasta laitoksesta asti selvitystilaan PG, tuhoaminen suoritetaan komennossa Jurgelis, joka oli komennossa PG. Miten Öhman tulkitsivat tämän olevan "passiivinen antisemitismi" on mysteeri, joko suostu ottamaan vastaan ​​totuutta tai yksinkertaisesti kiinnostuksen puute.
Tämän jälkeen kirjoittaja esittelee, mikä on luultavasti hänen tärkein kohta:
"Voitaisiin myös kokevat moraalinen vastuu Liettualaiset yhteydessä itsenäisyyden menetystä. Riippumattomuutta, se on itsestään selvää, ei ole vain seurausta liput, perustuslait, hallitukset ja niin edelleen. Independence ilmaisee itseään läpi integroitu toimintaperiaatteet, jotka tulevat yhtä paljon epävirallisia mekanismeja ihmisten keskuudessa, ryhmät, järjestöt ja niiden (virallisia ja epävirallisia) sopimuksia ja toimia kuten se virallisista sopimuksista ja yleisiin tavoitteisiin.Olen muotoiltu "Layered teoria menetys Liettuan itsenäisyyden." Genren tragedia tämä olisi itsenäisyyden menetystä ja lopulta vastus läpi kolme kannetta.
"Mitä tapahtui kesällä 1940 oli ensimmäinen kerros, tai City (Kaunas) Kerros itsenäisyyden menetystä, kun Liettuan hallitus ei ollut joustavaa lainkaan painetta vastaan ​​Moskovasta. Yksi voi painottaa tässä, että ei ainoastaan ​​hallitus vastustaa, mutta seuraavana päivänä osa ennen sotaa Liettuan hallitus todella meni töihin uuden päällikön. Tosiasia antautuminen ei ole kyseessä, ja siksi tähän asti se ei ole ollut helppo torjua painostus Moskovasta eri versioille [tulkintoja] näistä tapahtumista.
"Toinen kerros menetys, joka liittyy läheisesti juutalaisten-tapahtuu vuonna 1941 aluksi. Kutsuisin tätä Town Kerros itsenäisyyden menetystä. Puhun "shtetl kulttuuria noin kaupunkeja, jotka muodostivat elintärkeä, strategisesti tärkeä välinen välitila kaupunki ja maan sotien välisenä aikana. Tuhoaminen main (juutalainen) [sosiaalinen] ositteessa vaikuttaa kaupunkien erityisesti tuskallisen ja jo nyt vaikuttaa kehitykseen kaupungeissa. Rooli [etnisten] liettualaiset tässä tilassa, edistää suoraan tuhoa tämän [sosiaalisen] ositteessa, ei ole tärkein tekijä [murhaan juutalaisten], mutta silti melko tärkeä.
"Kolmannen kerroksen itsenäisyyden menetystä tapahtui sodanjälkeisen ajan ja itsenäisyyden menetystä maaseudun Layer lähinnä karkotuksia ja yhteisomistukseen. Muuten, tässä taas on aika, jolloin kysymys itsenäisyyden päätyy Village: liettualaiset, sekä ylpeänä ja kipua, vapaaehtoisesti ja itsenäisesti nousemaan kapinaan miehittäjä ja lopuksi vastaus liettualaiset on antanut maailmalle ja siitä, että loppujen lopuksi itsenäisyys on arvo, ja vaikka tuloksetta tuolloin, tämä viesti on kirjoitettu veren ja "lähetetään" ajan ja paikan.
"Uskon, että katsomalla sitä tällä tavalla, kehitys itsenäisyyden menetystä nähdään laajemmasta näkökulmasta, josta riippumattomuus ja laajuuteen ja sen menetys koetaan selvemmin. Liettuan historia tappioista, mukaan lukien holokaustin hankkia hieman erilainen merkitys. "
Ilmeisesti lopullinen osia tästä uutteesta tiedotetaan romanttinen ja hieman naiivi käsittelyyn Liettuan historia, mutta luulen Öhman on ehtiminen ensimmäisessä osassa on hieman mielenkiintoinen. Hän hakee itse asiassa, että Liettuan itsenäisyyden hävisi osittain siksi jakautuminen yhteiskunnassa, toimintahäiriö yhteisiä ponnisteluja, joka johti sosiaalista yhteenkuuluvuutta aiemmin.
Joku voisi väittää tämän sumutuksen yhteiskunnan johti onnistumisia natsien propagandistit demonisointi juutalaiset Liettuan.
Voidaan väittää, että, mutta olisi väärin. Ensinnäkin Liettuan valtio sotien välisenä aikana ei heijasta sosiaalista yhteenkuuluvuutta tai sen puutteesta. Liettuan valtakunnan ei syntynyt taistelua, pois väkivallan ja sodankäynnin, mutta pikemminkin syntynyt asetuksella, jonka Wilsonin pistettä ja Kansainliitto. Näin Liettuan itsenäisyyden ei koskaan otettu vakavasti ammattilaiset reaalipolitiikan, ei Hitler eikä Stalin. Se ei ollut "maksanut velkojaan," niin sanotusti. Johto sotien Liettuan valtio ei voinut ottaa valtiomiehet tai kokenut diplomaatteja, koska ei ollut oikeastaan ​​mitään poliittinen historia valtion ennen itsenäisyysjulistuksen. Parasta mitä voitaisiin tehdä oli sisällyttää juutalaisia, jäsenet Puolan aristokratian ja muut, jotka olivat "rajan yli" Liettuan puolelle joukossa mitä olivat periaatteessa corpus etnisten Liettuan talonpoikien koulutus palvelee nimellinen johtajuutta.
Toiseksi oli hyvin vähän operatiivista yhteenkuuluvuuden töissä koko yhteiskunnassa.Oli mitä voisi kutsua tänään eturyhmien, mitä oli kerran kutsutaan "Staats" tai kuolinpesien Alankomaissa, määriteltyjen ryhmien erilaisin perustein, kuten vanha aristokraattien ja etnisiä ryhmiä. Lähiöt eivät olleet, yleensä paljon tervetulleita sotienvälisen Liettuan politiikassa, jota hallitsi samat voimat hallitsevat etniset Liettuan väestöstä, eli muotoilussa naiivi nationalismin etnisen Liettuan maatalouden talonpoikien perinteisiin sijaan perinteitä valtiotaitoa perinnöllinen suurherttuakunnalta tai Kansainyhteisön / Tasavallan Puolan kanssa.
Ulkomaiset tiedustelupalvelut toimivat sotien Liettuassa olivat aluksi täysin hämmentänyt tapa, jolla Liettuan vakoojia verhottu toimintaansa, kunnes ulkomaiset agentit lopulta ymmärsivät he eivät poimien Liettuan älykkyys, koska ei ollut mitään.Itse asiassa se oli vain tasolla poikien klubi, jossa kyltti tikkaat puumaja, "ei tytöt saa." Oikeastaan ​​Liettuan valtion Security Department muodostettu sotien tasavalta ei alun perin ole naispuolisia työntekijöitä, suurelta osin käyttää prostituoituja saamaan aikaan "tyyny puhua", mutta se on toinen juttu. Sitä voisi kutsua edistystä, että Liettuan kansallinen turvallisuus on kiivennyt alas puusta talon muodostamaan lukion klikkien malli nyt, mutta ehkä se on toinen juttu samoin.
Jos Öhman ajattelee yleinen toimintahäiriö sosiaalisen yhteenkuuluvuuden johti holokaustin ja yhteistyö miehitysjoukkojen järjestelmien, hän on väärä. Itse asiassa, "viimeiseen hengenvetoon" etnisten Liettuan sosiaalisen yhteenkuuluvuuden näkyi juuri ne liettualaiset, jotka päättivät liittyä jopa omaehtoisten, natsismia Liettuan johtajia, jotka syyllistyivät holokaustin. Se oli sosiaalisen yhteenkuuluvuuden implisiittisesti preplanned raiskaukset, ryöstely ja murhat Koko Liettuan juutalainen väestö. Jos halusi vaatia ne oli lisäjäsentä, "instrumentalized" palvella natsien poliittisia tavoitteita, yksi olisi oikein, niin pitkälle kuin se menee. Paitsi että natsit he palvelivat sattui myös etnisiä liettualaiset, ja että kyseinen politiikka oli vielä väliaikainen, lähes luonteen, ei kiveen, eikä alulle saakka virikkeitä ja inspiraatiota saatiin Liettuan vapaaehtoisia.

.

Ei kommentteja: