Sivut

sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Todisteet lisääntyvät Kiovan BUK-ilmatorjunnasta malesialaiskoneen tuhoutumisessa

Vakavien todisteiden olemassaolo Ukrainan ilmatorjunnan osallisuudesta eilisessä malesialaisen matkustajakoneen tuhoutumisessa on tuotu julki. Venäjän puolustusministeriön mukaan Kiovan BUK-ilmatorjunnan tutka oli aktiivinen koneen tuhoutuessa ja iskuetäisyydellä operoi patteristot BUK-ohjuksia.
Toimittaja: Janus Putkonen
18.7.2014, Verkkomedia.org
Seurantaraportti, jatkoa 17.7. julkaistuille tiedolle

Todisteet lisääntyvät Kiovan BUK-ilmatorjunnasta malesialaiskoneen tuhoutumisessa
Epäilykset ovat kasvaneet vuorokauden aikana sen suuntaan, että Itä-Ukrainan ilmatilaa ylittänyt malesialaiskone on ammuttu alas. Jo eilen julkaistiin tietoja, joiden mukaan Kiovan joukot olivat keskittäneet vain vuorokautta aiemmin keskiviikkona Donetskin alueelle BUK-ilmatorjunnan patteriston.
Donetskin tasavallan hallinto ja aluejoukot ovat vakuuttaneet, ettei heillä ole käytössään sellaista ilmatorjuntavälineistöä, jolla voitaisiin ampua alas yli 10 000 metrin korkeudessa olevia ilmamaaleja. Tällaisen kaluston päätymisestä aluejoukkojen hallintaan ei ole myöskään mitään näyttöä.
Itar-Tassin kesäkuun lopussa julkaisema uutinen, jonka mukaan olisi mahdollista, että aluejoukoille olisi päätynyt BUK-ohjuksia, ei ole saanut vahvistuksia, vaan aivan päinvastoin. Aluejoukkojen vakuuttelut aseiden puutteesta on vahvistettu perjantaina myös Kiovan korkeimmasta johdosta.
Venäjän puolustusministeriö sanoi perjantaina, ettei BUK-järjestelmiä tai muutakaan sotilaskalustoa ole ylittänyt Venäjän rajaa Ukrainaan.


Donetskin aluejoukoilla ei BUK-ohjuksia - mutta kenellä sitten on?
Ukrainan valtion pääsyyttäjä Vitaly Yarema vahvisti perjantaina, ettei aluejoukoille ole päätynyt Ukrainan ilmatorjunnan BUK-järjestelmiä. Hän antoi haastattelun ukrainalaiselle Pravda-lehdelle. "Militanteilla Donetskissa ei ole Ukrainan ilmatorjunnan järjestelmiä BUK tai S-300-järjestelmiä hallussaan", hän sanoi.
 
"Sen jälkeen kun matkustajakone oli pudonnut, armeija raportoi presidentille (Poroshenkolle), ettei terroristeilla ole meidän ohjusjärjestelmiä. Näitä aseita ei ole meiltä vallattu," pääsyyttäjä Vitaly Yarema painotti.

Ukrainan sisäministeriön Anton Gerashenko sanoi 17.7. että Malesian Airlinesin Boeing 777 oli ammuttu alas BUK-ilmatorjunnan järjestelmällä. Lentokone oli matkalla Hollannista Amsterdamista Kuoala Lumpuriin Malesiaan kun se ammuttiin alas Donetskin kaupungin lähellä torstaina. Kaiki koneessa olleet 298 ihmistä saivat surmansa. Kenellä sitten oli alueella ilmatorjuntaa, joka olisi voinut tuhota koneen?
 
Venäjä on kiistänyt sitä vastaan esitetyt syyllistävät väitökset osallisuudesta tapahtumaan ja puolustusministeriö sanoi lausunnossaan perjantaina, että Venäjän syyttömyys voidaan myös kaikin tavoin todistaa valvontajärjestelmistä.

Venäjän puolustusministeriö sanoi, että 17. heinäkuuta Venäjän ilmatorjunnan ohjusjärjestelmät alueella ovat olleet poissa käytöstä eikä Venäjän ilmavoimien hävittäjät suorittaneet lentoja Ukrainan rajalla koko päivän aikana. Ministeriö painottaa, että asia kyetään todistamaan ilmatilan valvontajärjestelmistä. 
Lisäksi Venäjän puolustusministeriö toteaa, että tuhoutunut Boeing-kone lensi kauempana, kuin mihin maan ilmatorjunnan puolustussektori yltää. Lisäksi kone oli selkeästi Ukrainan ilmatilassa ja lensi Ukrainan ilmavalvonnan alaisuudessa. 
"Me vaadimme kansainvälistä yhteisöä suorittamaan yksityiskohtaisen ja maksimaalisen avoimen tutkimuksen tästä onnettomuudesta", painotti Venäjän puolustusministeriö.
Venäjän puolustusministeriön perjantaina antaman lausunnon mukaan Ukrainan armeijalla oli lentokoneen tuhoamiseen tarvittava pitkän kantaman BUK-ilmatorjunnan järjestelmä operatiivinen sen tuhoutumisalueella. Patteristo oli keskitetty alueelle, josta se on kyennyt mahdollisesti ampumaan matkustajakoneen, ministeriö sanoi.
 
Kiovan alaisen BUK-pattteriston Kupol-maalitutka oli ollut aktiivinen matkustajakoneen tuhoutuessa ja Venäjän armeijalla on sen toiminnasta valvontalaitteiden säteilyhavainnon signaalitiedot. Alueella oli BUK-patteristot iskuetäisyydellä tuhoutuneesta matkustajakoneesta. 

"Venäjän valvontalaitteet havaitsivat koko 17. heinäkuuta ajan aktiviteetin Kupol-tutkasta, joka on keskitetty osana BUK-M1-patteristoa lähelle Stylaa (kylä sijaitsee noin 30 km Donetskista etelään), ministeriö sanoi tiedotteessaan perjantaina.
Venäjän puolustusministeriö sanoi, että tutkaa on hyvinkin saatettu käyttää seurantatietojen antamiseen toiselle patteristolle, joka on keskitetty alueelle, ja joka oli myös ampumaetäisyyden päässä tuhoutuneesta malesialaiskoneesta.
"Tekniset ominaisuudet BUK-M1 järjestelmässä mahdollistavat sen, että ilmamaalien tietoja voidaan vaihtaa kohteista pataljoonan patteristojen välillä. Joten, rakettien laukaisu on voinut tapahtua mistä tahansa patteristosta, jotka on keskitetty Avdeevkan alueelle tai Gruzsko-Zoryanskoyen alueelle", Venäjän puolustusministeriö sanoi.
Venäjän puolustusministeriöllä on tiedot, joiden mukaan Ukraina on keskittänyt Donetskiin 27 kappaletta BUK-M1 ilmatorjuntayksiköitä, jotka ovat olleet malesialaiskoneen tuhoutumispaikan läheisyydessä. Patteristot ovat Venäjän sotilastiedustelun mukaan peräisin Ukrainan 156. ilmatorjuntarykmentistä.
Ministeriö kyseenalaistaa voimakkaasti Kiovan viranomaisten väitteen syyttömyydestä, ja etteikö juuri Ukrainan ilmatorjunta olisi käyttänyt aseitaan koneen tuhoalueella ja tuhoutumisen aikaan. "Väitökset Kiovan viranomaisilta, etteivätkö nämä järjestelmät ja lentokoneet olisi suorittaneet ilmamaalien ampumista nostavat suuret epäilykset. On kuitenkin mahdotonta vetää vielä ehdottomia johtopäätöksiä näin varhaisessa vaiheessa, myöskin, koska alueella on käynnissä taisteluja", ministeriö lausui.
Kiova väitti ilmeisen epäuskottavalla tavalla eilen torstaina, ettei se olisi voinut tuhota matkustajakonetta, koska sillä ei muka olisi ollut BUK-ilmatorjuntaa valtaamallaan Donetskin alueella. Kiovan viranomaiset ovat esittäneet syytöksiä siitä, että Donetskin aluejoukot olisivat aiheuttaneet matkustajakoneen tuhoutumisen. Netissäkin on kuitenkin jo liikkunut valokuvia Ukrainan armeijan BUK-patteristoista, joiden on havaittu operoivan Kiovan joukkojen hallinnassa olevalla Donetskin alueella.


Entä mikä oli ukrainalaishävittäjien toiminta tuhoutumisen aikana?
Yksi ehdottoman tärkeä selvitettävä asia ja malesialaiskoneen kohtalon tutkimiseen liittyvä kysymys koskee luonnollisesti Ukrainan ilmavoimien toiminta tapahtuman aikaan. Venäjän televisiokanava 1 kertoi perjantaina ankaran epäuilyksen, että kaksi Ukrainan ilmavoimien hävittäjää oli seurannut tuhoutunutta malesialaiskonetta vain minuutteja ennen sen tuhoutumista.
Julkisuuteen on tullut sekä silminnäkijöiden kertomuksia hävittäjäkoneiden havainnoista ennen matkustajakoneen tuhoutumista sekä espanjalaissyntyisen ilmavalvojan "tweettaus" Brispolin lentokentän ilmavalvonnasta Kiovasta.
Espanjalaisen ilmavalvojan mukaan kaksi Ukrainan ilmavoimien hävittäjää nähtiin lähellä malesialaiskonetta kolme minuuttia ennen kuin kone hävisi lentovalvonnan tutkasta. Tietoa tukee silminnäkijät Donetskista, jotka näkivät Ukrainan sotilaskoneita lähellä matkustajakonetta. He sanovat kuulleensa voimakkaan räjähdyksen ja nähneensä sotilaskoneet juuri ennen koneen tuhoutumista.
Donetskin ja Luhanskin tasavallan johto on syyttänyt Kiovaa tapahtuneesta ja sanoi lausunnossaan perjantaina, että todistajat ovat nähneet matkustajakoneen joutumisen Ukrainan sotilaskoneiden hyökkäyksen kohteeksi.
Tietenkin lentokoneen mustat laatikot on tärkeä tutkia. Viranomaiset kertovatlöytäneensä molemmat mustat laatikot, joihin on tallentuneena malesialaiskoneen lentotoiminnan kaikki viimeisimmät tiedot. Ilmeisesti toinen musta laatikko on löytynyt aluejoukkojen puolelta ja toinen Kiovan joukkojen puolelta rintamaa. 
Ukrainan Petro Poroshenko sanoi perjantaina, että yhden mustan laatikon olivat löytäneet aluejoukkojen sotilaat, jotka hänen mukaansa "saattavat viedä sen Venäjälle, yrittääkseen piilottaa omat jälkensä". Kiova on toistanut perjantaina väitöksiään, että Donetskin aluejoukot olisivat aiheuttaneet koneen alasampumisen.
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov on kuitenkin jo ilmoittanut, ettei Venäjällä ole tarkoitusta ottaa hallintansa aluejoukkojen löytämää mustaa laatikkoa. Hänen mukaansa Venäjällä ei ole kansainvälisen lain mukaan oikeuttakaan sellaiseen, koska vastuu mustien laatikoiden tutkimisesta on kansainvälisillä viranomaisilla (ICAO). Lavrov vaati samalla YK:n turvallisuusneuvostoa käynnistämään välittömästi avoimen ja kattavan tutkinnan malesialaiskoneen tuhoutumisesta.
 
Toimittajan kommentti: Hyvin mielenkiintoista, nyt molemmilla toisiaan syyttävillä osapuolilla (Kiova/Donetsk) on omat mustat laatikkonsa tuhoutuneesta lentokoneesta.

Yhdysvaltain FBI:n tutkijat ovat matkaamassa matkustajakoneen tuhoutumispaikalle. Heidän mukaanaan paikalle menevät myös kansalliset ilmailuliikenteen NTSB:n viranomaiset. Asiasta kertoi amerikkalainen ABC-uutiset. Tietoa siitä kuinka suuri joukko ja koska amerikkalaisviranomaisia on menossa paikalle, ei ole kerrottu.
Euroopan turvallisuusjärjestö ETYJ on vahvistanut, että Donetskin aluejoukot takaavat kansainvälisille tutkijoille turvallisen pääsyn suorittamaan onnettomuuspaikan tutkimuksia. Myös Kiovan viranomaiset ovat luvanneet kansainvälisille turvallisen pääsyn paikoille, joissa tuhoutuneen koneen jäänteitä on. Samaan aikaan Venäjä on johtanut ns. kontaktiryhmän yhteydenpitoa tilannetta koordinoidessa ja pitänyt yhteyttä myös Ukrainan viranomaisiin.

Miksi tuhottu matkustajakone ylitti sotatoimialueen?
 
Flightaware.com on raportoinut kuvan mukaisesti tuhoutuneen malesialaislentokoneen tulleen ohjatuksi 200 km sivuun reitistään, jota se oli käyttänyt edellisinä päivinä. RT News kysyy avoimesti miten on mahdollista, että näin on tapahtunut? Toistaiseksi mitään virallista selitystä ei ole annettu sille miksi MH 17 lentoreitissä on tämä havaittu poikkeama Donetskin sotatoimialueen yläpuolelle. 

Mitä muuta tiedämme lentokoneesta ja sen reitistä?
Malesian liikenneministeri Liow Tiongin mukaan matkustajakone oli lentänyt ennakkoon hyväksyttyä reittiään. Kone ei siis ollut muuttanut reittiään, joka sille oli määrätty. Mediassa on liikkunut spekulaatioita, että kone olisi muuttanut reittiään ennen tulemista tuhotuksi. Asia on merkityksellinen, koska torstaina uutisoitiin, että Donetskin alueen ilmatila oli olllut suljettuna jo kolme päivää aikaisemmin kaupalliselta liikenteeltä sen jälken kun sotatoimissa oli tuhottu alueen lennonjohdon viestintätorni Donetskin lentokentällä.
 
Ministerin mukaan ongelma ei ole reitissä, jota käyttää 15 tai 16 muutakin aasialaista lentoyhtiötä. Hänen mukaansa tuhoutuneen matkustajakoneen lähetinyksikkö (transponder) oli ollut ehjä, joka lähettää ja vastaanottaa radiosignaaleja.

Myös Malayasian Airlines kertoo, ettei teknisiä ongelmia koneessa ole ollut. Yhtiön mukaan kone oli koneella oli puhdas huoltokirja ja edellinen tarkastus Boeing-koneelle oli tehty 11.7. Seuraava huoltotarkistus oli määrä tehdä elokuun 27. päivä. Lausunnon mukaan "kaikki yhteydenpitojärjestelmät lentokoneessa toimivat normaalisti". Yhtiön mukaan kansainvälinen siviili-ilmailun organisaatio ICAO oli aiemmin ilmoittanut koneen lentämän reitin olevan turvallinen. 
Malesian pääministeri Najib Razak kommentoi tapahtunutta perjantaina ja sanoi, ettei tuhoutunut kone lähettänyt hätäsignaalia ennen tuhoutumistaan. Hän sanoi, ettei heillä ole tietoa siitä mikä tragedian on aiheuttanut.

Putin pitää Kiovan hallintoa vastuullisena tragediasta
Perjantaina televisioidussa tapahtuman kommentoinnissa Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoi pitävänsä Ukrainan viranomaisia vastuullisena malesialaiskoneen tuhoutumisesta Itä-Ukrainan taivaalla. Hänen mukaansa maan hallinto, jonka ilmatilassa tragedia tapahtui ei olisi käynyt mikäli Kiova ei olisi jatkanut sotilaallista hyökkäystään maansa itäosissa.
"Tätä tragediaa ei olisi tapahtunut jos maassa olisi rauha, missään tapauksessa, eikä jos operaatioita Itä-Ukrainassa ei olisi jatkettu," hän sanoi. Venäjän presidentti vaatii armeijansa viranomaisia luovuttamaan kaikkea tarvittavaa apua tutkijoille tapahtumasta, jota hän pitää rikollisena tekona.
YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon esitti surunvalittelunsa tragedian uhreille ja vaati täyttä ja läpinäkyvää kansainvälistä tutkintaa matkustajakoneen tuhoutumisesta. "On selkeästi tarve täydelle ja läpinäkyvälle tutkimukselle", hän sanoi perjantaina. Ki-Moon sanoi seuraavansa läheisesti tapahtumasta laadittuja raportteja yhdessä Kansainvälisen Siviili-ilmailujärjestön (ICAO) kanssa.
Saksan liittokansleri Angela Merkel on vaatinut alueelle tulitaukoa, jotta riippumaton tapahtumatutkinta saadaan toteutettua ja vaati samalla poliittista ratkaisua konfliktiin. Hän vaati Venäjän hallintoa työskentelemään poliittisen ratkaisun löytämiseksi kriisitilanteeseen.
"Venäjän presidentin ja Venäjän hallinnon täytyy tarjota poliittinen ratkaisu ja ratkaista konflikti Ukrainassa", Merkel sanoi toimittajille perjantaina. Hänen mukaansa näyttää todennäköiseltä, että matkustajakone ammuttiin alas.

Aluejoukoilla on näitä - eikä näillä ammuta alas matkustajakoneita

Cui Bono - kyka hyötyy?
Donetskin ja Luhanskin aluejoukkojen komentaja Igor Strelkovin tiedottaja sanoi perjantaina aluejoukkojen jatkavan taisteluaan toisilla alueilla, mutta malesialaisen koneen tuhoutumisalue rauhoitetaan. Lausunto annettiin venäläiselle RIA Novostille.
 
"Suuri määrä vihollisjoukkoja on piiritettynä Donetskin eteläosassa. Olisi järjetöntä lopettaa sotilastoimia saarrettuja vihollisen osastoja vastaan", esikunnan edustaja sanoi.

Komentaja Strelkov on taannut, että tutkijat saavat toimia rauhassa alueella. "Boeing-koneen tuhoutumisalue on syvällä aluejoukkojen tukikohdassa, eikä mitään "humanitääristä aselepoa" tai "käytävää" tarvita onnettomuustutkintaan tutkiakseen syitä tälle tragedialle. Kukaan ei tule puutumaan siihen".
Perjantaina annettujen tietojen mukaan aluejoukot ovat motittaneet Marinovkaan nyt noin 800 miehen vahvuisen osaston. Kaupungin motissa oli suurimmillaan 5 000 sotilasta, mutta osa joukoista onnistui pakenemaan, osa tuli tapetuksi tai he joutuivat vangiksi viikonloppuna alkaneiden operaatioiden tuloksena.
Etelä-Donetskin alueella on joukkoja ollut kolmessa erillisessä niin sanotussa "The Cauldronin" motissa. Taistelut mottien pehmittämiseksi jatkuvat edelleen. Ukrainan sotilas, joka otti yhteyttä Ukrainan TV-uutisiin, kertoi siitä helvetillisestä tilanteesta, johon Kiova oli joukonsa johtanut edettyään läpi Donetskin alueen Slavianskin puolustuksen vetäytymisen jälkeen:
Kiova ei ole edelleenkään suostunut kommentoimaan sotilaallista katastrofiaan, joka pahenee hetki toisensa perään Donetskin ja Luhanskin alueilla, joissa sen joukkoja on jäänyt saaroksiin - Strelkovin virittämään "The Cauldronin" ansaan - ainakin neljässä eri paikassa. Suuret määrät sotilaskalustoa on tuhottu viime viikonloppuna alkaneessa vastaoperaatiossa, joka on saanut Kiovan joukot pakenemaan jo kymmeniltä alueilta, joihin Kiova oli määrännyt ilmeisen varomattoman etenemisen.
Torstaina raportoitiin myöhään illalla jälleen uusia Kiovan vetäytymisiä. Aluejoukkojen päämajan mukaan Kiovan joukot ovat jättäneet asemansa neljässä paikassa Luhanskin ulkopuolella. Aluejoukot olivat edenneet Sabovkan, Govorukhan, Roskoshnoyen ja Georgievkan kyliin. Myös Provalyesta on kansalliskaarti vetäytynyt torstaina. Tietojen mukaan jo ainakin 100 Ukrainan armeijan sotilasta on paennut rajan tuntuman mottitaisteluista Venäjälle. Jo kymmenet haavoittuneet Kiovan joukkojen sotilaat ovat saaneet hoitoa Rostovin alueen sairaaloissa.

Miksi sotilaallisella tilanteella on niin paljon merkitystä?
Saksan liittokansleri Merkelin ja monien muiden esittämät vaatimukset "pikaisesta tulitauosta" ovat suolaa koko malesialaiskoneen tragedian haavoille. Miksi Kiova on jo useiden päivien ajan peitellyt toisaalla jo todistettua sotilaallisen tilanteen vakavuutta Itä-Ukrainassa? Käytännössä koko Kiovan hyökkäysarmeija tuhoutuu näillä minuuteilla moteissa Donetskin ja Luhanskin alueilla.
Miksi siis tulitaukovaatimus, kun aloite on siirtynyt todellisen sotilaallisen yllätyksen tehneille aluejoukoille? Nyt onkin aika kysyä ja ymmärtää - "kuka hyötyy?" Siis ei ainakaan niskan päälle päässeet aluejoukot, jotka hakevat kansainvälistä tunnustusta itsenäisyydelleen Kiovan määräysvallasta. He ovat juuri tuhoamassa vihollista, joka oli valtaamassa suurella voimalla kansanäänestyksellä itsenäistyneen Itä-Ukrainan.
Ron Paul Instituutin johtaja Yhdysvalloista, Daniel McAdams, kommentoi malesialaiskoneen alasampumista ja totesi, ettei Moskova hyötyisi mitään koneen tuhoamisesta, mutta Kiovalla on paljonkin hyötymisen aihetta. "On vaikea nähdä kaiken propagandan lävitse koneturmassa, joten en voi sanoa siitä kuka on vastuussa", McAdams sanoi. "Kuka hyötyy? Kiova," hän jatkoi. "Moskovalle ei ole mahdollista hyötyä".
Todellinen konfliktintutkinnan ykkösnimi, Tony Cartaluccikirjoitti aiheesta Global Researchille. Hän toteaa, kuinka sopivasti kone onkaan tuhoutunut NATO:n tukeman Kiovan joukkojen kannalta ja tuo esiin käynnissä olevat mottitaistelut aluejoukkojen vastahyökkäyksessä. Hänen mukaansa on selkeästi ollut nähtävissä, että sodan vastustus Länsi-Ukrainassa kasvaa. Pakotteet Venäjää vastaan ovat tuhoisia vain pakotteiden asettajille itselleen.
"NATO:n yritys houkutella Venäjä etenemään Ukrainan alueelle ja sitä kautta muuttaa kansainvälistä mielipidettä Venäjää vastaan, on epäonnistunut", hän kirjoittaa. Cartalucci muistuttaa, että amerikkalaisviranomaiset (FAA) ovat itse kieltäneet amerikkalaisyhtiöitä lentämästä kyseisen alueen ylitse jo kolme kuukautta - he ovat tienneet tämän lentoreitin todelliset vaarat jo pitkään.
Cartalucci toteaa, että aluejoukoilla on käytössään vain it-aseita, joilla kyetään vaikuttamaan vain matalalla lentäviin koneisiin. Onnistumisia ilmavoitoissa on tullut, joten esimerkiksi Venäjällä ei olisi mitään sotilaallista syytä toimittaa aluejoukoille pitkänkantaman raskasta ilmatorjuntaa, jota he eivät edes tarvitse.
Cartaluccin mukaan sekä Venäjä, että aluejoukot Itä-Ukrainassa, eivät hyödy mitään kansainvälisen liikenteen matkustajakoneen alasampumisesta, mutta kun katsotaan NATO:a ja Kiovaa, paljonkin syytä on nähtävissä. Propagandasota ja Venäjän-vastainen kampanja tarvitsee kipeästi lisää tuulta alleen, hän toteaa.

Toimittajan loppukommentti: "Mitä roskaa olenkaan jo kuullut!"
Kirjoittaessani eilen tapahtumaraporttia, Itä-Ukrainan vaietun konfliktin yleistilanteen hyvin tuntien, pyysin lukijoita malttamaan nyt mielipiteissään, koska välittömästi tämä "oikein ajoittunut" tragedia herätti kysymyksiä ja epäilyksiä. Mutta ei... Kysymys siitä kenellä olisi motiivi - ei saanut keskustelua aikaan. Tärkeintä oli vain osoittaa syyllistä, vaikka oikeastaan mitään ei vielä voitukaan tietää.
Ilmeisesti valtamediat olivat aloittaneet syyttelynsä jo välittömästi, joka tarttuukin nykyään kuin paheneva kansantauti ryssitteleviin suomalaisiin. Saanen taas tämän tilanneraportin jälkeen saanen tunnustella vallitsevaa reaktiopintaa, mutta muutamia järjettömiä väitöksiä nousi jo tuoreeltaan, jotka "muka todistivat jotain", ja tietenkin puhumme nyt Donetskin aluejoukkojen ja demonisoidun Venäjän syyllistämisestä tragediaan.
Siis vaikka lentokoneen jäänteet vasta sauhusivat, järkyttävän moni oli jo suoralta kädeltä valmis syyllistämään niin Venäjän kuin aluejoukot - lännen uutisagendan mukaan - syyllisiksi tapahtumaan. Kunnollisten vastausten muodostumisiin tarvitaan kuitenkin aikaa ja keskittymistä asiaan. Oli selvää, että Donetskin ja Luhanskin alueella ei lennä kärpänenkään, ellei se ole ainakin kolmen vallan tutkapinnoilla.
Käsittelin jo eilen motiiveja, eikä niihin olekaan juuri muuta lisättävää, kuin tämä "tulitaukovaatimus", jotta länsimaat painostavat aluejoukkoja säästämään edes jotain niistä Kiovan jo lyödyistä joukoista, jotka ovat tuhoutumassa ilman ruokaa, ammuksia ja tulitukea suurissa Etelä-Donetskin moteissa - ja parhaillaan.
Virallinen törkeyden huippu osui silmiini Maanpuolustuskorkeakoulun "asiantuntijan" suusta YLE:llä, jonka mukaan syyllinen oli selkeästi Donetskin aluejoukot. Siitä millä aseilla he olisivat alasampumisen tehneet, niitä kun ei todistettavasti joukoilla edes ole, ohitettiin mkommentoinneissa lähinnä olankohautuksella. Tunne ohjaa, toisin sanoen vakava aivopesu on tuottanut jälleen tulosta suomalaisten keskuudessa.
Joku tarjosi valokuvaa twitteristä, jossa muka olisi näytetty aluejoukkojen BUK-järjestelmä, mutta kun tutkin kuvan ja sen taustan, kyseessä oli Schetsnyen alueelle lähetetty BUK-patteriston vaunu. Ja kaupunki on edelleen Kiovan joukkojen hallinnassa. Mutta kun ei järjellä tutkita, vain tunnepohjalta hutkitaan.
Nämä NATO-asiamiehet, kuten "MPKK:n asiantuntijat", sanoivat kommenteissaan, että kyllä se vaan oli "separatistien" (lue: terroristien) tekosia, mutta he tekivät virheen (lue: koska ovat tyhmiä). Koska kukaan ei ole keksinyt motiivia, vedotaan mokaamiseen - tyhmyyteen, ajattelemattomuuteen - osaamattomuuteen.
 
Virallinen länsimedian käsikirjoitus tapahtumasta siis haluaa kertoa, että "Donetskin aluejoukot olivat vastuussa käyttäen "jotain haamuasettaan" (jonka takana on Venäjä) ja ampuivat matkustajakoneen alas, koska luulivat sen olleen Ukrainan armeijan rahtikone."

"Typerät separatistit" -teoria floppaakin ja pahasti!
Ensinnäkin, miksi Ukrainan armeijan rahtikone lentäisi tavaran kuljetuksen kohdealueellaan yli 10 000 metrissä matkustajakoneiden käyttämällä reitillä? Luuleeko "asiantuntijat", että koneen, jonka pitäisi juuri laskeutua "tuohon lähikentälle" saapuen vain satojen kilometrien päästä paikalle - pysyttelisi täydessä lentonopeudessaan kohti Venäjää yli kymmenessä kilometrissä? Siis haloo.
Jos vaikka jotenkin voisimme ohittaa tämän "mistä aseet tuhoamiseen?" -kysymyksen, siis kuvitellaan, että jostain aluejoukoille olisi ilmestynyt ohjuspatteristo.
On selvää, että mikä tahansa laukaistava ohjusjärjestelmä tarvitsee osuakseen muutamia perustietoja, kuten maalin korkeuden, nopeuden ja suunnan: Eli +10 000 metriä, maanopeus noin 900 km/h ja suuntana Venäjä. Eikö tässä vaiheessa IT-ryhmän tutkakersantti jo kertaalleen miettisi, ettei tuo lentokone ole ainakaan laskeutumassa parin kymmenen kilometrin päähän varusteita purkamaan?
Lisäksi oli päiväsaika ja silminnäkijöiden mukaan matkustajakoneen pystyi erottamaan torstaina Donetskin taivaalta. Siis jos ajatellaan tätä "tyhmät separatistit" -teoriaa eteenpäin ja unohdetaan tutkamiesten armoton hölmöily, niin kyllä "tyhmillä IT-patteristo-separatisteillakin" on käytössään varmasti kalliit kiikarit, joilla he voivat tehdä aistihavaintonsa ennen kallisarvoisen ohjuksen laukaisua.
Siinä ei parhaimmatkaan valvontakiikarit paljoa maksa jos kunnollisella kiikarilla säästetään pari turhaan ammuttua ohjusta tai jopa omien joukkojen lentokoneen. Ja varmasti jännittävällä laukaisuhetkellä koko IT-miesten ryhmä on tähyillyt lukittavaa kohdetta. Muistettakoon, että puhumme lisäksi BUK-järjestelmästä, jonka operatiivinen tuhoalue riittää ammuttavan kohteen kunnolliseen tarkkailuun ennen lopullista tulikomentoa.
Katsotaanpa hieman mitä "IT-kersantti herra X" ryhmineen on nähnyt torstaina kiikareistaan.

Boeing 777 lentää täydellä nopeudella saapuen patteriston yläpuolelle (toki hieman eri väreissä ja laskutelineet sisällä):
Patteriston miehistö katsoo lähestyvää Boeing-konetta ja vertaa näkemäänsä tunnistuskirjan kuvaan ja on varmoja, että Donetskin yllä lentää rahtikone (Ukrainan ilmavoimien raskas rahtikone Il-76, joka on ainoa suihkumoottorinen rahtikone Ukrainan armeijalla):
Eli luonnossa kone näyttäisi suunnilleen tältä:

Mietitäänpä nyt taas kertaalleen: Kaksimoottorista Boeing-konetta luultiin siis nelimoottoriseksi Iljushiniksi? Hoikkaa ja pitkärunkoista Boeing-konetta lihavaksi ja leveäsiipiseksi Iljushiniksi, vai? Aikamoista (lue: epäuskottavaa) typeryyttä vähintään kymmenen ihmisen operoimalta ilmatorjunnan patteristolta? 
Jos koneen lähestyvän nopeus on ollut kilometrinkin yli 900 km /h - Iljushin olisi ylittänyt oman huippunopeutensa. Boeing 777 kulkee kuitenkin 950 km / h.
Jatkakaamme keskustelua, mutta toivottavasti hieman järjellisemmältä pohjalta kuin eilen. 

Janus Putkonen

Lue myös:

Malesialainen matkustajakone tuhoutui Itä-Ukrainan ilmatilassa - mitä on tapahtunut?

 Lähteet:

Ei kommentteja: