Sivut

torstai 14. elokuuta 2014

Ukrainan ilmavoimat todennäköinen syyllinen lennon MH17 alasampumisessa Itä-Ukrainassa

Todisteet kasvavat, että Ukrainan ilmavoimia on pidettävä todennäköisenä syyllisenä malesialaisen matkustajakoneen alasampumisessa 17.7. Itä-Ukrainassa. Todisteita BUK-ohjuksen osumasta ei ole löydetty, mutta hävittäjän ampuman konetykin osumia matkustajakoneesta löytyy.
Toimittaja: Janus Putkonen
10.8.2014, Verkkomedia.org, päivitetty klo 23:50
7. raportti lennon MH17 tuhoutumisesta 17.7. Itä-Ukrainassa 

Ukrainan ilmavoimat todennäköinen syyllinen lennon MH17 alasampumisessa Itä-Ukrainassa
On tullut aika raportoida uusimpia tietoja lennon MH17 kohtalon tutkinnasta kun virallista onnettomuustutkintaa on vihdoin jossain määrin päästy tekemään. Malesian suurin englanninkielinen sanomalehti New Straits Times on esittänyt paperilehdessään syytökset kohti USA:n ja EU:n tukemaa Kiovan hallintoa, koska todisteet osoittavat Ukrainan ilmavoimien tuhonneen malesialaisen matkustajakoneen 17.7. torstaina.
Kiovan hallinto ja armeija onkin tehnyt kaikkensa estääkseen, hidastaakseen tai vaikeuttaakseen kunnollista kansainvälistä onnettomuustutkintaa, eikä myöskään NATO tai Yhdysvallat ole tehneet mitään auttaakseen totuuden selviämistä malesialaiskoneen tuhouduttua Itä-Ukrainassa.
Voimme sanoa, että onni onnettomuudessa oli, että matkustajakone putosi aluejoukkojen hallitsemalle alueelle, joten paikanpäälle on päästy ainakin joksikin aikaa ja tuhoutuneen lentokoneen kappaleita on päästy tutkimaan. Löydökset eivät ole vahvistaneet lännen ja Kiovan syytöksiä vaan päinvastoin.

Kuva New Strait Timesin kannesta 6.8.2014:

Yhteenvetonaalkuun voimmekin todeta, että BUK-ilmatorjuntaohjuksen osumasta ei ole onnettomuustutkinnassa löydetty vielä uskottavaa jälkeäkään ja materiaalit sekä analyysit viittaavat nyt Ukrainan ilmavoimien hävittäjän/hävittäjien ampuneen alas malesialaisen matkustajakoneen.
Yhdysvallat ja Ukrainan hallinto ovat salanneet tietonsa tapahtumapäivän osalta valvontalaitteistaan ja jättäneet vastaamatta oleellisiin matkustajakoneen tuhoon liittyviin virallisiin kysymyksiin, toisin kuin Venäjä, joka on jo antanut valvontalaitteiden tiedot lähes välittömästi kansainvälisen onnettomuustutkinnan käyttöön.
Näistä valvontamateriaaleista vahvistui oleellinen tietous, jonka kuulimme jo tuoreeltaan Kiovan lennonjohdosta, että tapahtumahetkellä Ukrainan ilmavoimien sotilaskone oli lentäneet matkustajakoneen läheistyydessä ja toisaalta sen, että Ukrainan ilmatorjunnan BUK-patteristo oli aktiivinen lentokoneen tuhoutumispaikalla.
Näin ollen jo tutkinnan alusta alkaen oli todisteiden perusteella selvää, että totuuden etsinnässä tulee olemaan kaksi päälinjaa: Ukrainan ilmavoimien ja BUK-patteriston osallisuudet lennon MH17 alasampumisessa.
Muistutettakoon, että länsimediassa, NATO:n, Kiovan ja Yhdysvaltojen sekä mm. Suomen pääministeriAlexander Stubbin esittämisssä väitteissä perustellessaan Suomelle tuhoisia Venäjän-vastaisia pakotteita, että matkustajakoneen MH17 olisi ampunut alas "yksittäinen separastisti-BUK, Venäjän tuella" ei ole esitetty todisteita. Ei mitään sellaista, joka ansaisitsi enää erityistä tutkinnallista huomiota. Lännnen ja Kiovan Venäjän-vastaiset syytökset ovat yhä pelkkiä väitteitä.

Venäjä on toimittanut länsimaille ja julkisuuteen 21.7. tutkadatan, joka osoittaa ukrainalaishävittäjän operoineen lennon MH17 läheisyydessä 

Raportit viittaavat Ukrainan ilmavoimien ampuneen lennon MH17
Saksalaisen lentäjän ja ilmailun asiantuntija Peter Haisenkon mukaan MH17 ei tullut ammutuksi alas maasta ilmaan ohjuksella. Hänen mukaansa todisteaineisto tästä nähdään kiistattomasti valokuvissa matkustajakoneen ohjaamosta.
"Faktat puhuvat selkeää kieltä ja estävät turhat spekulaatiot. Lentokoneen ohjaamossa on jäljet tulituksesta. Näissä kykenee näkemään luotien sisäänmeno ja ulostuloreiät", kirjoitettiin 30.7 Global Researchin artikkelissa. Haisenkon mukaan lentokoneeseen ei ole osunut ohjus ja tuhoaminen on tapahtunut SU-25:n kaksipiippuisen konetykin tulituksella malesialaiskoneen ohjaamoon.
Klikkaa kuvaa suurentaaksesi:
Asiantuntijoiden suorittaman Kuva-analyysin mukaan onn selkeästi nähtävissä, että lentokoneen MH17 ohjaamoa on ammuttu 30 mm lentokonetykillä.
Lue myös Verkkomediassa julkaistu seikkaperäinen kirjoitus Ukrainan ilmavoimien kalustosta ja tapahtuneesta, joka tukee kyseistä tietoa:
ETYJ-järjestön tarkkailijoiden kertomukset vahvistavat tietoutta konetykin käytöstä. Onnettomuuspaikalla vierailleet tarkkailijat ovat raportoineet, että "sirpaleiden omaisia reikiä" on löydetty kahdesta erillisestä kappaleesta matkustajakoneen keulaosasta.
Michael Bociurkiw, joka kuuluu Euroopan Turvallisuusjärjestön tarkkailijoihin, kertoi lehdistötilaisuudessa, että lentokoneen keulaosaan oli iskeytynyt "sirpaleen omaisia, kuin konekiväärin reikiä". Bocuyrkiw oli yksi muutamasta Ety-järjestön tarkkailijasta, jotka pääsivät turmapaikalle lähes välittömästi tuhon tapahduttua 17.7.
Hänen kommenteistaan uutisoi mm. Wall Street Journal 31.7.2014. Voit myös katsoa Bociurkiwin haastattelun alla olevasta linkistä:
Ety-järjestön tarkkailijat eivät siis ole kyenneet löytämään todisteita siitä, että lento MH17 olisi ammuttu alas BUK-ilmatorjuntaohjuksella. Onkin mahdotonta, että malesialaiskonetta olisi tulitettu maasta yli 10 000 tuhannen metrin korkeuteen ilmatorjuntatykillä.

Selkeästi havaittavissa olevia konetykin reikiä lentokoneen MH17 kappaleissa

Lännen media kiirehti heti tapahtuman jälkeen omiin syytöksiinsä, jotka oli suunnattu kohti Donetskin aluejoukkoja ja Venäjää. Toimittajat lännestä paikanpäällä löysivät kuitenkin "agendan ulkopuolista aineistoa", joka joutui sittemmin sensuuriin.
Britannian yleisradioyhtiö BBC sensuroi 23.7. alla nähtävissä olevan videoraportin, jossa haastatellaan silminnäkijähavainnot Ukrainan ilmavoimien koneesta lennnon MH17 läheisyydessä. Tässä BBC:n arkistostaan poistamassa haastattelussa kolme silminnäkijää kertoo ukrainalaishävittäjästä osallisena matkustajakoneen tuhoutumiseen.
Katso BBC:n sensuroima oma uutisraportti: 

Amerikkalaistutkijat epäilevät hävittäjän ohjusta ja viimeistelyä konetykillä
PressTV uutisoi 7.8. Global Researchin artikkelista, jossa tunnettu tiedusteluanalyytikko Yhdysvalloista on tullut johtopäätökseen, että MH17 oli ammuttu alas hävittäjäkoneesta ammutulla ilmasta-ilmaan ohjuksella ja koneen tuhoaminen oli viimeistelty 30 mm konetykin tulituksella.
Tutkija Robert Parry kertoi, että USA:n tiedustelulähteet ovat sulkeneet jo pois mahdollisuuden, että Donetskin aluejoukot ja Venäjä olisivat olleet syyllisiä tapahtuneeseen ja Ukrainan asevoimia on pidettävä tekoon syyllisenä. Parry latasi vahvan aineistopaketin päätelmiensä tueksi, jotka todistavat hävittäjän konetykin tulituksen kohti matkustajakonetta. 
Malesialainen englanninkielinen päälehti New Sraits Times on puolestaan julkistanut 6.8. analyytikkojen lausuntoja, jotka tukevat tietoa matkustajakoneen joutumisesta Ukrainan hävittäjäkoneen tulittamaksi. Vaikutusvaltainen lehti esitti syytöksensä kohti Euroopan ja Yhdysvaltojen tukemaa Kiovan hallintoa syyllisenä koneen alasampumiseen. Vaikenemisen propagandaa toteuttaen Yhdysvaltain ja Euroopan valtamediat ovat vaienneet sensaatiomaisen tiedon Malesian pääuutislähteen raportista.


Malesian tutkiva journalismi oli koonnut yhteen näytöt siitä, että matkustajakonetta oli ensin ammuttu hävittäjästä ohjuksella ja sitten konetta oli tulitettu 30 mm tykeillä molemmin puolin sen ohjaamoa. On toisaalla väitetty, ettei SU-25 hävittäjä kykenisi operoimaan vaaditulla korkeudella, mutta nämä väitökset on asiantuntijoiden toimesta jo kiistetty. Havaittu SU-25 kykenee siis operoimaan yli 10 000 metrissä.
Koska BUK-ilmatorjuntaohjuksen laukaisusta tai sellaisen osumasta ei ole koskaan esitetty todisteita vaan ainoastaan väitteitä, kaiken yllämainitun puolesta voimme siis todeta, että etsiessämme totuutta lennon MH17 kohtalosta, on päätutkintalinjana pidettävä Ukrainan ilmavoimien syyllisyyttä ja toissijaisena Kiovan BUK-patteriston osallisuutta matkustajakoneen tuhossa.

Janus Putkonen

Lue myös aiemmat Verkkomedian raportit aiheesta:
  1. Malesialainen matkustajakone tuhoutui Itä-Ukrainan ilmatilassa – mitä on tapahtunut?  (VM 17.7.2014)
  2. Todisteet lisääntyvät Kiovan BUK-ilmatorjunnasta malesialaiskoneen tuhoutumisessa (VM 18.7.2014)
     
  3. Kymmenen virallista kysymystä, joihin Kiovalta vaaditaan vastausta matkustajakoneen tuhossa (VM 19.7.2014)
     
  4. Lento MH17: Riittävätkö nämä dokumentaatiot osoittamaan Kiovan syyllisyyden? (VM 20.7.2014)
     
  5. Lännen ja Kiovan syytökset perusteettomia - Venäjä julkaisi todisteet lennon MH17 tuhosta Itä-Ukrainassa (VM 22.7.2014)
     
  6. USA:n salailun jatkuminen vahvisti totuuden MH17-koneen tuhosta - dokumentaatio ja päätelmät (VM 23.7.2014)

Lähteet:

Ei kommentteja: