Sivut

torstai 21. elokuuta 2014

Venäjä: Malesialaisen Boeing-koneen onnettomuuden tutkimusten Ukrainassa oltava aidosti kansainvälisiä

Venäjän YK-lähettiläs Vitali Tshurkin vaatinut luonteeltaan täysin kansainvälisiä tutkimuksia onnettomuudesta. YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman numero 2166 mukaisesti sotatoimet turma-alueella on lopetettava, mutta Kiovan hallinto ei ole täyttänyt tätä päätöslauselman vaatimusta.
Lähde: Rysslands Röst
Toimittaja: Heikki Sipilä
20.8.2014, Verkkomedia.org

Venäjä: Malesialaisen Boeing-koneen onnettomuuden tutkimusten Ukrainassa oltava aidosti kansainvälisiä 
Malesialaisen Boeing -matkustajakoneen tuhoutumisesta on kulunut jo yli kuukausi. Kuitenkaan minkäänlaista tutkimukseen perustuvaa raporttia ei ole annettu.
Toistaiseksi ei ole selvää, mikä asema lento-onnettomuuden syiden selvittämisessä on Kansainvälisellä siviili-ilmailujärjestöllä (ICAO), jonka myötävaikutuksella YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselma numero 2166 on laadittu. On oletettu, että arvovaltaisena kansainvälisenä järjestönä ICAO vaatii Kiovan hallinnolta yhteistoimintaa.
 
Tutkimuksia johtivat hollantilaiset siksi, että onnettomuudessa menehtyi eniten sen kansalaisia. He sanoivat työskentelevänsä tiiviissä yhteistyössä YK:n ja ICAO:n kanssa. Mutta toistaiseksi heidän työskentelymetodinsa eivät ole vastanneet kansainvälisiä säädöksiä, huomautti Maailman lentoturvallisuuden säätiön jäsen Valeri Shelkovnikov.

Tavallisesti tutkijaryhmän saapuessa paikalle vaaditaan ensimmäiseksi kyseisen maan puolustusministeriöltä ja erikoishallinnoilta virallista raporttia ohjusten laukaisuista, ammunnoista ja lentokoneiden lennoista.
Kaikki nämä tiedot on koottava välittömästi. Yhteydet lennonjohtajiin ja tallennetut nauhoitukset sotilaallisten komentokeskusten välillä kuuluvat niihin asioihin, jotka on luovutettava ICAO:n alaisuudessa toimivalle tutkimuskomissiolle.
Kiovan hallinto on sen sijaan salannut tiedot. Ukrainan turvallisuuspalvelu on takavarikoinut lennonjohtajien keskustelut koneen miehistön kanssa. Lennonjohtajat on myös kuljetettu muualle kuulusteluja varten. Myös tiedot siitä, miksi ukrainalaiset lennonjohtajat antoivat koneelle määräyksen siirtyä reitiltään konfliktialueelle, ovat jääneet salaisuudeksi.


Malesialaiselle osapuolelle luovutettujen koneen mustien laatikoiden tutkiminen on oudolla tavalla luovutettu brittiläisille asiantuntijoille Lontooseen. Muutamien tietojen mukaan, maat, joiden kansalaisia kuoli onnettomuudessa, ovat jo saaneet raportin. Mutta se, mitä se sisältää, ei ole tiedossa.
Virallinen raportti onnettomuuden syistä julkaistaan elokuun lopussa, lupasi Britannian YK-edustaja MarkLyall Grant. Mutta tämä tapahtuu sillä ehdolla, että Ukraina antaa oman suostumuksensa sille. Tähän asti Kiovan hallinto on tehnyt kaiken mahdollisen tutkimusten jarruttamiseksi tai jopa niiden tekemiseksi mahdottomiksi.
Venäjä vaatii, että onnettomuuden tutkimuksien on oltava luonteeltaan kansainvälisiä, avoimia ja läpinäkyviä.
Malaysia Airlines lentoyhtiön Boeing 777-300 lentokone oli matkalla Amsterdamista Kuala Lumpuriin. Lentokone tuhoutui 17. heinäkuuta Ukrainan Donetskin alueella. Kaikki koneessa olleet 298 ihmistä kuolivat.

Rysslands röst / KOMINFORM
Heikki Sipilä @ 20.8.2014 17:48

               
Ote alkuperäisestä uutisesta:
Utredning av flygplanskraschen i Ukraina: inga resultat 
Utredningen av kraschen av det malaysiska passagerarplanet i Ukraina borde få en internationell karaktär, tycker Rysslands permanente representant vid FN Vitalij Tjurkin. Alla strider i regionen måste stoppas i enlighet med FN:s resolution 2166. Kiev vägrar dock följa resolutionen.

Ei kommentteja: