Sivut

torstai 24. heinäkuuta 2014

Ukrainan koneturma: Kiova yrittää peitellä jälkiään

''Hallussamme on aineistoa, jonka osoittaa, että Ukrainan turvallisuuspalvelu on takavarikoinut lentäjän ja ukrainalaisen lennonjohtajan keskustelun nauhoituksen'', kertoi haastateltu asiantuntija Ruben Jesajan. ''Ilmeisesti Kiovalla on jotain salattavaa'', hän jatkoi.
Lähde: Rysslands Röst
Toimittaja: Heikki Sipilä
23.7.2014, Verkkomedia.org 

Ukrainan koneturma: Kiova yrittää peitellä jälkiään
Venäjän ulkoministeriö on tyytyväinen YK:n turvallisuusneuvoston hyväksymään päätöslauselmaan, jossa vaaditaan malesialaisen matkustajakoneen tuhoamiseen syyllistyneitä henkilöitä tai tahoja vastuuseen.
Venäjän ulkoministeriö on sanonut, että Kansainvälisellä siviili-ilmailujärjestö ICAO:lla pitää olla keskeinen asema turman tutkinnassa. Ministeriö vaatii Ukrainan hallitusta lopettamaan sotatoimet tutkinnan ajaksi.


Donetskin kapinalliset ilmoittivat heti turman jälkeen lopettavansa sotatoimet 40 kilometrin säteellä putoamispaikalta. Ukrainan presidentti Poroshenko tuki tulitaukoa. Sotatoimia jatkettiin kuitenkin Barack Obaman sanottua, ettei terrorismin vastainen operaatio häiritse tutkijoiden työtä.
 
Valtio, jonka ilmatilassa turma on tapahtunut, on vastuussa tutkinnasta. Mutta Ukrainan hallitus ei halua kantaa vastuuta mistään. Se syyttää vain Venäjää kaikista ongelmistaan. Kiovan mukaan malesialaisen koneen turma, Odessan tappava tulipalo ja Luhanskin ja Donetskin pommitukset ovat Venäjän syytä.

"Ukrainan hallitus ei ole vieläkään perustanut valtiollista tutkintakomissiota tutkimaan turmaa. Ilmeisesti Kiova tarvitsee aikaa jälkensä peittämiseen", sanoo asiantuntijaRuben Jesajan.
"Hallussamme on aineistoa, jonka osaoittaa, että Ukrainan turvallisuuspalvelu on takavarikoinut lentäjän ja ukrainalaisen lennonjohtajan keskustelun nauhoituksen. Se, että koneen osia on 15-20 kilometrin säteellä, merkitsee, että se oli tuhoutunut ilmassa. Jos koneen laitteiden toiminnassa ilmenee häiriöitä, lentäjät ottavat aina yhteyttä lennonjohtajaan. Ilmeisesti Kiovalla on jotain salattavaa."
Ukrainan armeija teki panssarivaunuhyökkäyksen Donetskiin itsepuolustusjoukkojen ollessa luovuttamassa mustia laatikoita Malesian valtuuskunnalle. Iskun kohteena oli sama juna-asema, jolla luovutus oli tapahtumassa.
Venäjän presidentti Vladimir Putin on raivostunut Ukrainan hallituksen toimista. Hän vaatii Kiovaa lopettamaan sotatoimet edes turman tutkinnan ajaksi.

Aiheesta lisää RT-uutisissa:

 Rysslands röst / KOMINFORM

Päätoimittajan kommentti: "Faktat kaataa väittämät. Kaikki väittämät"
Olemme julkaisseet tänään sarjassaan 6. raportin lennon MH17 tapahtumista, päätelmineen. Sekin kertoo peittelystä. Länsi ja Kiova kykenevät tuottamaan vain väitteitä ja syytöksiä, mutta he eivät kykene kaatamaan Venäjän esittämää valvontalaitteistojen tietoutta, siksi he salailevat ja koittavat estää kunnollisen rikostutkinnan. Heitä suojellaan tuottamalla vain lisää väittämiä, jotka eivät kuitenkaan vaikuta enää tietouteemme tapahtumista. Se on fakta.
Uusin väite kuullaan nyt muka "Donetskin komentajalta" - Khodadowskilta, joka Reutersin haastattelussa olisi "tunnustanut aluejoukoilla olleen BUK-ohjuksia". Moni on ehtinyt toitottamaan asiaa jonain todisteena, vaikka kyseessä on taas vain yksi länsimedian välittämä väittämä lisää - lisäksi erittäin epäuskottava sellainen.
Khodadowski nimittäin syrjäytettiin tehtävistään Donetskin puolustuksessa Slavianskin tapahtumien jälkeen heinäkuun alussa ja Strelkovin saavuttua Donetskin päämajaan. Heidän riitelyään on seurattu jo viikkojen ajan ja 20.7. julkaistu - luotettavaksi arvioitava - sotilaspoliittinen tilanneraportti selventää tapahtumia, jotka edelsivät ja seurasivat Khodadowskin syrjäyttämistä. Hänelle jätettiin arvonimi Vostok-pataljoonan komentajana, mutta Strelkovilla on ollut ohjat jo useamman viikon. Jaa miksikö?
Kannattaisikin tällaista haastista lukiessa kysyä, mitä ihmettä Khodadowski tekee Reuters-haastatelussa juttelemassa kyseenalaisia väitteitään hetkellä, joka on äärimmäisen kriittinen kaikille Donetskin taistelujoukoille? Luotettava sitrep 22.7. vakavista tapahtumista Donetskin rintamilla:
Ja väittää voi mitä tahansa, varsinkin rahasta. Khodadowski on jo saanut omiensa riveissä leiman petturina. Eikä mikään kuitenkaan muuta sitä faktaa, että matkustajakoneen tuhoutuessa iskuetäisyydellä vain Kiovalla oli pudotukseen kykenevä patteristo BUK-ohjuksia, kaksi ukrainalaishävittäjää ja maan sotilasjohto kerääntyneenä turvallisuusneuvoston kokoukseen Poroshenkon johdolla. Fakta on se, ettei muusta iskuun kykenevästä kalustosta alueella ole mitään todisteellista tietoa.
 
Siispä,  kunnes fakta kumoaa faktan, kaikkia julkisuuteen juoksutettuja väittäjiä on pidettävä toisarvoisina - merkityksettöminä. Ensimmäinen erä on jo päättynyt.
 
Faktaa on vielä sekin, ettei BUK-vaunu olisi kyennyt siihen mihin väitetään ilman koko patteristonsa tukea. Keskustelu mistään yksittäisestä BUK-vaunusta on toisarvoista, koska sellaista ei ole todistettu alueella olleen, eikä niistä paikoista missä sellaisen on väitetty olleen, MH17 koneen tuhoamista olisi pystynyt edes tapahtumaan. Kohde oli aivan liian kaukana. Faktoja riittää jo tarpeeksi, että voimme antaa asian olla.
Tämä tarkoittaa sitä, että Verkkomedia jää toistaiseksi vain seuraamaan tilannetta ja pysyy alla raportoidussa tilannekuvassa, ellei jotain sellaista tietoa tosiaan tule, joka vaikuttaa tuntemaamme totuuteen uskottavien todistemateriaalien kautta. Lopetamme siis toistaiseksi MH17 tapahtuman erityisraportoinnin - ja tähän. 

Janus Putkonen
Päätoimittaja, Verkkomedia.org 

USA:n salailun jatkuminen vahvisti totuuden MH17-koneen tuhosta - dokumentaatio ja päätelmät

Toimitus @ 23.7.2014 22:53

               
Ote alkuperäisestä uutisesta:
Boeing-olyckan: Kiev sopar igen spåren
Det ryska UD är nöjt med resolutionen som nyligen antagits av FN:s säkerhetsråd. Resolutionen uppmanar att åtala de ansvariga för det malaysiska planets krasch i Ukraina. Incidenter som en stor flygolycka skall enligt resolutionen utredas av en auktoritativ internationell institution, nämligen Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO. Kievledningen måste garantera säkerheten för utländska experter genom att ha stoppat strider i området.

Ei kommentteja: