Sivut

tiistai 5. elokuuta 2014

Kiina ehdottaa Krimin niemimaan yhdistämistä Venäjään Krasnodariin tunneliyhteydellä

Kiina on ehdottanut, että Kertšinsalmeen rakennetaan tunneli, jolla yhdistettäisiin Krimin niemimaa Venäjän Krasnodarin alueeseen. Kiinalaisyhtiö on kiinnostunut hankkeesta ja tunnelissa kulkisi niin moottoritie kuin junaradat sekä energia.
Lähde: Rysslands Röst
Toimittaja: Heikki Sipilä
2.8.2014, Verkkomedia.org

Kiina ehdottaa Krimin niemimaan yhdistämistä Venäjään Krasnodariin tunneliyhteydellä
Tunnelin rakentamista ehdottaneen kiinalaisyhtiön nimeä ei toistaiseksi ole ilmoitettu. Kiinalaiset haluavat rakentaa veden alle tunnelin, johon tulisi kaksi rautatietä ja kuusikaistainen tie sekä tunneli sähkön ja kaasun siirtolinjoille.
Kiinalaishankkeeseen kuuluvat myös sataman infrastruktuurin ja rautatien solmukohdan rakentamiset. Rakennusaikataulu ja projektin kustannukset eivät ole tiedossa, mutta tiedetään, että rahoituksesta vastaisi Kiinan Pankki.
Ehdotus on vaihtoehto nyt keskusteltavana olevalle hankkeelle, joka tähtää sillan rakentamiseen Kertšinsalmen yli. Putinin antaman logistisen tehtävän mukaan Krim ja Krasnodarin alue on yhdistettävä vuoteen 2018 mennessä.
Alunperin sillan rakentamiseen suunniteltiin noin kahdeksan miljardin dollarin myöntämistä Venäjän budjetista, mutta myöhemmin tätä summaa leikattiin puolella. Näin ollen kiinalaisen yhtiön ehdotuksen menestys riippuu hyvin paljon sen kustannuksista, kertoi venäläisen valtionyhtiö Avtodorin edustajaPolina Pitshkur.


"Olemme saaneet valmiiksi tekniset tutkimukset ja ehdottaneet kahdeksan eri vaihtoehtoa liikennesillan rakentamiseksi Kertšinsalmen ylitse. Venäjän hallitus on saanut ne nyt tutkittavakseen. Tällä hetkellä asiantuntijaneuvosto on kääntymässä vaihtoehdon puoleen, jossa ehdotetaan yhteistä rautatie- ja maantiesiltaa."
Valtionyhtiö Avtodor perustelee sillan paremmuutta tunneliin nähden. Ensiksi, tunneli on herkempi luonnon tai ihmisen toiminnan aiheuttamille onnettomuuksille. Sen kunnostamisessa olisi myös suurempi työ tämänkaltaisen mahdollisen onnettomuuden jälkeen.
Onnettomuuden sattuessa olisi myös ihmisten turvallisuuden takaaminen vaikeaa. Lisäksi alustavien arvioiden mukaan tunnelin rakentaminen vaatisi ainakin viisi vuotta. Alueet pitäisi kuitenkin olla yhdistettynä kiinteästi Venäjään jo neljän vuoden kuluttua.
Monella taholla on pidetty kiinalaisen yhtiön valmiutta rakentaa tunneli Krimille lojaalisuuden osoituksena Venäjälle Krimin tapahtumien yhteydessä. Kuitenkin venäläisen kehitysinstituutin avustajan Nikita Maslennikovin mukaan poliittisia vivahteita tämän kiinalaisen hankkeen taustalla ei ole.
"Ennemmin tai myöhemmin tilanne Ukrainassa ja myös Krimillä normalisoituu, mutta jos sitä odotetaan, niin taloudellis-tuotannollisesti tärkeää aikaa hukataan. Minkäänlaisia poliittisia tai taloudellisia esteitä kiinalaisten investoinneille Krimille ei ole olemassa."
Tunnelin rakentamisen tarkoituksenmukaisuutta venäläisasiantuntija kuitenkin epäilee, mutta vain puhtaasti taloudelliselta näkökannalta. Tunneli rakennetaan sinne, minne siltaa tavallisesti ei voida tehdä. Toisaalta mikään ei kuitenkaan estä kiinalaisyhtiötä osallistumasta myös siltayhteyden rakentamiseen.

 Rysslands röst / KOMINFORM
Heikki Sipilä @ 2.8.2014 16:50

               
Ote alkuperäisestä uutisesta:
Kina vill förbinda Krim och Ryssland 
Kina föreslår att bygga en tunnel på Kertjsundets botten mellan Krimhalvön och Krasnodars län i det kontinentala Ryssland.
Namnet på projektets kinesiska initiativtagare är inte känt. Projektet innebär en undervattenstunnel med två järnvägar, en sexfilig motorväg, en kanal för gas och el samt vägkorsningar och hamninfrastruktur. Tidsfristen och kontraktets värde offentliggörs inte heller, men det är känt att projektet kan finansieras av Kinas bank.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.