Sivut

tiistai 9. syyskuuta 2014

Saksa: Ei tietoa ohjuksesta Ukrainassa tuhoutuneen malesialaislentokoneen alas ampumisessa

Lennon MH17 viimeisiä hetkiä ei ole rekisteröity tutkatallenteissa eikä mikään tieto vahvista, että malesialainen Boeing olisi ammuttu alas ohjuksella, raportoivat saksalaiset tiedotusvälineet ja viittaavat Berliinin viralliseen raporttiin.
Toimittaja: Heikki Sipilä
9.9.2014, Verkkomedia.org

Saksa: Ei tietoa ohjuksesta Ukrainassa tuhoutuneen malesialaislentokoneen alas ampumisessa 
Vastauksesta Vasemmistopuolueen liittopäivillä esitettyyn kysymykseen ovat kertoneet mediayhtiöt WDR ja NDR. Saksan hallitus sanoi vastauksessaan, että Puolan ja Romanian ilmatilassa lentäneet AWACS-tiedustelukoneet havaitsivat malesialaiskoneen, mutta yhteydet menetettiin, kun se siirtyi näiden tiedustelulentokoneiden havainnointialueen ulkopuolelle.
Kaksi AWACS-konetta rekisteröi yhden ilmatorjuntajärjestelmän signaaleja ja toisen tuntemattoman signaalin, joka kuuluu automaattiseen SA-3 tutkajärjestelmään, joka tunnetaan nimellä Pechora.

Saksalaislähteet:

Useissa malesialaiskoneen kappaleissa on nähtävissä luotien iskeymiä, sellaiset eivät synny ilmatorjuntaohjuksista

Saksan hallitus korosti, että tämä on signaalien tallentamisen normaalia rutiinia. Aineiston salaisuuteen vedoten viranomaiset eivät ole paljastaneet tietoja, jotka on saatu Yhdysvaltain vakoilusatelliiteilta ja sisältävät alueella koneen tuhoutumiseen aikana havaitun radioliikenteen.
Malesian pääministeri Najib Razak väitti aiemmin, että lennon MH17 oli tuhonnut maasta - ilmaan (surface-to-air missile, SAM) -typpinen ohjus.
Malesian New Straits Times -lehti väitti 7.8.2014 yhdysvaltalaisten tiedusteluanalyytikoiden tekemiin johtopäätöksiin viitaten, että kone ammuttiin kuitenkin alas ilmasta - ilmaan (air-to-air missile, AAM) -tyyppisellä ohjuksella Ukrainan hallituksen ollessa tietoinen tapahtuneesta.
Venäjän puolustusministeriön julkistamat satelliittikuvat osoittavat ukrainalaisen sotilaslentokoneen olleen lennon MH17 läheisyydessä ennen sen tuhoutumista.
Malaysia Airlinesin lentokone tuhoutui 17.7.2014 matkallaan Amsterdamista Kuala Lumpuriin Itä-Ukrainan Donetskissa. Yksikään lentokoneessa olleista 298 ihmisestä ei selvinnyt hengissä.
Onnettomuuden syystä keskustellaan. Kiova syyttää Itä-Ukrainan federalisteja koneen ampumisesta alas, mutta se ei ole esittänyt minkäänlaisia todisteita väitteensä tueksi. Paikalliset sotilasjohtajat vakuuttavat, että heillä ei ole aseita, jotka pystyisivät ampumaan alas 32 000 jalan korkeudessa lentävän matkustajalentokoneen.
Tapauksen tutkinta on jatkuvasti keskeytynyt Kiovan joukkojen ja aluejoukkojen alueella käymien taisteluiden vuoksi. Tutkintaa johtavat hollantilaisviranomaiset sanoivat viime viikolla, että loppuraportti MH17:n onnettomuuden syistä julkaistaan ​​vasta ensi kesänä.
Hollannin johtamista tutkinnoista odotetaan ennakkoraporttia tänään, mutta esimerkiksi Venäjä ja Malesia ovat osoittaneet avointa epäluottamusta lännen johtamia tutkintoja kohtaan.
Tutkimusten on kerrottu olleen YK:n turvallisuusneuvoston päätöksen vastaisesti salaisia ja oleellisia siviili-ilmailun kansainvälisiä (ICAO) viranomaisia on pidetty pimennossa tutkintojen etenemisestä. Lisäksi länsi ja Ukraina ovat salanneet oleellisia tietoja, kuten mustien laatikkojen sisältämän datan ja muut valvontatiedot.
Malesia vaatii avointa ja puolueetonta tutkintaa, jonka tueksi se onkin käynnistänyt omat tuhoalueen kenttätutkimukset. Yli 30 malesialaista asiantuntijaa lensi maanantaina Ukrainaan käynnistämään kenttätutkimuksia selvittääkseen tarkoin sen millä asejärjestelmällä malesialaiskone on ammuttu alas.

Väitteessä MH17-lennon tuhoamisesta BUK-ohjuksella on paljon muttia matkassa, ja yksi niistä on, että kuvan kaltainen ohjus kulkee äänellä sekä voimalla ja jättää paksun savuvanan, joka jää ilmaan noin 10 minuutiksi ohjuksen laukaisusta. Yksikään silminnäkijä ei ole kertonut nähneensä BUK-ohjuksen laukaisua tai savuvanasta ei ole kuvia. Fakta on askarruttanut asiantuntijoita.

Älkää luottako nyt julkistettavaan raporttiin - Venäjän siviili-ilmailun viranomainen
Venäjän siviili-ilmailujärjestön varajohtaja Alfred Molinovski sanoi, ettei julkaistavaan Hollannin johtamaan alustavaan tutkintoraporttiin ole luottamista. Hän antoi lausuntonsa päivää ennen ennakkoraportin julkistamispäivää maanantaina.
Hänen henkilökohtainen mielipiteensä on, että nyt tutkintoja suorittaneet henkilöt eivät ole objektiivisia ja heillä on motivaation puutetta totuuden etsimistä kohtaan. Molinovskin mukaan tutkintaa on ohjannut motiivi ja heitä painostetaan Yhdysvalloista sekä Euroopan unionista.
Hän kuitenkin näkee, että olkoon informaatio sitten mitä tahansa, hyvä puoli on, että ainakin keskustelua tapahtuneesta saadaan syntymään. 

 RIA Novosti / KOMINFORM

Lue myös:

Kiova jarruttaa tahallaan malesialaislentokoneen onnettomuuden tutkintaa

Lähteet:
Heikki Sipilä @ 9.9.2014 13:28

               
Ote alkuperäisestä uutisesta:
Germany Says No Data Confirms Malaysian Boeing Downed by Missile
MOSCOW, September 8 (RIA Novosti) – The last minutes of the MH 17 flight were not recorded by radar and there is no information to confirm that the Malaysian Boeing was downed by a missile, German media have reported citing an official response from Berlin.
In a response to a request by the Left Party in the Bundestag, obtained by the media companies WDR and NDR, the German government said AWACS aircraft patrolling Polish and Romanian airspace found the Malaysian plane but links with it were lost when it entered the uncontrolled area.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.