Venäjä syytti Ukrainaa Boeing-turmaan liittyvien tietojen vääristelystä | |||||
YK:n turvallisuusneuvosto on kehottanut asettamaan vastuuseen malesialaisen Boeing-koneen turmaan syylliset sekä takaamaan turman puolueettomien tutkimusten suorittamisen.
Lähde: Rysslands Röst
Toimittaja: Heikki Sipilä 23.7.2014, Verkkomedia.org
Venäjä syytti Ukrainaa Boeing-turmaan liittyvien tietojen vääristelystä
Nämä vaatimukset sisältyvät päätöslauselmaan, joka yksimielisesti hyväksyttiin 22.7.2014. Venäjä on tyytyväinen päätökseen, jonka mukaan onnettomuuden tutkimusten johtaminen luovutetaan Hollannille.
Venäjä syytti Ukrainaa tietojen vääristelystä. Venäjän YK-lähettiläs Vitali Tshurkin antoi lausuntonsa YK:n turvallisuusneuvoston istunnossa.
"Kiova on aloittanut valheellisten tietojen levittämisen turvallisuusneuvostossakin. Kohuttu äänite itsepuolustusjoukkojen komentajien käymästä keskustelusta on koottu useista eri keskusteluista, myös sellaisista, joita on käyty ennen 17.7. tapahtunutta onnettomuutta.
Lisäksi video, jossa väitetään kuvattavan BUK-ohjuspuolustusjärjestelmän kuljettamista Venäjän alueella, on todellisuudessa kuvattu Kiovan hallinnon valvonnassa olevalla alueella.
Jos kone ammuttiin alas, itsepuolustusjoukot eivät ole siihen syyllisiä."
"Noin minuuttia ennen onnettomuutta Ukrainan kaakkoisosan alueen yläpuolella oli yhdysvaltalainen satelliitti. Sen tehtävänä on havaita ja seurata eri kantomatkan ohjusten laukaisuja, kertoi maanantaina Moskovassa pidetyssä tiedotustilaisuudessa", Venäjän asevoimien yleisesikunnan operatiivisen hallintopäällikkö kenraali Andrei Kartapolov.
Kenraali pyysi, että Washington antaisi satelliitin ottamat kuvat maailmanyhteisölle niiden tarkkaa tutkimista varten. Myös Venäjän armeija havaitsi Ukrainan ilmavoimien Su-25 hävittäjiä Boeingin vierellä. Kiovasta on asia ehdottomasti kiistetty. Andrei Kartapolov esitti kuitenkin asiasta todisteita.
"Su-25 -koneet olivat Boeingista noin 2-5 kilometrin etäisyydellä. Su-25 -hävittäjät voivat lentää 10 kilometrin korkeudella. Konetyypin pysyvään aseistukseen kuuluu ilmasta ilmaan ammuttava R-60 -ohjus, joka pystyy tuhoamaan kohteen jopa 12 kilometrin etäisyydeltä ja täydellä varmuudella viiden kilometrin matkalla. Miksi taistelulentokoneet lensivät siviililentokoneen reitillä lähes samanaikaisesti matkustajalentokoneen kanssa?"
Venäjä antoi maanantaina tarkat kordinaatit, josta Kiovan BUK-patteriston sijainti on tarkastettavissa - n. 20 km päässä MH17-lennon tuhoutumispaikasta. Patteristo tuotiin paikalle 17.7. ja se vetäytyi asemistaan heti MH17:n tuhouduttua. Samaan aikaan Yhdysvallat tai Kiova eivät ole antaneet mitään vastaavaa sijaintitietoa väittämästään aluejoukkojen mystisestä BUK-vaunusta Torezin kaupungissa. Lue lisää: Lännen ja Kiovan syytökset perusteettomia - Venäjä julkaisi todisteet lennon MH17 tuhosta Itä-Ukrainassa
On myös muita yksityiskohtia onnettomuudesta, joita on saatu venäläisillä seurantalaitteilla. On selvinnyt, että ollessaan Donetskin alueen yläpuolella Boeing poikkesi lentoväylästä 14 kilometriä pohjoiseen. Tämän jälkeen kone yritti palata takaisin lentoväylälle, mutta se ei kuitenkaan ehtinyt palata omalle reitilleen.
Miksi lentäjät toimivat näin, se voidaan selvittää vasta, kun koneen mustat laatikot on tutkittu ja lentäjien käymät keskustelut ukrainalaisten lennonjohtajien kanssa on selvitetty.
Heinäkuun 22. päivänä tuli selväksi, että itäukrainan aluejoukot ovat luovuttaneet turmapaikalta löydetyt mustat laatikot malesialaisille virkamiehille.
Venäjän sotilasvirkamiehillä on vielä yksi todiste ukrainalaisten sotilaiden mahdollisesta osallisuudesta tragediaan. Koneen tuhoutumispäivänä ukrainalaisilla ilmatorjuntaryhmillä oli kolme tai neljä BUK-M1 -ilmatorjuntaohjusjärjestelmää Donetskin alueella. Tuhoutuneen lentokoneen reitti kulki näiden laitteiden toimintasäteen alueella.
Näistä ilmatorjuntaohjusjärjestelmistä on satelliittikuvia, jotka on otettu 14.7 - 18.7. välisenä aikana. Kuvista voidaan nähdä, että yksi ilmatorjuntayksiköistä oli siirretty koneen onnettomuuspäivänä mahdollisimman lähelle itsepuolustusjoukkojen valvonnassa olevaa aluetta, joka sijaitsi 50 kilometrin päässä Donetskista. Mutta jo seuravana päivänä onnettomuuden jälkeen ilmatorjuntaohjusjärjestelmä siirrettiin pois alueelta. Kiovan hallinto ei ole kommentoinut tätä tosiasiaa.
Venäjä on valmis esittämään nämä ja muut sillä olevat tiedot kansainvälisille tutkijoille, jotta onnettomuuden syy voitaisiin selvittää rehellisesti, läpinäkyvästi ja puolueettomasti.
Venäjä on luovuttanut hallussaan olevat laajat Itä-Ukrainan alueen tekniset valvontatiedot EU-viranomaisille analysoitavaksi. Venäjä vaatii tapahtuneen avointa ja laajapohjaista tutkintaa, välittömästi.
Lue myös:
Ryssland röst / KOMINFORM
Katso raportti ja hämmästy:
Heikki Sipilä @ 23.7.2014 10:33
| |||||
Ote alkuperäisestä uutisesta:
Ryssland anklagar Ukraina för spridning av falsk information om flygkatastrofen
FN:s säkerhetsråd uppmanar i en resolution från den 22 juli att åtala de ansvariga för det malaysiska Boeings krasch och garantera en oberoende internationell utredning av katastrofen. Ryssland välkomnar Nederländernas beslut att spela en ledande roll i utredningen av katastrofens orsaker. Dessutom anklagas Ukraina för att ha spridit falska uppgifter om incidenten.
|
torstai 24. heinäkuuta 2014
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti