9/11: tuoreita lakiesityksiä, salailun historiaa ja kansalaisaktivismia | |
Syyskuun 11:nnen iskuista on kulunut 13 vuotta. Vaikka valtamedia ja ns. viralliset tahot jatkavat kyseenalaistamattomalla linjallaan, pyrkimykset totuuden selvittämiseen jatkuvat.
Uutisblogi: Vesa Raiskila
11.9.2014, Verkkomedia.org
9/11: tuoreita lakiesityksiä, salailun historiaa ja kansalaisaktivismia
Päätöslauselma sensuroitujen sivujen julkistamisesta Yhdysvalloissa kasvavat vaatimukset julkistaa presidentti George Bushin ”kansallisen turvallisuuden” nimissä sensuroimat 28 sivua vuonna 2002 julkaistusta raportista, jossa selvitettiin tiedustelupalvelujen toimintaa syyskuun 11:nnen terrori-iskujen yhteydessä. Osa kongressiedustajista on saanut tarkkaan valvotuissa oloissa lukea sensuroidut sivut, jotka heidän mukaansa kuvailevat tiettyjen ulkomaisten hallitusten ("specific foreign governments") osallisuutta iskuihin. EdustajatWalter Jones ja Stephen Lynch ovat laatineet päätöslauselman HR 428, joka voimaan astuessaan velvoittaisi presidentti Barack Obaman julkistamaan sensuroidut sivut. Pohjoistornin ylimmät kerrokset sinkoutumassa joka suuntaan syyskuun 11:nnen tuhossa Edustaja Thomas Massie kuvaili sensuroitujen sivujen sisältöä ”shokeeraavaksi”. Vaatiessaan sivujen julkistamista hän totesi, että ”totuutta ei ole syytä salata Yhdysvaltain kansalaisilta”. Useat demokraatti- ja republikaanisenaattorit ovat ilmoittaneet tukevansa päätöslauselmaa, samoin kuin osa iskuja selvittäneiden raporttien kirjoittajista. Samaan aikaan julkistamisvaatimusten kanssa etenee iskujen uhrien ja heidän omaistensa puolesta nostettu oikeusjuttu, joka harppasi heinäkuussa eteenpäin Yhdysvaltain korkeimman oikeuden kumotessa vuoden 2005 päätöksen Saudi-Arabian valtion syytesuojasta. Asianomistajien mukaan sensuroidut sivut on julkistettava, koska he uskovat niiden tukevan syytöstään Yhdysvalloissa toimineiden saudivirkamiesten tuesta väitetyille lentokonekaappareille. Lukuisat vuodot sensuroiduista sivuista viittaavat siihen, että Saudi-Arabian hallituksella oli kaappareita tukenut ja rahoittanut rooli. Entisen senaattori Bob Grahamin mukaan sivujen sensurointi liittyi "huolellisesti orkestroituun kampanjaan ´ystäviemme´ saudien suojelemiseksi". Mm. Saudi-Arabian puolustusministeriön ilmailusastolla työskennellyt Omar al-Bayoumi oli järjestänyt kahdelle väitetyistä kaappareista asunnon, maksanut heidän kahden ensimmäisen kuukauden vuoransa 1550 dollarilla, auttanut heitä pankkitilin avaamisessa ja virallisten asiakirjojen hankinnassa sekä järjestänyt heille lentokoulutusta floridalaisessa lentokoulussa. Kaksi kuukautta ennen iskuja hän muutti Isoon-Britanniaan, missä hän katosi iskujen jälkeen. Osama Basnan -niminen saudi puolestaan oli puolestaan saanut yhteensä 73 000 dollarin arvosta sekkejä Saudi-Arabian Yhdysvaltain-suurlähettiläältä, prinssi Bandarilta. Rahojen on väitetty päätyneen lentokonekaappareille. Iskujen jälkeen pitämässään puheessa presidentti Bush jyrisi, että terroristeja tukeneet valtiot saatetaan vastuuseen. Vuonna 2004 julkaistussa raportissaan iskuja selvittänyt komissio kuitenkin totesi, että ”loppujen lopuksi kysymyksellä [iskujen rahoittajista] on vähäinen käytännön merkitys”. Vaikka 9/11-komissio ei kyennytkään selvittämään iskun rahoittajia, se kuitenkin katsoi selvittäneensä, ketkä eivät olleet rahoittaneet iskuja. Komissio totesi, että se ”ei ollut löytänyt uskottavia todisteita siitä, että kukaan henkilö Yhdysvalloissa olisi antanut kaappareille huomattavaa rahallista apua” ja ettei se ollut ”nähnyt todisteita, että mikään ulkomainen hallitus tai ulkomaisen hallituksen viranomainen olisi rahoittanut iskuja”.
Takauma: median seuraamat talousrikostutkimukset, joita ei koskaan tehtykään
Vaikka 28 sensuroidun sivun julkistaminen paljastaisikin Saudi-Arabian hallinnon elementtien tukeneen taloudellisesti ja muutenkin iskujen toteuttamista ainakin jollain tasolla, totuuden salailun kaninkolo johtaa syvemmälle. Siinä missä 9/11-komissio suhtautui iskujen taloudellisten kytkentöjen tutkimiseen lievästi sanoen ylimalkaisesti, alun perin iskut olivat käynnistäneet laajat, kansainväliset tutkimukset pörssisijoituksista, jotka näyttivät ilmentävän ennakkotietoa tulevasta katastrofista. Yhdysvaltain arvopaperimarkkinoita valvova elin (Securities and Exchange Commission, SEC) oli alkanut tutkia esimerkiksi iskuissa käytettyjen United ja American Airlines -lentoyhtiöiden osakkeille tehtyjä myyntioptioita, joiden määrä ylitti muutama päivä ennen iskuja 285-kertaisesti normaalin kaupankäyntivolyymin. Saksalainen tietotekniikkayhtiö Convar puolestaan oli saanut Yhdysvaltain puolustusministeriöltä tehtäväkseen palauttaa kolmen WTC-pilvenpiirtäjän raunioista löydettyjen tietokoneiden kiintolevyjen tietoja. Oli viitteitä siitä, että WTC:n tietokoneiden kautta oli tehty merkittäviä laittomia rahansiirtoja strategisesti juuri ennen iskuja.
Reuters, CNN, Der Spiegel ja monet muut uutistoimistot ja mediat raportoivat Convarin tietojenpalautusoperaation edistymisestä. Saksalaisen ajankohtaisohjelman ZDF Heute Journalin maaliskuun 2002 lähetyksessä näytettiin, miten Convarin suojapukuiset työntekijät käsittelivät vaurioituneita kiintolevyjä. Ohjelmassa todettiin, että yritys oli kyennyt palauttamaan jo yli neljänsadan WTC-kiintolevyn tiedot. Yrityksen edustajien mukaan sen palauttamat tiedot vahvistivat käsitystä, että WTC:n tietokoneita käytettiin jopa yli 100 miljoonan dollarin laittomiin rahansiirtoihin juuri ennen iskuja. Näyttökuva Reutersin uutisesta Convarin tutkimuksista Vuonna 2003 terrori-iskuja tutkinut 9/11-komissio sai kuitenkin FBI:lta muistion, jossa virasto toteaa, ettei sen agenteilla ole tietoa mediassa raportoidusta kiintolevyjen tutkintaoperaatiosta ja että minkään kiintolevyn säilyminen tiedonpalautuskelpoisena WTC-tuhosta olisi "äärimmäisen epätodennäköistä". Komissio ei viitannut vuonna 2004 julkaistussa raportissaan lainkaan Convarin tutkimuksiin ja käytti yhden loppuviitteen sen perustelemiseen, että havaituilla, hyvin epätavanomaisilta vaikuttavilla pörssisijoituksilla oli viaton selitys – mm. siksi, ettei sijoittajilla ollut ”mitään kuviteltavissa olevia yhteyksiä” al-Qaidaan. Hyväksymällä FBI:n väitteen, ettei WTC:n raunioista kerättyjen kiintolevyjen tietoja pystytty tutkimaan, 9/11-komissio synnytti de facto teorian Convar-yhtiön, uutistoimistojen ja kansainvälisen median laajasta salaliitosta, jossa lavastettiin Yhdysvaltain viranomaisille erittäin kalliiksi käynyt, pitkäkestoinen tietojenpalautusoperaatio. Huomattavasti uskottavampi teoria on, että FBI ja 9/11-komissio yksinkertaisesti pyrkivät siihen, että kyseinen tutkimusoperaatio unohdettaisiin, koska jäljet johtivat suoraan WTC:hen ja niiden selvittäminen olisi saattanut johtaa iskujen "sisäpiiriläisten" paljastumiseen. 10. syyskuuta 2006 hollantilainen tutkivan journalismin ohjelma Zembla palasi aiheeseen ja haastatteli Convarin puhemiestä: Zembla: Onko totta, että suuria laittomia rahansiirtoja tehtiin WTC:ltä syyskuun 11:nnen aamuna, juuri ennen iskuja? Convarin puhemies: Jos tutkisit internet-sivujamme, vastaus olisi "kyllä"... koska tämä on viimeisimmän lehdistötiedotteemme tieto. Jos kysyisit minulta tänään, minun täytyisi kertoa sinulle että... etten voisi antaa sinulle yhtään enempää tietoa tästä. Olen todella pahoillani... Zembla: Jos olisin kysynyt vuosi sitten? Convarin puhemies: Olisin sanonut, että aiemmin kertomamme pitää paikkansa. Kyllä. Täsmälleen.
VÄLTTELYN STRATEGIAA: Tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen kommentoi tapaus ConvariaSuomen kuvalehden elokuussa 2011 julkaiseman kirjoitukseni yhteydessä. Järvinen sivuutti tuolloin ristiriidan yhtäältä FBI:n (ja 911-komission) näkemyksen ja toisaalta maailman median raportoinnin välillä toteamalla, että tutkimukset tuntuivat hänestä jollain tavalla oudoilta. (Kun SK:n nettisivusto siirrettiin uudelle julkaisualustalle viime marraskuussa, jutun yli 600:sta kommentista katosivat kaikki paitsi viimeiset 20, ja Järvisen Convaria koskevat huomiot kuuluvat kadonneisiin. En luonnollisestikaan muista, enkä siis pysty tarkistamaan, hänen sanatarkkaa perusteluaan näkemykselleen.) Ottamatta millään tavalla kantaa Petterin tarkoituksiin voidaan todeta, että hänen edustamansa suhtautumistapa edustaa melko tyypillistä ”skeptikko”strategiaa, jossa virallisen tarinan ongelma viime kädessä sivuutetaan viemällä keskustelu pois varsinaisesta ongelmasta.
Samaan kategoriaan kuuluu tapa, jolla Verkkomedian vakiokommentoija nimimerkiltään Pönöttäjätotesi aiheesta äskettäin heränneessä keskustelussa: ”Sitä paitsi koko kovalevyn eheyttämisprojekti kuulostaa hyvin epäuskottavalta. Jos siellä on jotain kovalevyjä ollut ne on sulanut.” Kommentoija sivuuttaa ongelman toistamalla pääpiirteissään FBI:n ongelmallisen (ja ilmeisen valheellisen) kannan. Kummankin kommentoijan näkemys on tosin ristiriidassa myös sen kanssa, että kiintolevyille tallentuneiden todisteiden tutkimus on täysin tavanomainen osa-alue ("computer forensics") talousrikosten rikosteknisissä tutkimuksissa. Lopuksi voisin mainita erään tunnetun tieteen popularisoijan kanssa taannoin käymäni sähköpostikirjeenvaihdon, jossa kyseinen tutkija-kirjailija kiersi kuin tarunhohtoinen kissa kuumaa puuroa kaikki esiin tuomani ongelmat virallisessa 9/11-selityksessä kuitaten ne mm. Osaman ja "al-Qaidan" tunnustuksilla (Osama tosin ehti ensin kieltääkin osallisuutensa, eikä toisaalta oikeassa rikostutkinnassa pelkkä "Minä sen tein!" sen enempää kuin "En se minä ollut!" koskaan riitä, mutta mitäpä moisista pikkuasioista) ja joillain yleisillä huomioilla mm. "salaliittoteorioista". Keskustelu päättyi, kun pyysin häneltä tieteellistä selitystä mieltäni askarruttaviin kysymyksiin – vastauksena hänen kysymykselleen, mikä todiste ylipäänsä riittäisi vakuuttamaan minut siitä, ettei kaiken takana ollut "USA:n salaliitto". Oman maailmankuvan kanssa ristiriitaisen informaation kognitiivisten väistämismekanismien käsittely vaatisi kokonaan oman artikkelinsa. Convarin ”unohdetut” tutkimustulokset etukäteistietoa osoittaneista rahansiirroista ja epäilyt joidenkin sijoittajien etukäteistiedosta ovat sittemmin saaneet riippumatonta vahvistusta. Vuonna 2006 Allen Poteshman, Illinois´in yliopiston taloustieteen professori, julkaisi analyysin iskuja edeltäneistä United ja American Airlines -lentoyhtiöitä koskeneista osakekaupoista. Tämä California University Pressin julkaisema vertaisarvioitu tutkimus päätyi siihen, että pitkäaikaisten myyntioptioiden epätavallisen suuri määrä hieman ennen iskuja oli osoitus optiomarkkinoilla toimineiden sijoittajien tulevia iskuja koskevasta ennakkotiedosta.
Tammikuussa 2010 ryhmä sveitsiläisiä taloustieteen asiantuntijoita julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan ainakin 13:ssa kaupassa sijoittajilla oli ilmeistä ennakkotietoa iskuista, ja huhtikuussa 2010 kansainvälinen talousasiantuntijoiden ryhmä osoitti, että optiomarkkinoilla oli ennen iskuja merkittävä, pitkän aikavälin kaupankäynnistä poikkeava piikki kaupankäyyntivolyymissä juuri ennen iskuja. Ryhmä katsoi tutkimustulosten osoittavan, että joillain tahoilla oli sisäpiirin tietoa lähestyvistä tapahtumista.
Nämä tutkimustulokset eivät ole saaneet palstatilaa valtamediassa, saati kirvoittaneet tutkivaa journalismia. Kansalaisaloite: New Yorkin kaupunki tutkikoon uudelleen WTC 7:n romahduksen (ja kaikki tulevat tornitalojen romahdukset) New Yorkissa saatiin äskettäin kerätyksi yli 100 000 allekirjoitusta aloitteeseen, jossa kaupunkilaisilta kysyttäisiin 4. marraskuuta pidettävässä äänestyksessä, velvoitetaanko New Yorkin kaupunki tutkimaan kolmannen syyskuun 11:nnen iskuissa maan tasalle luhistuneen pilvenpiirtäjän, WTC 7:n, tuho – samoin kuin jokainen korkean rakennuksen tuho tulevaisuudessa. Aloite tunnetaan nimellä High-Rise Safety Initiative, ja sen perusteena ovat virallisten tutkimusten puutteet. Lukuisat arkkitehdit ja insinöörit ovat kiistäneet NIST:n (National Institute of Standards and Technology) vuonna 2008 julkaisemat viralliset tutkimustulokset mm. sillä perusteella, että olennaisia rakenteellisia elementtejä jätettiin pois tuhon mallinnuksesta ja että mallinnus ei kyennyt toistamaan NISTin loppuraportissaan myöntämää pilvenpiirtäjän vastuksetonta putoamista 8 kerroksen matkalla. Kaiken lisäksi NIST kieltäytyy julkistamasta mallinnuksessaan käyttämäänsä dataa väittäen, että sen julkistaminen ”saattaisi vaarantaa yleisen turvallisuuden”, minkä seurauksena tulosta ei ole voitu riippumattomasti vahvistaa tai kumota. NIST on Yhdysvaltain kauppaministeriön alainen laitos. Totuusaktivismia: mainostaulu New Yorkin keskustassa näyttää WTC 7:n symmetristä tuhoa ensi lokakuuhun saakka New Yorkin kaupunki on myöntänyt, että äänestysaloitteeseen kerättyjen allekirjoitusten määrä on riittävä, mutta järjestäjät ovat varautuneet siihen, että kaupunki yrittää lakiteknisin keinoin estää aloitteen etenemisen äänestykseen. Tätä varten järjestäjät ovat rekrytoineet arvostetun newyorkilaisen asianajoyrityksen, joka osallistuu talkoisiin merkittävästi alennetulla taksalla pyrkien varmistamaan kampanjatavoitteen toteutumisen. Aktivismi ja tutkimukset jatkuvat Uuttera 9/11 Truth -kansalaisaktivismi näyttää tuottaneen tulosta laajemminkin. Äskettäin C-SPAN-kanava, jolla näkyy yli 100 miljoonalle amerikkalaiselle katsojalle, esitti Architects and Engineers for 9/11 Truth -järjestön perustajan Richard Gagen 40-minuuttisen haastattelun, joka nosti totuusliikkeen kysymyksiä aiempaa huomattavasti laajempaan tietoisuuteen. Toisena esimerkkinä aktivismin sadosta voidaan mainita, että William Binney, joka työskenteli 30 vuotta NSA:n (National Security Agency) palveluksessa nousten turvallisuusviraston johtotehtäviin, allekirjoitti äskettäin arkkitehtien ja insinöörien vetoomuksen WTC 7:n ja kaksoistornien uudesta tutkimuksesta. Hän liittyi siten USA:n entisen avaruuspuolustushankkeen johtajan Robert Bowmaninja tuhansien muiden, virallista selitystä kyseenalaistavien eri alojen asiantuntijoiden joukkoon.
Kriittinen tutkimus iskuista ja niiden liitännäisoperaatioista jatkuu. Tästä esimerkkinä mainittakoon professori Graeme MacQueeninuutuuskirja "The 2001 Anthrax Deception", jossa hän perustelee, että amerikkalaiseen bioaselaboratorioon johdetut, syyskuun 11:nnen iskuja seuranneet pernaruttoiskut – joihin Valkoinen talo reagoi etukäteen määräämällä henkilökuntaansa taudin vastaiselle antibioottikuurille jo ennen ensimmäisen pernaruttokirjeen ilmaantumista – oli suunniteltu syyskuun 11:nnen iskujen jatkumoksi. YK:n apulaispääsihteeri vuosina 1994–1998, Denis J. Halliday, on todennut kirjasta: "Kaikkien ajattelevien amerikkalaisten tulisi lukea tämä syvästi huolestuttava kirja."
MacQueen käsittelee mm. kesäkuussa 2001 pidettyä Dark Winter -nimistä bioterrorismin vastaista harjoitusta, jossa oli huomattavia yhtäläisyyksiä muutamaa kuukautta myöhemmin seuranneiden pernaruttoiskujen kanssa. Yhtenä huomion arvoisena seikkana tuodaan esiin, että The New York TimesinJudith Miller ja entinen CIA-johtaja James Woolsey, jotka olivat keskeisiä hahmoja selviin valheisiin pohjautuneessa Irakin syyllistämisessä pernaruttoiskuista, olivat myös osallistuneet kyseiseen bioterrorismiharjoitukseen. Vaikka valtamedia onkin tyypillisesti pyrkinyt esittämään virallisen 9/11-kertomuksen kyseenalaistajat sekopäisinä foliohattuina, se ei ole soveltanut samaa strategiaa yllä mainitun kaltaisiin henkilöihin. Se on yksinkertaisesti vaiennut heidän näkemyksistään. Tällainen kaksoisstrategia suhteessa toisinajattelijoihin on toistaiseksi sopinut hyvin valtamedian, siis vallan median, tarkoituksiin. Se on sitoutunut niin täydellisesti viralliseen kertomukseen, ettei se tule vapaaehtoisesti luopumaan kyseenalaistamattomuudestaan. Tämän kritiikittömyyden konsensuksen murentaminen on edelleen totuusliikkeen tehtävä.
Viitteet
Päätöslauselma sensuroitujen sivujen julkistamisesta
Takauma: median seuraamat talousrikostutkimukset, joita ei koskaan tehtykään
Kansalaisaloite: New Yorkin kaupunki tutkikoon uudelleen WTC 7:n romahduksen (ja kaikki tulevat tornitalojen romahdukset)
Aktivismi ja tutkimukset jatkuvat
Vesa Raiskila @ 11.9.2014 4:51
|
Sivut
▼
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.