Sivut

sunnuntai 14. syyskuuta 2014

9 syyskuuta, 14:37

Venäläinen lentäjä: Boeing 777 koneen onnettomuuden tutkimusten tulee olla erittäin avoimet

Venäläinen lentäjä: Boeing 777 koneen onnettomuuden tutkimusten tulee olla erittäin avoimet

Venäjän lentohenkilökunnan ammattiliiton varapuheenjohtaja, lentäjä Alferd Malinovski kertoi Venäjän äänen haastattelussa, niistä vaikeuksista, joihin mahdollisesti törmätään, malesialaiselle Boeing lentokoneelle Ukrainan alueella tapahtuneen onnettomuuden syiden tutkimuksissa.

Ja myös siitä, miksi ei tule yksiselitteisesti luotaa tutkimuksiin sekä miten ne voitaisiin tehdä niin, että totuus onnettomuudesta tulisi kaikkien tietoon.
Boeing -koneen onnettomuuden tutkimusten alustavat tulokset perustuvat tietoihin, jotka on koottu melko lyhyen ajan – kahden kuukauden sisällä. Kuinka pitkälle voidaan uskoa näin saatuihin alustaviin tuloksiin?
Nämä tiedot ovat alustavia. Voidaanko niihin luotaa vai ei, sitä on vaikeaa sanoa. Minun henkilökohtaisen näkemykseni mukaan, niihin ei missään tapauksessa tule luottaa. Koska niitä kohtaa, joilla on tietoja hallussa, osoitetaan voimakasta painostusta USA ja EU:n taholta sekä myös muilta suunnilta. Nämä tiedot antavat kuitenkin mahdollisuuden asiantuntijoille analysoida koko onnettomuustilannetta.
Kaksi kuukautta, on tietysti liian lyhyt aika, lopullisten johtopäätösten tekemiselle. Kyseessä ei kuitenkaan ole sellainen tapaus, kun menetetään yhteys lentokoneen miehistöön ja tutkimukset alkavat kysymyksestä, miksi näin tapahtui. Nyt on jo paljon selvillä, lentokone ammuttiin alas. Tutkimuksen osa-alueita voidaan jättää jo syrjään, on ainoastaan selvitettävä, kuka koneen ampui alas.
Olisiko vaihdettava tutkimusryhmän kokoonpanoa seuraavaa tutkimusten vaihetta varten, kun otetaan huomioon, että tilanne onnettomuuden ympärillä on ollut äärimmäisen politisoitunut?
Ensimmäisenä asiana on selvitettävä, millä kone tuhottiin. Ovatko koneen runkoon tulleet aukot konekiväärillä, tykillä vai ohjuksella aiheutettuja. Tämä pystytään selvittämään. On tutkittava miehistön välillä käytyjä keskusteluja, tai lausahduksia, joita on tallentunut jopa osuman jälkeen, jos se ei sattunut suoraan ohjaamohyttiin. Tarvitaan myös lennonjohdon kanssa käytyjä keskusteluja. On hyvin tärkeää selvittää, miksi se ohjaasi koneen nimenomaan tälle reitille. Tähän mennessä tästä ei ole annettu minkäänlaista tietoa. Tämä on myös yksi syntyneistä kysymyksistä. Onko tutkimusryhmän kokoonpanoon tehtävä muutoksia? Mielestäni ryhmää pitäisi laajentaa. Kaiken on oltavaa ehdottoman avointa ja tiedot kaikkien maiden saatavilla, koska kyseessä ei ole sisäinen, van kansainvälinen ongelma. On oltava avoin pääsy kaikkein pienimpiin yksityiskohtiin asti, jotta asiantuntijat voisivat keskustella eri versioista ja alustavista johtopäätöksistä.
Lopullinen raportti onnettomuuden syistä on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2015 heinäkuuhun mennessä. Onko aikamäärä realistinen?
Minun hankkimani kokemuksen mukaan, vuosi tavallisesti riittää tutkimusten loppuun suorittamista varten. Tiedämme, että kone ammuttiin alas, on vain selvitettävä kuka tämän teki?
Onlisiko tarpeellista vakiinnuttaa väliraporttien julkaisemista, esimerkiksi puolen vuoden välein?
Mielestäni, väliraportteja ei tule julkaista puolen vuoden välein, vaan tämän on oltava pysyvää ja koko ajan jatkuvaa toimintaa, jotta koko maailmalle tiedotettaisiin, miten tutkimukset edistyvät ja minkälaisia versioita on olemassa. Tätä varten puoli vuota on sangen pitkä aika, koska sinä aikana voidaan salailla joitain tieoja ja siirtyä takaisinpäin. Mutta, kun tietoja julkistetaan kuukausittain, tämä ei ole mahdollista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.