Sivut

sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

The 4th Media » Ukraine Shot Down BUT BLAME Russia

Th

Ukraina Shot Down MUTTA SYYTTÄÄ Venäjä

Post Kategoriat: Afganistan
Global Research News / slavyangrad.wordpress.com / neljäs Media Uutiset | lauantai, 19 heinäkuu 2014, 17:06 Peking
Espanjan Air Controller @ Kiev Borispol Airport: Ukraina Armeija ampui alas Boeing MH # 17
Boeing-777 Malesian Airlines lento MH17 Amsterdamista Kuala Lumpur " katosi tutkat ja kaatui torstai-iltana lähellä Grabovo Ukrainan Donetsk oblast
Tuomme tietoon GR lukijoita, seuraavat aikajana Tweets Espanjan Air ohjain Kiovassa Borisopol Airport.
Tämä raportti ei ole vielä täysin paikkansa ja ne olisi luettava varoen. Olemme korostaneet asiaa koskevat kohdat. 
Oli selittämätön suunnanmuutosta Malesian MH17 lennolla, joka otti ilma suoraan yli Itä-Ukraina warzone.
Espanjan ilmansäätö vahvistaa ristiriita puolustusministeriö ja sisäasiainministeriö vihjaa, että koskevan määräyksen Downing lentokoneen tuli sisäasiainministeriön, jota hallitsee Svoboda ja oikeassa sektorissa. 
Hän sanoi myös, että MH17 lento oli saattamassa Ukrainan hävittäjiä minuuttia ennen kuin se oli kaatunut. On syytä huomata, että läsnäolo Ukrainan hävittäjiä ilmoittamat Espanjan lennonjohtajien vahvistettiin silminnäkijä raportit Donetskin:
"Silminnäkijät Donetskin  näki Ukrainan sotilaskoneet lähellä matkustajakone.  He sanovat he kuulivat ääniä voimakkaita räjäytykset ja näki Ukraina sotakone vähän ennen romahdusta. (ITAR Tass)
(M.Ch. Global Research Editor)
Käännetty espanjaksi Luis Lopez 
Lähde: twiittiä Espanjan Air Controller - @ spainbuca
10:21 - 17 de heinäkuu de 2014  autoridades de Kiev, intentan hacer que pueda parecer un ataque de los pro-rusos
"Kiovan viranomaiset yrittäen saada sen näyttämään hyökkäys pro-venäläisiä"
10:24 - 17 de heinäkuu de 2014  Ojo! Que puede ser un derribo B777 Malaysia Airlines en ukraina, 280 pasajeros
"Varoitus! Se voi olla Downing, Malaysia Airlines B777 Ukrainassa, 280 matkustajaa "
10:25 - 17 de heinäkuu de 2014  cuidado! Kiev tiene lo que buscaba
"Varoitus! Kiova on mitä he halusivat "
10:25 - 17 de heinäkuu de 2014  Vuelven tomar la Torre de valvonnan en Kiev
"[Miitary] on ottanut hallintaansa ATC Kiovassa"
10:27 - 17 de heinäkuu de 2014  El Avión B777 de Malaysia Airlines desapareció del tutka, ei Hubo comunicación de ninguna Anomalia, confirmado
"Malaysia Airlines B777 kone katosi tutkasta, ei ollut tiedonannossa mitään poikkeavaa, vahvisti"
10:30 - 17 de heinäkuu de 2014  Avión derribado, derribados, derribado ei accidente
"Plane ammuttu alas, ammuttiin alas, ammuttiin alas, ei ole sattumaa"
10:31 - 17 de heinäkuu de 2014  Kiova, tiene lo que buscaba, lo dije en los Primeros tw, Kiev es responsable @ ActualidadRT
"Kiova on mitä he halusivat, sanoin ensimmäisessä tw [twiittiä], Kiova vastaa @ ActualidadRT"
10:35 - 17 de heinäkuu de 2014  Un accidente muy normaalia no es, ei están amenazando en la misma Torre del Aeropuerto de Kiev,
"Onnettomuus, joka ei ole aivan normaalia,  ne uhkaa meitä samalla torni Kiovan lentokentällä "
10:35 - 17 de heinäkuu de 2014  Nos van kitara, Nuestros tlf y DEMAS de un Momento otro
"Ne vievät meidän puhelimet ja muut tavaraa milloin tahansa"
10:38 - 17 de heinäkuu de 2014  Antes de que me quiten el tlf o minut rompan la Cabeza derribado por Kiev
"Ennen Ne poistaa minun puhelimeen tai ne hajoavat pääni, ampui alas Kiovan"
11:12 - 17 de heinäkuu de 2014  Nosotros Tenemos la confirmación. Avión derribado, la autoridad de Kiev, ya tiene la información, derribado, estamos tranquilos Ahora
"Saimme vahvistuksen. Plane pudotti, Kiovan viranomaiset jo tietoa, kaatunut, olemme rauhallinen nyt "
11:13 - 17 de heinäkuu de 2014  Que hace henkilökohtainen extranjero con autoridades de kiev en la Torre? Recopilando Toda la información
"Mitä tekevät ulkomaalaiset Kiovan viranomaiset tornissa? Tietojenkokoamisvaihe "
11:15 - 17 de heinäkuu de 2014  Cuando meri posible sigo escribiendo
"Mikäli mahdollista Jatkan kirjoittamista"
11:48 - 17 de heinäkuu de 2014  El Avión B 777 Volo escoltado por 2 cazas de Ukraina Hasta MINUTOS antet, de desaparecer de los radares,
B777 lensi saattamana Ukrainan hävittäjän kunnes 2 minuuttia ennen katoamistaan ​​tutkasta ,
11:54 - 17 de heinäkuu de 2014  Sí las autoridades de Kiev, quieren decir la verdad, esta recogido 2 cazas volaron muy Hakuohjeet MINUTOS antet, ei lo derribo un caza
"Jos Kiovan viranomaiset haluavat kertoa totuus, se on kerännyt, 2 hävittäjät lensivät hyvin lähellä minuuttia ennen, ei pudotti jota taistelija"
12:00 - 17 de heinäkuu de 2014  Nada más desaparecer el Avión B 777 de Malaysia Airlines la autoridad militar de kiev nos informo del derribo, como lo Sabian?
"Malaysia Airlines B777 kone vain katosi ja Kiovan sotilasviranomaiset ilmoittanut meille Downing, miten he tiesivät?"
12:00 - 17 de heinäkuu de 2014  los 07:00 MINUTOS SE notificó el derribo, más punkkia SE Tomo la Torre nuestra con henkilökohtainen extranjero q siguen aquí
"7:00 minuutin kuluttua [kone katosi], Downing ilmoitettiin myöhemmin meidän torni otettiin ulkomaalainen henkilökunta, he vielä täällä"
12:01 - 17 de heinäkuu de 2014  En los radares esta todo recogido, para los incrédulos, derribado por Kiev, aquí lo sabemos y-ohjaus Aereo Militar también
"Kaikki tämä on koottu tutkat, ja epäuskoisten ampui alas Kiev, täällä me tiedämme sen ja sotilaallisen lennonjohdon myös"
13:15 - 17 de heinäkuu de 2014  Aquí los Mandos militares manejan y admiten que militares Otras Órdenes, pudieron ser, Pero ei, los pro-rusos
"Täällä sotilasjohtajat ovat hallinnassa ja myöntää, että sotilaallinen voitaisiin Seuraavat muut tilaukset, mutta ei, pro-venäläinen"
13:29 - 17 de heinäkuu de 2014  El ministro del sisustus si conocía que, hacían los cazas en la zona, el ministro de Defensa ei,.
"Sisäministeri tiesi, mitä taistelijat tekivät alueelle, puolustusministeri ei."
13:31 - 17 de heinäkuu de 2014  Militares confirman que fue Ukraina, Pero SE Sigue synti sapeli de donde vino la Orden
"Military vahvista Se oli Ukraina, mutta ei vieläkään tiedä, missä järjestyksessä tuli"
13:36 - 17 de heinäkuu de 2014  Hace Dias lo dije aquí, militares de kiev querían alzarse contra el todellinen Presidente, esto puede ser una forma, las Órdenes de Timoshenko
"Päivää sitten totesin täällä, Kiev sotilaallinen halusi nousta vastaan ​​nykyinen presidentti, tämä voi olla tapa, tilaama Timoshenko [seuraavat timishenko tilaukset]"
13:38 - 17 de heinäkuu de 2014  Los cazas volaron Hakuohjeet del 777, hasta 3 MINUTOS antet de desaparecer de los radares, soolo 3 MINUTOS
"Taistelijat lensi lähellä 777, jopa 3 minuuttia ennen katoamistaan ​​tutkasta, vain 3 minuuttia"
13:43 - 17 de heinäkuu de 2014  Se Cierra el espacio Aereo
"Ilmatila suljettu"
13:45 - 17 de heinäkuu de 2014  Se Cierra el Espacio Aereo, por miedo más derribos
"Ilmatila on suljettu, lisää Downings pelkäsivät"
15:17 - 17 de heinäkuu de 2014  Ohjaus militar entrega Ahora mismo de forma oficial que el Avión fue derribado por misil
"Military ohjaus nyt virallisesti [vaikkapa] kone ammuttiin alas ohjuksella"
15:23 - 17 de heinäkuu de 2014  El informe oficial firmado por las autoridades militares de valvonnan de kiev ya lo tiene el Gobierno,,,,, derribado
"Hallituksen on virallinen raportti allekirjoittama ohjaus sotilasviranomaiset Kiovassa,,,, [kone] ammuttiin alas"
15:26 - 17 de heinäkuu de 2014  En el informe SE Indica de donde abría Salido el misil, y SE especifica que no proviene de las autodefensa en las zonas Rebeldes
"Raportti osoittaa, missä ohjus oli tullut ulos [mistä], ja tietyille ei ole peräisin selfdefence kapinallisten alueilla"
15:34 - 17 de heinäkuu de 2014 Los radares militares si recogieron los datos del misil lanzado al Avion los radares siviilivartijaa ei
"Military tutka kerättyä ohjus potkut tasoon, siviili tutkat eivät"
15:36 - 17 de heinäkuu de 2014  Los Altos Mandos militares ei ordenaron el lanzamiento del misil,,, alguien SE LE fue la mano en Nombre de ukraina
"Military ylin johto ei antanut määräyksen ampua ohjus, joku ruuvaa se ine nimi Ukrainan"
15:38 - 17 de heinäkuu de 2014  Para el que no lo SEPA, digamos ASI heinää Militares las Órdenes del ministro de Defensa y militares las Órdenes del ministro del sisustus
"Niille, jotka eivät tiedä, Sanotaan, on sotilasvallankaappaus tilaukset puolustusministeri ja armeijan alle tilauksia sisäministeri"
15:38 - 17 de heinäkuu de 2014  Los Militares las Órdenes del ministro del sisustus conocían en cada momento lo que sucedió,.
"Sotilasvallankaappaus tilauksia sisäministeri tiesi mitä tapahtui koko ajan."
16:06 - 17 de heinäkuu de 2014  Mandos militares aquí (ATC) Torre de ohjaus, confirman que el misil es del Ejercito de Ukraina,
"Sotilasjohdolle here (ATC) lennonjohtotorni, vahvistaa, että ohjus on peräisin Ukrainan armeija"
16:07 - 17 de heinäkuu de 2014  Mandos Militares que si lo Sabian y otros Mandos que no,
"Sotilasjohdolle että tiesi sen ja toiset eivät,"
16:08 - 17 de heinäkuu de +2.014  290 persoonia inocentes muertas,. Por una Guerra inútil, Donde el Patriotismo SE compra con dinero
"290 kuollut viattomia ihmisiä. Mikä turha sota, jossa isänmaallisuus on ostaa rahalla "
16:09 - 17 de heinäkuu de 2014  La forma de Tomar la Torre de ohjaus MINUTOS Despues sabiendo todo los Detalles, Rápido nos Hizo pensar que habían Sido Ellos
"Tapa lennonjohtotorni on ottanut minuutin kuluttua ja tietää kaikki yksityiskohdat, sai meidät ajattelemaan, että he [teki]"
16:10 - 17 de heinäkuu de 2014  La Cara de los militares que llegaron más punkkia diciendo pero que habéis kaiku, ei dejo Dudas
"Kasvot sotilaita, jotka tulivat myöhemmin sanomalla [mitä teit], mitään mahdollisuutta epäillä"
16:12 - 17 de heinäkuu de 2014  Es tal la decadencia que los militares acompañados de extranjeros que llegaron primero nos llegaron pedir que dijéramos su Versión
"Tällainen on lasku, joka sotilaat oli ensin mukana ulkomaalaisia ​​tuli meille pyytää meitä kertomaan oman versionsa"
16:13 - 17 de heinäkuu de 2014  Nuestra respuesta, fue, estos radares ei recogen el lanzamiento de misiles, los militares si, ya ei quedaban Dudas
"Meidän vastauksemme oli, nämä tutkat eivät kerää käynnistää ohjuksia, sotilaallista niitä ei, ei ollut epäilyksiä"
http://www.globalresearch.ca/spanish-air-controller-kiev-borispol-airport-ukraine-military-shot-down-boeing-mh17/5391888

Aiheeseen liittyviä artikkeleita:

e 4th Media » Ukraine Shot Down BUT BLAME Russia

Malesialainen matkustajakone tuhoutui Itä-Ukrainan ilmatilassa - mitä on tapahtunut?

Nyt kannattaa olla kiirehtimättä mielipiteisiin, kun jälleen kerran Malaysian Airlines Boeing 777-200ER on nousemassa huomion keskipisteeksi. Uutistietojen mukaan maaliskuussa 2014 Aasiassa kadonneen kaltainen matkustajakone on tuhoutunut torstaina lentäessään Itä-Ukrainan ilmatilassa, jossa ei olisi pitänyt olla yhtään kaupallista lentotoimintaa enää kolmeen päivään, jonka läheisyydessä Putin lensi vain kymmeniä minuutteja aiemmin - alueella, johon Kiova toimitti ilmatorjuntaa vuorokautta ennen tapahtumaa. Muutamia erikoisuuksia tapahtumasta alkuun mainiten.
Toimittaja: Janus Putkonen
17.7.2014, Verkkomedia.org
Päivitetty 18.7. klo 01:30 

Malesialainen matkustajakone tuhoutui Itä-Ukrainan ilmatilassa - mitä on tapahtunut?  
Malesian Airlinesin Boeing-777 matkustajakone ja sen 280 matkustajaa kerrotaan syöksyneen maahan iltapäivällä lähellä Venäjän rajaa Itä-Ukrainassa. Sekä Kiova, Moskova, että Donetsk ovat kiistäneet osallisuutensa tapahtuneeseen.
Malesialaiskoneen maahansyöksystä ilmoitti Ukrainan sisäministeriön päällikkö Anton Gerashenko ja sanoi, että tuhoutuneessa koneessa olisi ollut 280 matkustajaa ja 15 miehistön jäsentä. Malesian lentoyhtiö vahvistaa, että se on menettänyt yhteyden koneeseen kun matkustajakone oli lentänyt Ukrainan alueen ylitse.
Lento numero MH17 oli lentämässä Amsterdamista ja koneen odotettiin saapuvan Venäjän ilmatilaan klo 17:20 paikallista aikaa, mutta kone ei saapunutkaan. Asia vahvistettiin Venäjän ilmavalvonnasta Reutersille. Tietojen mukaan kone oli syöksynyt maahan 60 km rajalta.
Alueen asukkaat ovat kertoneet löytäneensä osia koneesta, jotka ovat tuhoutuneesta lentokoneesta. Silminnäkijän valokuvassa on myös nähtävissä matkustajan ruumis. Useiden kymmenien ihmisten ruumiita on löydetty maastosta.

Kuvia koneen tuhoutumispaikalta

Kiovan joukkoja alueella vastaan taistelevat aluejoukot ovat vakuuttaneet, ettei heillä ole mitään tekemistä lentokoneen tuhoutumisen kanssa. Joiden raporttien mukaan epäillään, että malesialaiskone olisi ammuttu alas. Donetskin aluejoukot muistuttivat, ettei heillä edes ole hallussaan sellaisia aseita, joilla kyettäisiin ampumaan alas korkealla lentäviä matkustajakoneita.
Donetskin tasavallan pääministeri Alexander Borodei on kutsunut välikohtausta Ukrainan armeijan provokaatioksi. Koneen tuhoutumispaikka ei ole kaukana Donetskin kaupungista ja aluehallinto on lähettänyt viranomaiset alueelle. Myös pääministeri totesi, ettei aluejoukoilla ole käytössään sellaista aseistusta, jolla kyseisen kaltaisia koneita kyettäisiin ampumaan alas.
"Meillä on käytössä ainoastaan MANPAD-aseita (olalta laukaistavia ohjuksia), joilla voi ampua kohteita 3-4 kilometrin korkeudessa", totesi pääministerinhallinnon edustaja Sergey Kavtaradze toimittajille torstaina.
Venäjän armeija on sanonut, ettei yhtään sen sotilaskonetta ole lentänyt torstaina lähellä Ukrainan rajaa. Asiasta kertoi Venäjän valtiollinen uutistoimisto RIA Novosti.
Ukrainan presidentti Petro Poroshenko ei ole sulkenut pois mahdollisuutta, että kone olisi mahdollisesti ammuttu alas. Hän painotti, ettei Ukrainan joukot kuitenkaan ole suorittaneet ilmatorjuntaa alueella. Poroshenkon mukaan Ukraina tulee asettamaan tutkintakomitean tutkimaan tapahtunutta.

Yritettiinkö Venäjän presidentin kone ampua alas?
Tuhoutunut malesialaiskone lensi likipitäen samaa reittiä kuin vain hetkeä aiemmin oli lentänyt Venäjän presidentti Putinia kuljettanut Kremlin presidentillinen lentokone, kertoo Venäjän uutistoimisto Interfax.Asiasta uutisoi myös RT News.
Lentokoneet olivat lentäneet vain kymmenien minuuttien päässä toisistaan suhteellisen läheltä toisiaan lentoreiteillään. Lisäksi raportissa muistutetaan, että lentokoneissa on hyvin samanlainen ulkomuoto ja väritys, ja jotka voivat kaukaa katsottuna myös näyttää samalta.
Päivitys klo 01:30:
Uutispäivityksen mukaan Venäjän presidenttiä kuljettava lentokone ei ole lentänyt Ukrainan ylitse enää pitkään aikaan. Tieto siitä, että Venäjän presidentillinen kone kiertää Ukrainan ilmatilan on uutisoitu Gazeta.ru -uutisissa ja tiedon lähteenä on presidentillisen lentokoneen lentotoiminnasta vastaavaa henkilökuntaa Vnukovo-3 terminaalissa. Näin ollen aiemmin ilmaistu epäilys yrityksestä pudottaa Putinin lentokone voidaan ainakin näillä tiedoilla sivuuttaa.

Yllä Putinin lentokone, alla Malesian Airwaysin kone

Ukraina juuri keskittänyt ilmatorjuntaohjuksia Donetskiin
Kiovan kerrotaan keskittäneen patteriston BUK-ilmatorjuntaohjuksia, jotka ovat kykeneviä pudottamaan matkustajakoneita, Donetskin alueelle vain vuorokautta ennen matkustajakoneen tuhoutumista keskiviikkona.
Itar-Tass ja Interfax uutistoimistot siteeraavat lähteitään, joilla on tarkkaa tietoa asiasta, joiden kertomien tiedustelutietojen mukaan toinenkin patteristo BUK-järjestelmiä on valmiina siirtymään asemiin Donetskiin Harkovan alueella.
"Asejärjestelmä-tiedustelun mukaan BUK-patteristo Ukrainan armeijasta on keskitetty Donetskin alueelle keskiviikkona. Toinen patteristo on Harkovassa valmiudessa siirtymään alueelle", sotilaslähde oli kertonut.
Sotilaslähteet myös varmistivat, että lentokoneita, jotka lentävät yli 10 kilometrin korkeudessa voidaan ampua ainoastaan S-300-luokan tai BUK-järjestelmän kaltaisilla pitemmän matkan ohjuksilla. 
Päivitys:
Kesäkuun lopussa Itar-Tass on julkaissut tiedon, että aluejoukoille olisi mahdollisesti päätynyt BUK-ilmatorjunnan järjestelmiä, mutta niiden lukumäärästä tai kunnosta ei ole mitään tietoa. Materiaalia oli päätynyt aluejoukoille armeijan tukikohdan siirryttyä aluejoukkojen hallintaan. Mitään tietoa ei ole esitetty, että BUK-järjestelmää olisi käytetty Ukrainan ilmavoimien pommituslentojen torjunnassa heinäkuun aikana.
Venäjän mediassa on havaittu, että lännen mediat ovat kiirehtineet jo syyttämään Itä-Ukrainan aluejoukkoja lentokoneen alasampumisesta. Näille väitteille ei kuitenkaan ole esitetty mitään todisteita tueksi ja toistaiseksi julki tuodut aihetodisteet viittaisivat pikemminkin Ukrainan armeijan olevan vastuussa lentokoneen pudottamisesta. 

BUK-ilmatorjuntaohjuksia

Kuinka alueella voitiin edes lentää?
Itä-Ukrainan aluehallinto ja Venäjän ilmailuviranomaiset ovat ihmeissään siitä, miten on edes mahdollista että Malesian Airways lensi Donetskin yli, koska kolme päivää sitten ilmatila suljettiin kaupallisilta lentoyhtiöiltä. Asian vahvistaa Venäjän ilmailuviranomaiset Itar-Tassin raportissa.
Päätös Donetskin alueen ilmailuliikenteen keskeytyksestä tehtiin kolme päivää sitten Kiovassa Ukrainan kansallisen turvallisuuden komitean toimesta. Donetskin aluehallinto vahvistaa, että edellytykset lentotoiminnalle tuhottiin viikonloppuna, jolloin lentokentältä tuhottiin viestilaitteistot sotatoimien aikana.
"Kiova operoi kaikkea ilmailuliikennettä ja on epäselvää miten tämä kone (joka tuhoutui torstaina) pystyi ilmestymään alueelle", sanottiin Venäjän ilmailuviranomaisten toimesta. "Taistelutoimien aikana Donetskin lentokentän viestiliikennetorni, jossa sijaitsee ilmailuliikenteen järjestelmät, räjäytettiin. Koneet eivät voi lentää siellä", sanottiin Venäjän ROSAVIATSIA:sta.

Toimittajan kommentti: "Now, hold down your horses..."
Nyt ei todellakaan ole aika kiirehtiä mielipiteisiin. Juuri tänään alasammutulla matkustajakoneella on tapauksena jo monta muttaa matkassaan. Ikään kuin emme olisi törmänneet tähän Malesian Airlines Boeing 777-mystiikkaan juuri hetkeä sitten? Muistellaanpa mitä tapahtui muutama kuukausi sitten maaliskuun 8. päivä 2014:
Kun vertaamme näiden vastaavien koneiden sarjanumeroita, niissä onkin vain yhden kirjaimen ero. Aasiassa kadonneeksi ilmoitetussa koneessa oli numero 9M-MRO ja nyt kerrotaan tuhoutuneeksi 9M-MRD. Emme ole koskaan kuulleet mikä tuhosi tai kadotti edellisen malesialaiskoneen sen lentäessä tuolloin Malesiasta kohti Kiinaa.
Asiasta onkin syntynyt mitä jännittävimpiä teorioita ja uskoisin, että pian ihmiset ympäri maailmaa todella raapivat päätään miettiessään, että olikohan tämä sitten se Aasiassa jo aiemmin kadonnut kone? Tai onko Malesian Boeing-koneissa jokin kaukotuho-toiminto?
Tiedämme sen, ettei aluejoukot ole käyttäneet pitemmän kantaman it-ohjuksia, joilla se voisi suorittaa matkustajakoneen alasampumisia. Tai miksi itsenäisyytensä puolesta kamppailevat joukot sellaiseen ryhtyisivät? On vaikeaa keksiä motiviivia.
Aluejoukoilla olisi se yksi SU-25, mutta tämän koneen liikkeet ja toimet on nopeasti tarkastettu. Jättäkäämme tämä vaihtoehto siis toistaiseksi avoimeksi. Emme myöskään tiedä onko tähän Donetskin joukkojen ainokaiseen koneeseen tarvittavaa aseistusta matkustajakoneen tuhoamiseksi. Ja sitä motiivia on yhä vaikea keksiä.
Miksi ihmeessä Venäjä ryhtyisi ampumaan malesialaiskonetta Itä-Ukrainassa? Kuten kaikkien ilmavoimien, myös Venäjän ilmailutoiminta koneen tuhoutumishetkellä on todennettavissa. Mustanmeren alueella on mm. NATO:n merivoimien elektronisen tiedustelun aluksia ja pitkän kantaman AEGIS-tutkia, joista satelliittivalvonnan lisäksi voidaan seurata tapahtumia polttopisteen olevan Donetskin alueella.
On aivan turha kuvitella, etteikö Venäjä, NATO, Yhdysvallat ja Ukraina seuraa silmä tarkkana kaikkea nähtävissä olevaa ilmailua sisällissodassa olevan alueen taivaalla. Jos joku väittää jotain, joka ei ole totta, se vesitetään toisen osapuolen toimesta nopeasti. Sitä mitä onkin turha lähteä kiistämään, on jo kaikkien tiedossa.

Sosiaaliseen mediaan on levinnyt myös järkyttävää kuvamateriaalia...

Sitten tulee mielenkiintoinen osuus - viittaus käsikirjoitukseen!
Jo pari päivää olen raportoinut Itä-Ukrainan konfliktista hätkähdyttäviä tietoja, jotka viittaavat Kiovankokevan parhaillaan sotilaallista katastrofia hyökkäyksessään Donetskin ja Luhanskin alueille. Puhun nyt todella massiivisesta Kiovan joukkojen tuhoutumisesta aluejoukkojen käynnistettyä viikonloppuna vastaoperaatiot.
Kiovan joukkoja moukaroidaan nyt moteissa, joita on ainakin neljä Donetskin ja Luhanskin alueilla. Laajamittainen Kiovan joukkojen pakeneminen alueella on jo alkanut. Aluejoukkojen antamien ja Harkovan ruumishuoneen tietoihin viitaten Kiovan joukot ovat kärsineet viikon aikana noin 1 000 sotilaan menetykset. Kiovan antamat luvut - 258 kuollutta ja 922 haavoittunutta koko kolmen kuukauden aikana ovat jo käsittämättömän alhaisia. Aluejoukkojen esikunta on ehtinyt ihmettelemään, että kuinka kauan Kiova aikoo jatkaa todellisuuden salaamista ukrainalaisilta.
Mikä on myös ollut nähtävissä, ja josta olen kirjoittanut myös raporteissa on, ettei Kiova kommentoi mm.aluejoukkojen ilmoittamista ilmavoitoista olalta laukaistavilla ohjuksillaan, joita on tullut jo useita tällä viikolla. Kiova on pyrkinyt selvästi peittelemään sotilaallisen katastrofinsa Itä-Ukrainassa. Tämän on pystynyt havaitsemaan varsinkin kuluneen viikonlopun jälkeen uutistietoja koostaessa.
Keskiviikkona aluejoukot ilmoittivat pudottaneensa yhden SU-25-hävittäjän, mutta tänään torstaina, juuri ennen matkustajakoneen tuhoutumista, Kiova antoi täysin epäuskottavan syytöksen ja väitti, että Venäjä olisi pudottanut ukrainalaishävittäjän! Kirjoitin jo aiemmin tänään asiasta ja kysyin jo otsikossa: Siis kuka uskoo?
Väite on yksinkertaisesti "absurdi", kuten Venäjän ulkoministeriö ehtikin jo asiaa kommentoimaan torstaina. Mutta nyt tämä todisteeton väitös saakin jo aivan uutta sisältöä - oliko kyseessä käsikirjoitettu operaation vaihe? Siis jopa todennäköistä. Mietitäänpä hetki tapahtuman motiiveja. Miksi kansainvälistä terroria, miksi Itä-Ukrainassa, ja miksi juuri tänään? Kuka tästä hyötyy?

Kenellä motiivi tuhota matkustajakone Itä-Ukrainassa - tänään?
Onko se Venäjällä? Miksi ihmeessä Venäjä sellaista tekisikään - aiheuttaakseen kansainvälisen selkkauksen alueella, jonka tulitaukovaatimusten kärjessä on ollut Moskova. Joka on juuri päästänyt kansainväliset valvojat rajoilleen toteamaan, ettei Venäjä todellakaan ole osallinen koko konfliktissa. Eikä siitä ole todisteitakaan. Keksitkö sinä motiivia sille, miksi Venäjää voisi edes ajatella osalliseksi? Minä en.
Onko se aluejoukoilla? Jotka ovat juuri onnistuneet motittamaan käytännössä koko Kiovan joukkojen voimakkaimman hyökkäyskärjen "The Cauldroniin" sekä Luhanskin ja Donetskin lentokentille. Joukot ovat saaneet vahvan aloitteen, joten miksi aluejoukot hankkisivat nyt kansainvälisen tuomion otsaansa samalla hetkellä kun he eniten tarvitsevat juuri kansainvälistä tunnustusta? Siis ampumalla randomisti alas jonkin matkustajakoneen, mutta millä he senkään tekisivät? Koko konfliktin aikana emme ole kuulleet, että aluejoukoilla olisi muuta kuin lyhyen kantaman ilmatorjuntaa. En keksi mitään motiivia.
Onko Kiovalla tai sen liittolaisilla motiivia? Jotka ovat juuri tänään kärsimässä sotilaallisen katastrofin Venäjän vastaisella rajalla johdettuaan joukkonsa komentaja Strelkovin virittämään ansaan. Joiden joukot jauhaantuvat, ja jotka ovat jo useiden päivien ajan aivan selkeästi peitelleet vaikeaa tilannettaan ja pitäytyneet kommentoimasta ilmatoimintansa todellisia tappioita. Mitä Kiova voittaisi sillä, että ns. "kansainvälinen yhteisö" osoittaisi NATO:n johdolla syyttävän sormensa koko tätä aluetta vastaan, jonka yläpuolella korkeallakaan - kukaan ei ole turvassa? 
Kolmanteen vaihtoehtoon keksin heti montakin motiivia: 1. NATO-intervention luominen valheellisilla syytöksillä pelastaakseen sen mitä pelastettavissa vielä on. 2. Kansainvälisen tuomion saaminen oman vihollisen toiminnalle 3. Peittääkseen kärsityn sotilaallisen tappion luomalla mediasirkus aivan muuhun aiheeseen 4. Eskaloidakseen itse käynnistämäänsä alueellista konfliktia kansainväliseksi kriisiksi.
Tai kenties Ukraina todella yritti tappaa Putinin henkilökuntineen, mutta ampuivatkin alas väärän koneen? Itse todistin henkilökohtaisesti vieraillessani huhtikuun lopussa Kiovassa, että Putinia vihataan esimerkiksi Maidanilla täysin avoimesti. Tuskin uskallan edes ajatella millaisessa tilanteessa me kaikki olisimme jos Putinin kone olisi syöksynyt alas Itä-Ukrainassa!
Onhan mahdollista sekin, että maailman huomio halutaan kääntää nyt toisaalle - vaikka sitten järjestämällä tämän matkustajakoneen tuhoutumisen Itä-Ukrainaan, koska toisaalla tapahtuu samaan aikaan jotain muuta - kuten juuri saapunut tieto, jonka mukaan Israel on aloittanut maahyökkäyksensä Gazaan. Muistettakoon, että koko Ukrainan konflikti on jatkoa ja vain sivunäyttämö tapahtumille Lähi-idässä. Hämäykset ja harhautukset ovat oleellinen osa kaikkea sodankäyntiä.

Ottamani kuva Maidanilta huhtikuussa 2014, jossa riitti Putinia demonisoivia materiaaleja

Seuratkaamme siis tilannetta kiirehtimättä mielipiteisiin. Ennen mielipiteen muodostamista kannattaa antaa kaikenlaisten todisteiden kertyä kaikessa rauhassa, jottei mikään valtioterrori pääse jälleen tunteita kiehuvine ja järjettömine väitteineen sekä tavoitteensa mukaisesti mielipiteitämme ohjailemaan: "Ongelma - Reaktio - Ratkaisu." Ja paras vastalääke valtioterrorin johdattelulle on aina totuutta etsivän ensimmäinen kysymys: "Kuka hyötyy?"

Janus Putkonen 

Lähteet:

Todisteet lisääntyvät Kiovan BUK-ilmatorjunnasta malesialaiskoneen tuhoutumisessa

Vakavien todisteiden olemassaolo Ukrainan ilmatorjunnan osallisuudesta eilisessä malesialaisen matkustajakoneen tuhoutumisessa on tuotu julki. Venäjän puolustusministeriön mukaan Kiovan BUK-ilmatorjunnan tutka oli aktiivinen koneen tuhoutuessa ja iskuetäisyydellä operoi patteristot BUK-ohjuksia.
Toimittaja: Janus Putkonen
18.7.2014, Verkkomedia.org
Seurantaraportti, jatkoa 17.7. julkaistuille tiedolle

Todisteet lisääntyvät Kiovan BUK-ilmatorjunnasta malesialaiskoneen tuhoutumisessa
Epäilykset ovat kasvaneet vuorokauden aikana sen suuntaan, että Itä-Ukrainan ilmatilaa ylittänyt malesialaiskone on ammuttu alas. Jo eilen julkaistiin tietoja, joiden mukaan Kiovan joukot olivat keskittäneet vain vuorokautta aiemmin keskiviikkona Donetskin alueelle BUK-ilmatorjunnan patteriston.
Donetskin tasavallan hallinto ja aluejoukot ovat vakuuttaneet, ettei heillä ole käytössään sellaista ilmatorjuntavälineistöä, jolla voitaisiin ampua alas yli 10 000 metrin korkeudessa olevia ilmamaaleja. Tällaisen kaluston päätymisestä aluejoukkojen hallintaan ei ole myöskään mitään näyttöä.
Itar-Tassin kesäkuun lopussa julkaisema uutinen, jonka mukaan olisi mahdollista, että aluejoukoille olisi päätynyt BUK-ohjuksia, ei ole saanut vahvistuksia, vaan aivan päinvastoin. Aluejoukkojen vakuuttelut aseiden puutteesta on vahvistettu perjantaina myös Kiovan korkeimmasta johdosta.
Venäjän puolustusministeriö sanoi perjantaina, ettei BUK-järjestelmiä tai muutakaan sotilaskalustoa ole ylittänyt Venäjän rajaa Ukrainaan.


Donetskin aluejoukoilla ei BUK-ohjuksia - mutta kenellä sitten on?
Ukrainan valtion pääsyyttäjä Vitaly Yarema vahvisti perjantaina, ettei aluejoukoille ole päätynyt Ukrainan ilmatorjunnan BUK-järjestelmiä. Hän antoi haastattelun ukrainalaiselle Pravda-lehdelle. "Militanteilla Donetskissa ei ole Ukrainan ilmatorjunnan järjestelmiä BUK tai S-300-järjestelmiä hallussaan", hän sanoi.
 
"Sen jälkeen kun matkustajakone oli pudonnut, armeija raportoi presidentille (Poroshenkolle), ettei terroristeilla ole meidän ohjusjärjestelmiä. Näitä aseita ei ole meiltä vallattu," pääsyyttäjä Vitaly Yarema painotti.

Ukrainan sisäministeriön Anton Gerashenko sanoi 17.7. että Malesian Airlinesin Boeing 777 oli ammuttu alas BUK-ilmatorjunnan järjestelmällä. Lentokone oli matkalla Hollannista Amsterdamista Kuoala Lumpuriin Malesiaan kun se ammuttiin alas Donetskin kaupungin lähellä torstaina. Kaiki koneessa olleet 298 ihmistä saivat surmansa. Kenellä sitten oli alueella ilmatorjuntaa, joka olisi voinut tuhota koneen?
 
Venäjä on kiistänyt sitä vastaan esitetyt syyllistävät väitökset osallisuudesta tapahtumaan ja puolustusministeriö sanoi lausunnossaan perjantaina, että Venäjän syyttömyys voidaan myös kaikin tavoin todistaa valvontajärjestelmistä.

Venäjän puolustusministeriö sanoi, että 17. heinäkuuta Venäjän ilmatorjunnan ohjusjärjestelmät alueella ovat olleet poissa käytöstä eikä Venäjän ilmavoimien hävittäjät suorittaneet lentoja Ukrainan rajalla koko päivän aikana. Ministeriö painottaa, että asia kyetään todistamaan ilmatilan valvontajärjestelmistä. 
Lisäksi Venäjän puolustusministeriö toteaa, että tuhoutunut Boeing-kone lensi kauempana, kuin mihin maan ilmatorjunnan puolustussektori yltää. Lisäksi kone oli selkeästi Ukrainan ilmatilassa ja lensi Ukrainan ilmavalvonnan alaisuudessa. 
"Me vaadimme kansainvälistä yhteisöä suorittamaan yksityiskohtaisen ja maksimaalisen avoimen tutkimuksen tästä onnettomuudesta", painotti Venäjän puolustusministeriö.
Venäjän puolustusministeriön perjantaina antaman lausunnon mukaan Ukrainan armeijalla oli lentokoneen tuhoamiseen tarvittava pitkän kantaman BUK-ilmatorjunnan järjestelmä operatiivinen sen tuhoutumisalueella. Patteristo oli keskitetty alueelle, josta se on kyennyt mahdollisesti ampumaan matkustajakoneen, ministeriö sanoi.
 
Kiovan alaisen BUK-pattteriston Kupol-maalitutka oli ollut aktiivinen matkustajakoneen tuhoutuessa ja Venäjän armeijalla on sen toiminnasta valvontalaitteiden säteilyhavainnon signaalitiedot. Alueella oli BUK-patteristot iskuetäisyydellä tuhoutuneesta matkustajakoneesta. 

"Venäjän valvontalaitteet havaitsivat koko 17. heinäkuuta ajan aktiviteetin Kupol-tutkasta, joka on keskitetty osana BUK-M1-patteristoa lähelle Stylaa (kylä sijaitsee noin 30 km Donetskista etelään), ministeriö sanoi tiedotteessaan perjantaina.
Venäjän puolustusministeriö sanoi, että tutkaa on hyvinkin saatettu käyttää seurantatietojen antamiseen toiselle patteristolle, joka on keskitetty alueelle, ja joka oli myös ampumaetäisyyden päässä tuhoutuneesta malesialaiskoneesta.
"Tekniset ominaisuudet BUK-M1 järjestelmässä mahdollistavat sen, että ilmamaalien tietoja voidaan vaihtaa kohteista pataljoonan patteristojen välillä. Joten, rakettien laukaisu on voinut tapahtua mistä tahansa patteristosta, jotka on keskitetty Avdeevkan alueelle tai Gruzsko-Zoryanskoyen alueelle", Venäjän puolustusministeriö sanoi.
Venäjän puolustusministeriöllä on tiedot, joiden mukaan Ukraina on keskittänyt Donetskiin 27 kappaletta BUK-M1 ilmatorjuntayksiköitä, jotka ovat olleet malesialaiskoneen tuhoutumispaikan läheisyydessä. Patteristot ovat Venäjän sotilastiedustelun mukaan peräisin Ukrainan 156. ilmatorjuntarykmentistä.
Ministeriö kyseenalaistaa voimakkaasti Kiovan viranomaisten väitteen syyttömyydestä, ja etteikö juuri Ukrainan ilmatorjunta olisi käyttänyt aseitaan koneen tuhoalueella ja tuhoutumisen aikaan. "Väitökset Kiovan viranomaisilta, etteivätkö nämä järjestelmät ja lentokoneet olisi suorittaneet ilmamaalien ampumista nostavat suuret epäilykset. On kuitenkin mahdotonta vetää vielä ehdottomia johtopäätöksiä näin varhaisessa vaiheessa, myöskin, koska alueella on käynnissä taisteluja", ministeriö lausui.
Kiova väitti ilmeisen epäuskottavalla tavalla eilen torstaina, ettei se olisi voinut tuhota matkustajakonetta, koska sillä ei muka olisi ollut BUK-ilmatorjuntaa valtaamallaan Donetskin alueella. Kiovan viranomaiset ovat esittäneet syytöksiä siitä, että Donetskin aluejoukot olisivat aiheuttaneet matkustajakoneen tuhoutumisen. Netissäkin on kuitenkin jo liikkunut valokuvia Ukrainan armeijan BUK-patteristoista, joiden on havaittu operoivan Kiovan joukkojen hallinnassa olevalla Donetskin alueella.


Entä mikä oli ukrainalaishävittäjien toiminta tuhoutumisen aikana?
Yksi ehdottoman tärkeä selvitettävä asia ja malesialaiskoneen kohtalon tutkimiseen liittyvä kysymys koskee luonnollisesti Ukrainan ilmavoimien toiminta tapahtuman aikaan. Venäjän televisiokanava 1 kertoi perjantaina ankaran epäuilyksen, että kaksi Ukrainan ilmavoimien hävittäjää oli seurannut tuhoutunutta malesialaiskonetta vain minuutteja ennen sen tuhoutumista.
Julkisuuteen on tullut sekä silminnäkijöiden kertomuksia hävittäjäkoneiden havainnoista ennen matkustajakoneen tuhoutumista sekä espanjalaissyntyisen ilmavalvojan "tweettaus" Brispolin lentokentän ilmavalvonnasta Kiovasta.
Espanjalaisen ilmavalvojan mukaan kaksi Ukrainan ilmavoimien hävittäjää nähtiin lähellä malesialaiskonetta kolme minuuttia ennen kuin kone hävisi lentovalvonnan tutkasta. Tietoa tukee silminnäkijät Donetskista, jotka näkivät Ukrainan sotilaskoneita lähellä matkustajakonetta. He sanovat kuulleensa voimakkaan räjähdyksen ja nähneensä sotilaskoneet juuri ennen koneen tuhoutumista.
Donetskin ja Luhanskin tasavallan johto on syyttänyt Kiovaa tapahtuneesta ja sanoi lausunnossaan perjantaina, että todistajat ovat nähneet matkustajakoneen joutumisen Ukrainan sotilaskoneiden hyökkäyksen kohteeksi.
Tietenkin lentokoneen mustat laatikot on tärkeä tutkia. Viranomaiset kertovatlöytäneensä molemmat mustat laatikot, joihin on tallentuneena malesialaiskoneen lentotoiminnan kaikki viimeisimmät tiedot. Ilmeisesti toinen musta laatikko on löytynyt aluejoukkojen puolelta ja toinen Kiovan joukkojen puolelta rintamaa. 
Ukrainan Petro Poroshenko sanoi perjantaina, että yhden mustan laatikon olivat löytäneet aluejoukkojen sotilaat, jotka hänen mukaansa "saattavat viedä sen Venäjälle, yrittääkseen piilottaa omat jälkensä". Kiova on toistanut perjantaina väitöksiään, että Donetskin aluejoukot olisivat aiheuttaneet koneen alasampumisen.
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov on kuitenkin jo ilmoittanut, ettei Venäjällä ole tarkoitusta ottaa hallintansa aluejoukkojen löytämää mustaa laatikkoa. Hänen mukaansa Venäjällä ei ole kansainvälisen lain mukaan oikeuttakaan sellaiseen, koska vastuu mustien laatikoiden tutkimisesta on kansainvälisillä viranomaisilla (ICAO). Lavrov vaati samalla YK:n turvallisuusneuvostoa käynnistämään välittömästi avoimen ja kattavan tutkinnan malesialaiskoneen tuhoutumisesta.
 
Toimittajan kommentti: Hyvin mielenkiintoista, nyt molemmilla toisiaan syyttävillä osapuolilla (Kiova/Donetsk) on omat mustat laatikkonsa tuhoutuneesta lentokoneesta.

Yhdysvaltain FBI:n tutkijat ovat matkaamassa matkustajakoneen tuhoutumispaikalle. Heidän mukaanaan paikalle menevät myös kansalliset ilmailuliikenteen NTSB:n viranomaiset. Asiasta kertoi amerikkalainen ABC-uutiset. Tietoa siitä kuinka suuri joukko ja koska amerikkalaisviranomaisia on menossa paikalle, ei ole kerrottu.
Euroopan turvallisuusjärjestö ETYJ on vahvistanut, että Donetskin aluejoukot takaavat kansainvälisille tutkijoille turvallisen pääsyn suorittamaan onnettomuuspaikan tutkimuksia. Myös Kiovan viranomaiset ovat luvanneet kansainvälisille turvallisen pääsyn paikoille, joissa tuhoutuneen koneen jäänteitä on. Samaan aikaan Venäjä on johtanut ns. kontaktiryhmän yhteydenpitoa tilannetta koordinoidessa ja pitänyt yhteyttä myös Ukrainan viranomaisiin.

Miksi tuhottu matkustajakone ylitti sotatoimialueen?
 
Flightaware.com on raportoinut kuvan mukaisesti tuhoutuneen malesialaislentokoneen tulleen ohjatuksi 200 km sivuun reitistään, jota se oli käyttänyt edellisinä päivinä. RT News kysyy avoimesti miten on mahdollista, että näin on tapahtunut? Toistaiseksi mitään virallista selitystä ei ole annettu sille miksi MH 17 lentoreitissä on tämä havaittu poikkeama Donetskin sotatoimialueen yläpuolelle. 

Mitä muuta tiedämme lentokoneesta ja sen reitistä?
Malesian liikenneministeri Liow Tiongin mukaan matkustajakone oli lentänyt ennakkoon hyväksyttyä reittiään. Kone ei siis ollut muuttanut reittiään, joka sille oli määrätty. Mediassa on liikkunut spekulaatioita, että kone olisi muuttanut reittiään ennen tulemista tuhotuksi. Asia on merkityksellinen, koska torstaina uutisoitiin, että Donetskin alueen ilmatila oli olllut suljettuna jo kolme päivää aikaisemmin kaupalliselta liikenteeltä sen jälken kun sotatoimissa oli tuhottu alueen lennonjohdon viestintätorni Donetskin lentokentällä.
 
Ministerin mukaan ongelma ei ole reitissä, jota käyttää 15 tai 16 muutakin aasialaista lentoyhtiötä. Hänen mukaansa tuhoutuneen matkustajakoneen lähetinyksikkö (transponder) oli ollut ehjä, joka lähettää ja vastaanottaa radiosignaaleja.

Myös Malayasian Airlines kertoo, ettei teknisiä ongelmia koneessa ole ollut. Yhtiön mukaan kone oli koneella oli puhdas huoltokirja ja edellinen tarkastus Boeing-koneelle oli tehty 11.7. Seuraava huoltotarkistus oli määrä tehdä elokuun 27. päivä. Lausunnon mukaan "kaikki yhteydenpitojärjestelmät lentokoneessa toimivat normaalisti". Yhtiön mukaan kansainvälinen siviili-ilmailun organisaatio ICAO oli aiemmin ilmoittanut koneen lentämän reitin olevan turvallinen. 
Malesian pääministeri Najib Razak kommentoi tapahtunutta perjantaina ja sanoi, ettei tuhoutunut kone lähettänyt hätäsignaalia ennen tuhoutumistaan. Hän sanoi, ettei heillä ole tietoa siitä mikä tragedian on aiheuttanut.

Putin pitää Kiovan hallintoa vastuullisena tragediasta
Perjantaina televisioidussa tapahtuman kommentoinnissa Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoi pitävänsä Ukrainan viranomaisia vastuullisena malesialaiskoneen tuhoutumisesta Itä-Ukrainan taivaalla. Hänen mukaansa maan hallinto, jonka ilmatilassa tragedia tapahtui ei olisi käynyt mikäli Kiova ei olisi jatkanut sotilaallista hyökkäystään maansa itäosissa.
"Tätä tragediaa ei olisi tapahtunut jos maassa olisi rauha, missään tapauksessa, eikä jos operaatioita Itä-Ukrainassa ei olisi jatkettu," hän sanoi. Venäjän presidentti vaatii armeijansa viranomaisia luovuttamaan kaikkea tarvittavaa apua tutkijoille tapahtumasta, jota hän pitää rikollisena tekona.
YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon esitti surunvalittelunsa tragedian uhreille ja vaati täyttä ja läpinäkyvää kansainvälistä tutkintaa matkustajakoneen tuhoutumisesta. "On selkeästi tarve täydelle ja läpinäkyvälle tutkimukselle", hän sanoi perjantaina. Ki-Moon sanoi seuraavansa läheisesti tapahtumasta laadittuja raportteja yhdessä Kansainvälisen Siviili-ilmailujärjestön (ICAO) kanssa.
Saksan liittokansleri Angela Merkel on vaatinut alueelle tulitaukoa, jotta riippumaton tapahtumatutkinta saadaan toteutettua ja vaati samalla poliittista ratkaisua konfliktiin. Hän vaati Venäjän hallintoa työskentelemään poliittisen ratkaisun löytämiseksi kriisitilanteeseen.
"Venäjän presidentin ja Venäjän hallinnon täytyy tarjota poliittinen ratkaisu ja ratkaista konflikti Ukrainassa", Merkel sanoi toimittajille perjantaina. Hänen mukaansa näyttää todennäköiseltä, että matkustajakone ammuttiin alas.

Aluejoukoilla on näitä - eikä näillä ammuta alas matkustajakoneita

Cui Bono - kyka hyötyy?
Donetskin ja Luhanskin aluejoukkojen komentaja Igor Strelkovin tiedottaja sanoi perjantaina aluejoukkojen jatkavan taisteluaan toisilla alueilla, mutta malesialaisen koneen tuhoutumisalue rauhoitetaan. Lausunto annettiin venäläiselle RIA Novostille.
 
"Suuri määrä vihollisjoukkoja on piiritettynä Donetskin eteläosassa. Olisi järjetöntä lopettaa sotilastoimia saarrettuja vihollisen osastoja vastaan", esikunnan edustaja sanoi.

Komentaja Strelkov on taannut, että tutkijat saavat toimia rauhassa alueella. "Boeing-koneen tuhoutumisalue on syvällä aluejoukkojen tukikohdassa, eikä mitään "humanitääristä aselepoa" tai "käytävää" tarvita onnettomuustutkintaan tutkiakseen syitä tälle tragedialle. Kukaan ei tule puutumaan siihen".
Perjantaina annettujen tietojen mukaan aluejoukot ovat motittaneet Marinovkaan nyt noin 800 miehen vahvuisen osaston. Kaupungin motissa oli suurimmillaan 5 000 sotilasta, mutta osa joukoista onnistui pakenemaan, osa tuli tapetuksi tai he joutuivat vangiksi viikonloppuna alkaneiden operaatioiden tuloksena.
Etelä-Donetskin alueella on joukkoja ollut kolmessa erillisessä niin sanotussa "The Cauldronin" motissa. Taistelut mottien pehmittämiseksi jatkuvat edelleen. Ukrainan sotilas, joka otti yhteyttä Ukrainan TV-uutisiin, kertoi siitä helvetillisestä tilanteesta, johon Kiova oli joukonsa johtanut edettyään läpi Donetskin alueen Slavianskin puolustuksen vetäytymisen jälkeen:
Kiova ei ole edelleenkään suostunut kommentoimaan sotilaallista katastrofiaan, joka pahenee hetki toisensa perään Donetskin ja Luhanskin alueilla, joissa sen joukkoja on jäänyt saaroksiin - Strelkovin virittämään "The Cauldronin" ansaan - ainakin neljässä eri paikassa. Suuret määrät sotilaskalustoa on tuhottu viime viikonloppuna alkaneessa vastaoperaatiossa, joka on saanut Kiovan joukot pakenemaan jo kymmeniltä alueilta, joihin Kiova oli määrännyt ilmeisen varomattoman etenemisen.
Torstaina raportoitiin myöhään illalla jälleen uusia Kiovan vetäytymisiä. Aluejoukkojen päämajan mukaan Kiovan joukot ovat jättäneet asemansa neljässä paikassa Luhanskin ulkopuolella. Aluejoukot olivat edenneet Sabovkan, Govorukhan, Roskoshnoyen ja Georgievkan kyliin. Myös Provalyesta on kansalliskaarti vetäytynyt torstaina. Tietojen mukaan jo ainakin 100 Ukrainan armeijan sotilasta on paennut rajan tuntuman mottitaisteluista Venäjälle. Jo kymmenet haavoittuneet Kiovan joukkojen sotilaat ovat saaneet hoitoa Rostovin alueen sairaaloissa.

Miksi sotilaallisella tilanteella on niin paljon merkitystä?
Saksan liittokansleri Merkelin ja monien muiden esittämät vaatimukset "pikaisesta tulitauosta" ovat suolaa koko malesialaiskoneen tragedian haavoille. Miksi Kiova on jo useiden päivien ajan peitellyt toisaalla jo todistettua sotilaallisen tilanteen vakavuutta Itä-Ukrainassa? Käytännössä koko Kiovan hyökkäysarmeija tuhoutuu näillä minuuteilla moteissa Donetskin ja Luhanskin alueilla.
Miksi siis tulitaukovaatimus, kun aloite on siirtynyt todellisen sotilaallisen yllätyksen tehneille aluejoukoille? Nyt onkin aika kysyä ja ymmärtää - "kuka hyötyy?" Siis ei ainakaan niskan päälle päässeet aluejoukot, jotka hakevat kansainvälistä tunnustusta itsenäisyydelleen Kiovan määräysvallasta. He ovat juuri tuhoamassa vihollista, joka oli valtaamassa suurella voimalla kansanäänestyksellä itsenäistyneen Itä-Ukrainan.
Ron Paul Instituutin johtaja Yhdysvalloista, Daniel McAdams, kommentoi malesialaiskoneen alasampumista ja totesi, ettei Moskova hyötyisi mitään koneen tuhoamisesta, mutta Kiovalla on paljonkin hyötymisen aihetta. "On vaikea nähdä kaiken propagandan lävitse koneturmassa, joten en voi sanoa siitä kuka on vastuussa", McAdams sanoi. "Kuka hyötyy? Kiova," hän jatkoi. "Moskovalle ei ole mahdollista hyötyä".
Todellinen konfliktintutkinnan ykkösnimi, Tony Cartaluccikirjoitti aiheesta Global Researchille. Hän toteaa, kuinka sopivasti kone onkaan tuhoutunut NATO:n tukeman Kiovan joukkojen kannalta ja tuo esiin käynnissä olevat mottitaistelut aluejoukkojen vastahyökkäyksessä. Hänen mukaansa on selkeästi ollut nähtävissä, että sodan vastustus Länsi-Ukrainassa kasvaa. Pakotteet Venäjää vastaan ovat tuhoisia vain pakotteiden asettajille itselleen.
"NATO:n yritys houkutella Venäjä etenemään Ukrainan alueelle ja sitä kautta muuttaa kansainvälistä mielipidettä Venäjää vastaan, on epäonnistunut", hän kirjoittaa. Cartalucci muistuttaa, että amerikkalaisviranomaiset (FAA) ovat itse kieltäneet amerikkalaisyhtiöitä lentämästä kyseisen alueen ylitse jo kolme kuukautta - he ovat tienneet tämän lentoreitin todelliset vaarat jo pitkään.
Cartalucci toteaa, että aluejoukoilla on käytössään vain it-aseita, joilla kyetään vaikuttamaan vain matalalla lentäviin koneisiin. Onnistumisia ilmavoitoissa on tullut, joten esimerkiksi Venäjällä ei olisi mitään sotilaallista syytä toimittaa aluejoukoille pitkänkantaman raskasta ilmatorjuntaa, jota he eivät edes tarvitse.
Cartaluccin mukaan sekä Venäjä, että aluejoukot Itä-Ukrainassa, eivät hyödy mitään kansainvälisen liikenteen matkustajakoneen alasampumisesta, mutta kun katsotaan NATO:a ja Kiovaa, paljonkin syytä on nähtävissä. Propagandasota ja Venäjän-vastainen kampanja tarvitsee kipeästi lisää tuulta alleen, hän toteaa.

Toimittajan loppukommentti: "Mitä roskaa olenkaan jo kuullut!"
Kirjoittaessani eilen tapahtumaraporttia, Itä-Ukrainan vaietun konfliktin yleistilanteen hyvin tuntien, pyysin lukijoita malttamaan nyt mielipiteissään, koska välittömästi tämä "oikein ajoittunut" tragedia herätti kysymyksiä ja epäilyksiä. Mutta ei... Kysymys siitä kenellä olisi motiivi - ei saanut keskustelua aikaan. Tärkeintä oli vain osoittaa syyllistä, vaikka oikeastaan mitään ei vielä voitukaan tietää.
Ilmeisesti valtamediat olivat aloittaneet syyttelynsä jo välittömästi, joka tarttuukin nykyään kuin paheneva kansantauti ryssitteleviin suomalaisiin. Saanen taas tämän tilanneraportin jälkeen saanen tunnustella vallitsevaa reaktiopintaa, mutta muutamia järjettömiä väitöksiä nousi jo tuoreeltaan, jotka "muka todistivat jotain", ja tietenkin puhumme nyt Donetskin aluejoukkojen ja demonisoidun Venäjän syyllistämisestä tragediaan.
Siis vaikka lentokoneen jäänteet vasta sauhusivat, järkyttävän moni oli jo suoralta kädeltä valmis syyllistämään niin Venäjän kuin aluejoukot - lännen uutisagendan mukaan - syyllisiksi tapahtumaan. Kunnollisten vastausten muodostumisiin tarvitaan kuitenkin aikaa ja keskittymistä asiaan. Oli selvää, että Donetskin ja Luhanskin alueella ei lennä kärpänenkään, ellei se ole ainakin kolmen vallan tutkapinnoilla.
Käsittelin jo eilen motiiveja, eikä niihin olekaan juuri muuta lisättävää, kuin tämä "tulitaukovaatimus", jotta länsimaat painostavat aluejoukkoja säästämään edes jotain niistä Kiovan jo lyödyistä joukoista, jotka ovat tuhoutumassa ilman ruokaa, ammuksia ja tulitukea suurissa Etelä-Donetskin moteissa - ja parhaillaan.
Virallinen törkeyden huippu osui silmiini Maanpuolustuskorkeakoulun "asiantuntijan" suusta YLE:llä, jonka mukaan syyllinen oli selkeästi Donetskin aluejoukot. Siitä millä aseilla he olisivat alasampumisen tehneet, niitä kun ei todistettavasti joukoilla edes ole, ohitettiin mkommentoinneissa lähinnä olankohautuksella. Tunne ohjaa, toisin sanoen vakava aivopesu on tuottanut jälleen tulosta suomalaisten keskuudessa.
Joku tarjosi valokuvaa twitteristä, jossa muka olisi näytetty aluejoukkojen BUK-järjestelmä, mutta kun tutkin kuvan ja sen taustan, kyseessä oli Schetsnyen alueelle lähetetty BUK-patteriston vaunu. Ja kaupunki on edelleen Kiovan joukkojen hallinnassa. Mutta kun ei järjellä tutkita, vain tunnepohjalta hutkitaan.
Nämä NATO-asiamiehet, kuten "MPKK:n asiantuntijat", sanoivat kommenteissaan, että kyllä se vaan oli "separatistien" (lue: terroristien) tekosia, mutta he tekivät virheen (lue: koska ovat tyhmiä). Koska kukaan ei ole keksinyt motiivia, vedotaan mokaamiseen - tyhmyyteen, ajattelemattomuuteen - osaamattomuuteen.
 
Virallinen länsimedian käsikirjoitus tapahtumasta siis haluaa kertoa, että "Donetskin aluejoukot olivat vastuussa käyttäen "jotain haamuasettaan" (jonka takana on Venäjä) ja ampuivat matkustajakoneen alas, koska luulivat sen olleen Ukrainan armeijan rahtikone."

"Typerät separatistit" -teoria floppaakin ja pahasti!
Ensinnäkin, miksi Ukrainan armeijan rahtikone lentäisi tavaran kuljetuksen kohdealueellaan yli 10 000 metrissä matkustajakoneiden käyttämällä reitillä? Luuleeko "asiantuntijat", että koneen, jonka pitäisi juuri laskeutua "tuohon lähikentälle" saapuen vain satojen kilometrien päästä paikalle - pysyttelisi täydessä lentonopeudessaan kohti Venäjää yli kymmenessä kilometrissä? Siis haloo.
Jos vaikka jotenkin voisimme ohittaa tämän "mistä aseet tuhoamiseen?" -kysymyksen, siis kuvitellaan, että jostain aluejoukoille olisi ilmestynyt ohjuspatteristo.
On selvää, että mikä tahansa laukaistava ohjusjärjestelmä tarvitsee osuakseen muutamia perustietoja, kuten maalin korkeuden, nopeuden ja suunnan: Eli +10 000 metriä, maanopeus noin 900 km/h ja suuntana Venäjä. Eikö tässä vaiheessa IT-ryhmän tutkakersantti jo kertaalleen miettisi, ettei tuo lentokone ole ainakaan laskeutumassa parin kymmenen kilometrin päähän varusteita purkamaan?
Lisäksi oli päiväsaika ja silminnäkijöiden mukaan matkustajakoneen pystyi erottamaan torstaina Donetskin taivaalta. Siis jos ajatellaan tätä "tyhmät separatistit" -teoriaa eteenpäin ja unohdetaan tutkamiesten armoton hölmöily, niin kyllä "tyhmillä IT-patteristo-separatisteillakin" on käytössään varmasti kalliit kiikarit, joilla he voivat tehdä aistihavaintonsa ennen kallisarvoisen ohjuksen laukaisua.
Siinä ei parhaimmatkaan valvontakiikarit paljoa maksa jos kunnollisella kiikarilla säästetään pari turhaan ammuttua ohjusta tai jopa omien joukkojen lentokoneen. Ja varmasti jännittävällä laukaisuhetkellä koko IT-miesten ryhmä on tähyillyt lukittavaa kohdetta. Muistettakoon, että puhumme lisäksi BUK-järjestelmästä, jonka operatiivinen tuhoalue riittää ammuttavan kohteen kunnolliseen tarkkailuun ennen lopullista tulikomentoa.
Katsotaanpa hieman mitä "IT-kersantti herra X" ryhmineen on nähnyt torstaina kiikareistaan.

Boeing 777 lentää täydellä nopeudella saapuen patteriston yläpuolelle (toki hieman eri väreissä ja laskutelineet sisällä):
Patteriston miehistö katsoo lähestyvää Boeing-konetta ja vertaa näkemäänsä tunnistuskirjan kuvaan ja on varmoja, että Donetskin yllä lentää rahtikone (Ukrainan ilmavoimien raskas rahtikone Il-76, joka on ainoa suihkumoottorinen rahtikone Ukrainan armeijalla):
Eli luonnossa kone näyttäisi suunnilleen tältä:

Mietitäänpä nyt taas kertaalleen: Kaksimoottorista Boeing-konetta luultiin siis nelimoottoriseksi Iljushiniksi? Hoikkaa ja pitkärunkoista Boeing-konetta lihavaksi ja leveäsiipiseksi Iljushiniksi, vai? Aikamoista (lue: epäuskottavaa) typeryyttä vähintään kymmenen ihmisen operoimalta ilmatorjunnan patteristolta? 
Jos koneen lähestyvän nopeus on ollut kilometrinkin yli 900 km /h - Iljushin olisi ylittänyt oman huippunopeutensa. Boeing 777 kulkee kuitenkin 950 km / h.
Jatkakaamme keskustelua, mutta toivottavasti hieman järjellisemmältä pohjalta kuin eilen. 

Janus Putkonen

Lue myös:

Malesialainen matkustajakone tuhoutui Itä-Ukrainan ilmatilassa - mitä on tapahtunut?

 Lähteet:

Kuka haluaa provosoida Venäjän sotatoimiin Ukrainassa?

Yhdysvallat pyrkii painostamaan Euroopan valtioita asettamaan pakotteita Venäjää vastaan. Syynä tähän on Barack Obaman hallinnon mukaan se, ettei Venäjä muka täytä Ukrainan kriisin liennyttämiseksi asetettuja vaatimuksia.
Lähde: Rysslands Röst
Toimittaja: Heikki Sipilä
18.7.2014, Verkkomedia.org

Kuka haluaa provosoida Venäjän sotatoimiin Ukrainassa? 
Kuinka oikeudenmukaisia nämä syytökset ovat ja mitkä ovat Venäjän Ukrainan politiikan todelliset päämäärät?
Pakotteiden tiukentamiselle ei niiden vastustajien mukaan ei ole objektiivisia perusteita ja muistutetaan samalla, ettei Venäjä ole sekaantunut Ukrainan konfliktiin, vaan se on kehottanut osapuolia välittömään tulitaukoon ja neuvottelujen aloittamiseen. Asiasta kerrottiin mm. jokin aika sitten presidentti Vladimir Putinin tavatessa Saksan liittokansleri Angela Merkelin.
Venäjän presidentin lehdistöpalvelu kertoi, että osapuolien mukaan Ukrainan tilanne pahenee ja todettiin, että on välttämätöntä aktivoida kiireesti kontaktiryhmän toiminta. Tapaamisessa valtionjohtajat huomauttivat, että on pikaisesti saatava aikaan tulitauko ja käynnistettävä käytännön toimet rauhan saavuttamiseksi.
Ei ole salaisuus, että vielä muutamia viikkoja sitten monet länsimaiset tahot olettivat ja jopa toivoivat, että Venäjä sekaantuisi Ukrainan konfliktiin ja lähettäisi maan itäosaan joukkoja. Venäjä ei kuitenkaan halua tuoda joukkoja Ukrainan alueelle.
Moskova toivoo, ettei lisää verenvuodatusta ja mahdollisesti jopa uuden täysimittaisen sodan syttymistä provosoitaisi keskellä Eurooppaa. On otettava lisäksi huomioon, että mielipidetutkimusten mukaan kaksi kolmasosaa Venäjän väestöstä vastustaa joukkojen lähettämistä Ukrainaan.

Kiovan telatykistöä

Kenelle olisi hyötyä tällaisesta sodasta?
On selvää, ettei ainakaan Venäjälle eikä Donetskin ja Luhanskin siviiliväestölle eikä liioin myöskään Euroopalle. Mutta Washingtonin tavoitteita se voisi palvella.
Se voisi antaa sotilaallistaloudellista tukea USA:n omalle kriisin kourissa kampailevalle taloudelle, riitauttaisi lopullisesti Venäjän ja EU:n väliset suhteet sekä vahingoittaisi Euroopan energiaturvallisuutta.
Näin eurooppalaiset saataisiin riippuvaisiksi USA:n liuskekivikaasusta ja pakotettaisiin heidät avaamaan markkinat yhdysvaltalaisille tuotteille.
Historialliset tekijät eivät myöskään ole perusteita Venäjän joukkojen tuomiselle Ukrainaan. Krim historiallisesti kuului Venäjälle tai sillä oli tässä mielessä erityinen asema, mutta tämä ei koske Ukrainan kaakkoisosaa.
Objektiiviset erot Venäjän suhtautumisessa Krimin ja Itä-Ukrainan tilanteisiin toi esille Russia Today -kanavan haastattelussa Venäjän ulko- ja puolustuspolitiikan neuvoston puheenjohtaja Fjodor Lukjanov.
"Venäjä antoi välittömästi ymmärtää, että Krimin kysymys ei kuulu poliittiseen kaupankäyntiin. Tämä kysymys on Moskovan kannalta ratkaistu, eikä se voi olla minkäänlaisten kansainvälisten neuvottelujen tai geopoliittisten myönnytysten kohteena. Mutta kysymys Ukrainan kaakkoisosan tilanteesta jää avoimeksi."

 Rysslands röst / KOMINFORM
Heikki Sipilä @ 18.7.2014 21:48

               
Ote alkuperäisestä uutisesta:
Vem vill dra Ryssland in i det ukrainska inbördeskriget? 
USA envisas med att utöva påtryckning på europeiska stater för att få dem att ytterligare skärpa de ryssfientliga sanktionerna. Skälet är enligt Obama-administrationen ”Moskvas underlåtenhet att fylla kraven på nedtrappning av den ukrainska krisen”. Hur rättvisa är dessa anklagelser och vilka är de äkta målsättningarna med Rysslands politik i den ukrainska riktningen? Vår krönikör Pjotr Iskenderov fortsätter.