Sivut

sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Malesialainen matkustajakone tuhoutui Itä-Ukrainan ilmatilassa - mitä on tapahtunut?

Nyt kannattaa olla kiirehtimättä mielipiteisiin, kun jälleen kerran Malaysian Airlines Boeing 777-200ER on nousemassa huomion keskipisteeksi. Uutistietojen mukaan maaliskuussa 2014 Aasiassa kadonneen kaltainen matkustajakone on tuhoutunut torstaina lentäessään Itä-Ukrainan ilmatilassa, jossa ei olisi pitänyt olla yhtään kaupallista lentotoimintaa enää kolmeen päivään, jonka läheisyydessä Putin lensi vain kymmeniä minuutteja aiemmin - alueella, johon Kiova toimitti ilmatorjuntaa vuorokautta ennen tapahtumaa. Muutamia erikoisuuksia tapahtumasta alkuun mainiten.
Toimittaja: Janus Putkonen
17.7.2014, Verkkomedia.org
Päivitetty 18.7. klo 01:30 

Malesialainen matkustajakone tuhoutui Itä-Ukrainan ilmatilassa - mitä on tapahtunut?  
Malesian Airlinesin Boeing-777 matkustajakone ja sen 280 matkustajaa kerrotaan syöksyneen maahan iltapäivällä lähellä Venäjän rajaa Itä-Ukrainassa. Sekä Kiova, Moskova, että Donetsk ovat kiistäneet osallisuutensa tapahtuneeseen.
Malesialaiskoneen maahansyöksystä ilmoitti Ukrainan sisäministeriön päällikkö Anton Gerashenko ja sanoi, että tuhoutuneessa koneessa olisi ollut 280 matkustajaa ja 15 miehistön jäsentä. Malesian lentoyhtiö vahvistaa, että se on menettänyt yhteyden koneeseen kun matkustajakone oli lentänyt Ukrainan alueen ylitse.
Lento numero MH17 oli lentämässä Amsterdamista ja koneen odotettiin saapuvan Venäjän ilmatilaan klo 17:20 paikallista aikaa, mutta kone ei saapunutkaan. Asia vahvistettiin Venäjän ilmavalvonnasta Reutersille. Tietojen mukaan kone oli syöksynyt maahan 60 km rajalta.
Alueen asukkaat ovat kertoneet löytäneensä osia koneesta, jotka ovat tuhoutuneesta lentokoneesta. Silminnäkijän valokuvassa on myös nähtävissä matkustajan ruumis. Useiden kymmenien ihmisten ruumiita on löydetty maastosta.

Kuvia koneen tuhoutumispaikalta

Kiovan joukkoja alueella vastaan taistelevat aluejoukot ovat vakuuttaneet, ettei heillä ole mitään tekemistä lentokoneen tuhoutumisen kanssa. Joiden raporttien mukaan epäillään, että malesialaiskone olisi ammuttu alas. Donetskin aluejoukot muistuttivat, ettei heillä edes ole hallussaan sellaisia aseita, joilla kyettäisiin ampumaan alas korkealla lentäviä matkustajakoneita.
Donetskin tasavallan pääministeri Alexander Borodei on kutsunut välikohtausta Ukrainan armeijan provokaatioksi. Koneen tuhoutumispaikka ei ole kaukana Donetskin kaupungista ja aluehallinto on lähettänyt viranomaiset alueelle. Myös pääministeri totesi, ettei aluejoukoilla ole käytössään sellaista aseistusta, jolla kyseisen kaltaisia koneita kyettäisiin ampumaan alas.
"Meillä on käytössä ainoastaan MANPAD-aseita (olalta laukaistavia ohjuksia), joilla voi ampua kohteita 3-4 kilometrin korkeudessa", totesi pääministerinhallinnon edustaja Sergey Kavtaradze toimittajille torstaina.
Venäjän armeija on sanonut, ettei yhtään sen sotilaskonetta ole lentänyt torstaina lähellä Ukrainan rajaa. Asiasta kertoi Venäjän valtiollinen uutistoimisto RIA Novosti.
Ukrainan presidentti Petro Poroshenko ei ole sulkenut pois mahdollisuutta, että kone olisi mahdollisesti ammuttu alas. Hän painotti, ettei Ukrainan joukot kuitenkaan ole suorittaneet ilmatorjuntaa alueella. Poroshenkon mukaan Ukraina tulee asettamaan tutkintakomitean tutkimaan tapahtunutta.

Yritettiinkö Venäjän presidentin kone ampua alas?
Tuhoutunut malesialaiskone lensi likipitäen samaa reittiä kuin vain hetkeä aiemmin oli lentänyt Venäjän presidentti Putinia kuljettanut Kremlin presidentillinen lentokone, kertoo Venäjän uutistoimisto Interfax.Asiasta uutisoi myös RT News.
Lentokoneet olivat lentäneet vain kymmenien minuuttien päässä toisistaan suhteellisen läheltä toisiaan lentoreiteillään. Lisäksi raportissa muistutetaan, että lentokoneissa on hyvin samanlainen ulkomuoto ja väritys, ja jotka voivat kaukaa katsottuna myös näyttää samalta.
Päivitys klo 01:30:
Uutispäivityksen mukaan Venäjän presidenttiä kuljettava lentokone ei ole lentänyt Ukrainan ylitse enää pitkään aikaan. Tieto siitä, että Venäjän presidentillinen kone kiertää Ukrainan ilmatilan on uutisoitu Gazeta.ru -uutisissa ja tiedon lähteenä on presidentillisen lentokoneen lentotoiminnasta vastaavaa henkilökuntaa Vnukovo-3 terminaalissa. Näin ollen aiemmin ilmaistu epäilys yrityksestä pudottaa Putinin lentokone voidaan ainakin näillä tiedoilla sivuuttaa.

Yllä Putinin lentokone, alla Malesian Airwaysin kone

Ukraina juuri keskittänyt ilmatorjuntaohjuksia Donetskiin
Kiovan kerrotaan keskittäneen patteriston BUK-ilmatorjuntaohjuksia, jotka ovat kykeneviä pudottamaan matkustajakoneita, Donetskin alueelle vain vuorokautta ennen matkustajakoneen tuhoutumista keskiviikkona.
Itar-Tass ja Interfax uutistoimistot siteeraavat lähteitään, joilla on tarkkaa tietoa asiasta, joiden kertomien tiedustelutietojen mukaan toinenkin patteristo BUK-järjestelmiä on valmiina siirtymään asemiin Donetskiin Harkovan alueella.
"Asejärjestelmä-tiedustelun mukaan BUK-patteristo Ukrainan armeijasta on keskitetty Donetskin alueelle keskiviikkona. Toinen patteristo on Harkovassa valmiudessa siirtymään alueelle", sotilaslähde oli kertonut.
Sotilaslähteet myös varmistivat, että lentokoneita, jotka lentävät yli 10 kilometrin korkeudessa voidaan ampua ainoastaan S-300-luokan tai BUK-järjestelmän kaltaisilla pitemmän matkan ohjuksilla. 
Päivitys:
Kesäkuun lopussa Itar-Tass on julkaissut tiedon, että aluejoukoille olisi mahdollisesti päätynyt BUK-ilmatorjunnan järjestelmiä, mutta niiden lukumäärästä tai kunnosta ei ole mitään tietoa. Materiaalia oli päätynyt aluejoukoille armeijan tukikohdan siirryttyä aluejoukkojen hallintaan. Mitään tietoa ei ole esitetty, että BUK-järjestelmää olisi käytetty Ukrainan ilmavoimien pommituslentojen torjunnassa heinäkuun aikana.
Venäjän mediassa on havaittu, että lännen mediat ovat kiirehtineet jo syyttämään Itä-Ukrainan aluejoukkoja lentokoneen alasampumisesta. Näille väitteille ei kuitenkaan ole esitetty mitään todisteita tueksi ja toistaiseksi julki tuodut aihetodisteet viittaisivat pikemminkin Ukrainan armeijan olevan vastuussa lentokoneen pudottamisesta. 

BUK-ilmatorjuntaohjuksia

Kuinka alueella voitiin edes lentää?
Itä-Ukrainan aluehallinto ja Venäjän ilmailuviranomaiset ovat ihmeissään siitä, miten on edes mahdollista että Malesian Airways lensi Donetskin yli, koska kolme päivää sitten ilmatila suljettiin kaupallisilta lentoyhtiöiltä. Asian vahvistaa Venäjän ilmailuviranomaiset Itar-Tassin raportissa.
Päätös Donetskin alueen ilmailuliikenteen keskeytyksestä tehtiin kolme päivää sitten Kiovassa Ukrainan kansallisen turvallisuuden komitean toimesta. Donetskin aluehallinto vahvistaa, että edellytykset lentotoiminnalle tuhottiin viikonloppuna, jolloin lentokentältä tuhottiin viestilaitteistot sotatoimien aikana.
"Kiova operoi kaikkea ilmailuliikennettä ja on epäselvää miten tämä kone (joka tuhoutui torstaina) pystyi ilmestymään alueelle", sanottiin Venäjän ilmailuviranomaisten toimesta. "Taistelutoimien aikana Donetskin lentokentän viestiliikennetorni, jossa sijaitsee ilmailuliikenteen järjestelmät, räjäytettiin. Koneet eivät voi lentää siellä", sanottiin Venäjän ROSAVIATSIA:sta.

Toimittajan kommentti: "Now, hold down your horses..."
Nyt ei todellakaan ole aika kiirehtiä mielipiteisiin. Juuri tänään alasammutulla matkustajakoneella on tapauksena jo monta muttaa matkassaan. Ikään kuin emme olisi törmänneet tähän Malesian Airlines Boeing 777-mystiikkaan juuri hetkeä sitten? Muistellaanpa mitä tapahtui muutama kuukausi sitten maaliskuun 8. päivä 2014:
Kun vertaamme näiden vastaavien koneiden sarjanumeroita, niissä onkin vain yhden kirjaimen ero. Aasiassa kadonneeksi ilmoitetussa koneessa oli numero 9M-MRO ja nyt kerrotaan tuhoutuneeksi 9M-MRD. Emme ole koskaan kuulleet mikä tuhosi tai kadotti edellisen malesialaiskoneen sen lentäessä tuolloin Malesiasta kohti Kiinaa.
Asiasta onkin syntynyt mitä jännittävimpiä teorioita ja uskoisin, että pian ihmiset ympäri maailmaa todella raapivat päätään miettiessään, että olikohan tämä sitten se Aasiassa jo aiemmin kadonnut kone? Tai onko Malesian Boeing-koneissa jokin kaukotuho-toiminto?
Tiedämme sen, ettei aluejoukot ole käyttäneet pitemmän kantaman it-ohjuksia, joilla se voisi suorittaa matkustajakoneen alasampumisia. Tai miksi itsenäisyytensä puolesta kamppailevat joukot sellaiseen ryhtyisivät? On vaikeaa keksiä motiviivia.
Aluejoukoilla olisi se yksi SU-25, mutta tämän koneen liikkeet ja toimet on nopeasti tarkastettu. Jättäkäämme tämä vaihtoehto siis toistaiseksi avoimeksi. Emme myöskään tiedä onko tähän Donetskin joukkojen ainokaiseen koneeseen tarvittavaa aseistusta matkustajakoneen tuhoamiseksi. Ja sitä motiivia on yhä vaikea keksiä.
Miksi ihmeessä Venäjä ryhtyisi ampumaan malesialaiskonetta Itä-Ukrainassa? Kuten kaikkien ilmavoimien, myös Venäjän ilmailutoiminta koneen tuhoutumishetkellä on todennettavissa. Mustanmeren alueella on mm. NATO:n merivoimien elektronisen tiedustelun aluksia ja pitkän kantaman AEGIS-tutkia, joista satelliittivalvonnan lisäksi voidaan seurata tapahtumia polttopisteen olevan Donetskin alueella.
On aivan turha kuvitella, etteikö Venäjä, NATO, Yhdysvallat ja Ukraina seuraa silmä tarkkana kaikkea nähtävissä olevaa ilmailua sisällissodassa olevan alueen taivaalla. Jos joku väittää jotain, joka ei ole totta, se vesitetään toisen osapuolen toimesta nopeasti. Sitä mitä onkin turha lähteä kiistämään, on jo kaikkien tiedossa.

Sosiaaliseen mediaan on levinnyt myös järkyttävää kuvamateriaalia...

Sitten tulee mielenkiintoinen osuus - viittaus käsikirjoitukseen!
Jo pari päivää olen raportoinut Itä-Ukrainan konfliktista hätkähdyttäviä tietoja, jotka viittaavat Kiovankokevan parhaillaan sotilaallista katastrofia hyökkäyksessään Donetskin ja Luhanskin alueille. Puhun nyt todella massiivisesta Kiovan joukkojen tuhoutumisesta aluejoukkojen käynnistettyä viikonloppuna vastaoperaatiot.
Kiovan joukkoja moukaroidaan nyt moteissa, joita on ainakin neljä Donetskin ja Luhanskin alueilla. Laajamittainen Kiovan joukkojen pakeneminen alueella on jo alkanut. Aluejoukkojen antamien ja Harkovan ruumishuoneen tietoihin viitaten Kiovan joukot ovat kärsineet viikon aikana noin 1 000 sotilaan menetykset. Kiovan antamat luvut - 258 kuollutta ja 922 haavoittunutta koko kolmen kuukauden aikana ovat jo käsittämättömän alhaisia. Aluejoukkojen esikunta on ehtinyt ihmettelemään, että kuinka kauan Kiova aikoo jatkaa todellisuuden salaamista ukrainalaisilta.
Mikä on myös ollut nähtävissä, ja josta olen kirjoittanut myös raporteissa on, ettei Kiova kommentoi mm.aluejoukkojen ilmoittamista ilmavoitoista olalta laukaistavilla ohjuksillaan, joita on tullut jo useita tällä viikolla. Kiova on pyrkinyt selvästi peittelemään sotilaallisen katastrofinsa Itä-Ukrainassa. Tämän on pystynyt havaitsemaan varsinkin kuluneen viikonlopun jälkeen uutistietoja koostaessa.
Keskiviikkona aluejoukot ilmoittivat pudottaneensa yhden SU-25-hävittäjän, mutta tänään torstaina, juuri ennen matkustajakoneen tuhoutumista, Kiova antoi täysin epäuskottavan syytöksen ja väitti, että Venäjä olisi pudottanut ukrainalaishävittäjän! Kirjoitin jo aiemmin tänään asiasta ja kysyin jo otsikossa: Siis kuka uskoo?
Väite on yksinkertaisesti "absurdi", kuten Venäjän ulkoministeriö ehtikin jo asiaa kommentoimaan torstaina. Mutta nyt tämä todisteeton väitös saakin jo aivan uutta sisältöä - oliko kyseessä käsikirjoitettu operaation vaihe? Siis jopa todennäköistä. Mietitäänpä hetki tapahtuman motiiveja. Miksi kansainvälistä terroria, miksi Itä-Ukrainassa, ja miksi juuri tänään? Kuka tästä hyötyy?

Kenellä motiivi tuhota matkustajakone Itä-Ukrainassa - tänään?
Onko se Venäjällä? Miksi ihmeessä Venäjä sellaista tekisikään - aiheuttaakseen kansainvälisen selkkauksen alueella, jonka tulitaukovaatimusten kärjessä on ollut Moskova. Joka on juuri päästänyt kansainväliset valvojat rajoilleen toteamaan, ettei Venäjä todellakaan ole osallinen koko konfliktissa. Eikä siitä ole todisteitakaan. Keksitkö sinä motiivia sille, miksi Venäjää voisi edes ajatella osalliseksi? Minä en.
Onko se aluejoukoilla? Jotka ovat juuri onnistuneet motittamaan käytännössä koko Kiovan joukkojen voimakkaimman hyökkäyskärjen "The Cauldroniin" sekä Luhanskin ja Donetskin lentokentille. Joukot ovat saaneet vahvan aloitteen, joten miksi aluejoukot hankkisivat nyt kansainvälisen tuomion otsaansa samalla hetkellä kun he eniten tarvitsevat juuri kansainvälistä tunnustusta? Siis ampumalla randomisti alas jonkin matkustajakoneen, mutta millä he senkään tekisivät? Koko konfliktin aikana emme ole kuulleet, että aluejoukoilla olisi muuta kuin lyhyen kantaman ilmatorjuntaa. En keksi mitään motiivia.
Onko Kiovalla tai sen liittolaisilla motiivia? Jotka ovat juuri tänään kärsimässä sotilaallisen katastrofin Venäjän vastaisella rajalla johdettuaan joukkonsa komentaja Strelkovin virittämään ansaan. Joiden joukot jauhaantuvat, ja jotka ovat jo useiden päivien ajan aivan selkeästi peitelleet vaikeaa tilannettaan ja pitäytyneet kommentoimasta ilmatoimintansa todellisia tappioita. Mitä Kiova voittaisi sillä, että ns. "kansainvälinen yhteisö" osoittaisi NATO:n johdolla syyttävän sormensa koko tätä aluetta vastaan, jonka yläpuolella korkeallakaan - kukaan ei ole turvassa? 
Kolmanteen vaihtoehtoon keksin heti montakin motiivia: 1. NATO-intervention luominen valheellisilla syytöksillä pelastaakseen sen mitä pelastettavissa vielä on. 2. Kansainvälisen tuomion saaminen oman vihollisen toiminnalle 3. Peittääkseen kärsityn sotilaallisen tappion luomalla mediasirkus aivan muuhun aiheeseen 4. Eskaloidakseen itse käynnistämäänsä alueellista konfliktia kansainväliseksi kriisiksi.
Tai kenties Ukraina todella yritti tappaa Putinin henkilökuntineen, mutta ampuivatkin alas väärän koneen? Itse todistin henkilökohtaisesti vieraillessani huhtikuun lopussa Kiovassa, että Putinia vihataan esimerkiksi Maidanilla täysin avoimesti. Tuskin uskallan edes ajatella millaisessa tilanteessa me kaikki olisimme jos Putinin kone olisi syöksynyt alas Itä-Ukrainassa!
Onhan mahdollista sekin, että maailman huomio halutaan kääntää nyt toisaalle - vaikka sitten järjestämällä tämän matkustajakoneen tuhoutumisen Itä-Ukrainaan, koska toisaalla tapahtuu samaan aikaan jotain muuta - kuten juuri saapunut tieto, jonka mukaan Israel on aloittanut maahyökkäyksensä Gazaan. Muistettakoon, että koko Ukrainan konflikti on jatkoa ja vain sivunäyttämö tapahtumille Lähi-idässä. Hämäykset ja harhautukset ovat oleellinen osa kaikkea sodankäyntiä.

Ottamani kuva Maidanilta huhtikuussa 2014, jossa riitti Putinia demonisoivia materiaaleja

Seuratkaamme siis tilannetta kiirehtimättä mielipiteisiin. Ennen mielipiteen muodostamista kannattaa antaa kaikenlaisten todisteiden kertyä kaikessa rauhassa, jottei mikään valtioterrori pääse jälleen tunteita kiehuvine ja järjettömine väitteineen sekä tavoitteensa mukaisesti mielipiteitämme ohjailemaan: "Ongelma - Reaktio - Ratkaisu." Ja paras vastalääke valtioterrorin johdattelulle on aina totuutta etsivän ensimmäinen kysymys: "Kuka hyötyy?"

Janus Putkonen 

Lähteet:

Ei kommentteja: