Malesialaisen lentokoneen matkustajien veri on Poroshenkon käsissä
Malaysia Airlinesin Boeing 777 –tyyppinen lentokone iskeytyi maahan kello 17:30 Moskovan aikaan Grabovon kylän lähistöllä Donetskin alueella. Kaikki koneessa olleet 298 ihmistä kuolivat. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO oli luokitellut lentokoneen lentoreitin turvalliseksi. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA puolestaan oli vahvistanut, että liikennettä Ukrainan ilmatilassa ollut rajoitettu.
Lennot Itä-Ukrainan yli oli kielletty ennen turmaakin. Mutta kielto koski vain matalalentoja, 10 kilometrin korkeutta pidettiin turvallisena. Braslialainen asiantuntija Nelson Francisco Duringo.
- Matkustajalentokoneiden lentokorkeus on hyvin turvallinen. Tiedossa oli, että kapinallisilla oli ohjuksia, jotka yltävät korkeintaan 2-4 tuhanteen metriin. Niillä ei olisi saatu ammuttua 12-14 tuhannen metrin korkeudessa lentänyt konetta. Joten tätä korkeutta pidettiin hyvin turvallisena. Kukaan ei osannut odottaa ongelmia.
Malesialainen Boeingin pudottanut ohjusta ei ole tunnistettu, sanoi sotilasasiantuntija Igor Korotchenko.
- Vain ilmatorjuntaohjukset yltävät sellaiseen korkeuteen. Ukrainan armeijan aseistuksessa on tällaisia ohjuksia, Buk-ilmatorjuntajärjestelmiä. Ukraina oli asettanut ilmapuolustusjärjestelmänsä taisteluvalmiuteen muka Venäjän mahdollisen hyökkäyksen varalta. Ilmatorjuntajärjestelmien toimivuutta oli pitänyt varmistaa. Ohjus oli hyvinkin voitu laukaista vahingossa.
Nelson Francisco Duringo kertoi Buk-ilmatorjuntajärjestelmän ominaisuuksista.
- Buk-ohjus kehitettiin Kub-ohjuksen pohjalta. Se ulottuu jopa 12 tuhanteen metriin. Sillä voisi ampua alas matkustajalentokone. Lentoyhtiöt lennättävät koneitaan 12-14 tuhannen metrin korkeudessa. Ohjuksen ei edes tarvitse osua koneeseen. Kun ohjuksen tutka havaitsee maalin, se räjähtää. Ohjuksen metalliset osat riittäisivät siviilikoneen tuhoamiseksi.
Ukrainan hallitus syyttää tragediasta kapinallisia. Se on epätodennäköistä, sillä Itä-Ukrainan kapinallisilla ei ole niin tehokkaita aseita, uskoo asiantuntija Juri Karash.
- Suurellä todennäköisyydellä kone oli ammuttu alas Ukrainan armeijan ilmatorjuntaohjuksella. En kuitenkaan usko, että olisi suunniteltu temppu. Ukrainan asevoimat ovat surkeassa tilassa. Joukot ovat huonosti koulutettuja. Muistakaa vaikka, kuinka 13 vuotta sitten ne ampuivat vahingossa venäläisen Tu-154-lentokoneen. En yllätyisi, jos ilmatorjuntajärjestelmää ohjasivat upseerien sijasta varusmiespalvelustaan suorittavat koulupojat.
Asiaintuntijan mainitsema tragedia tapahtui 4. lokakuuta 2001. Siberian Airlinesin lentokone oli lennolla Tel Avivista Novosibirskiin, kun siihen osui Krimin soraharjoituksissa vahingossa laukaistu S-200 –ilmatorjuntaohjus. Kaikki 66 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä kuolivat. Ukraina ei koskaan tunnustanut syytään vedoten asiantuntijoiden ristiriitaisiin lausuntoihin. Lentokoneen mustat laatikot eivät koskaan löytyneet, joten turman olosuhteista ei ollut sataprosenttista varmuutta. Kuitenkin Ukrainan hallitus oli erottanut palveluksesta useat korkeiden ja keskiarvojen upseerit, jotka olivat tavalla tai toisella olleet syyllise turmaan.
Malesialaisen lentkoneen turman tutkintaa on suoritettava ICAO:n johdolla, uskoo kansainvälinen ilmakuljetusliitto. Kuitenkin on mahdollista, että Ukrainan hallitus häiritsee puolueetonta tutkintaa, sanoi Igor Korotchenko.
- Ukrainan hallitus tutkii turmaa itse, koska se tapahtui Ukrainan ilmatilassa. Uskon, että kansainvälisiä asiantuntijoita pyritään pitämään poissa tutkinnasta. Kiova ei voi tunnustaa, että Ukrainan ilmapuolustusjoukot ampuivat alas siviilikoneen. Se merkitsisi Poroshenkon hallinnon loppua. Ukrainan hallitus ei voi sallia sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti