Sivut

sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Kiinan pyrkimyksiä voi auttaa ylläpitämään vakautta Latinalaisen Amerikan alueella

Post Kategoriat: Aasia
Mark Weisbrot / neljäs Media Uutiset | lauantai, 01 helmikuu 2014, 10:30 Peking
"Kiina on hyvä syy auttaa vakauttamaan Latinalaisen Amerikan talouksien"
Vaikka nämä liittoutumat ovat ensisijassa lähempänä kotia, useimmat Latinalainen Amerikka on luonnollisesti liittolainen ei pelkästään sen kasvava kauppa-ja kauppasuhteita Kiinan kanssa, mutta koska sen yhteistä etua kansainvälisen poliittisen järjestelmän, joka suosii kansallisen suvereniteetin kunnioittaminen ja itsenäisyyden yli yksipuolisista toimista ja sotilaallisella voimalla.


Viime viikolla tai niin paljon kansainvälisen liiketoiminnan lehdistö on keskittynyt ongelmien rahoitusmarkkinoiden vakauden kehitysmaissa, joista osa on viime aikoina tullut alttiimpia pääomapako.
Tärkein syy on se, että sijoittajat yrittävät saada hypätä mahdolliset siirrot Yhdysvaltain Federal Reserve, jotta Yhdysvaltain korot nousevat, mikä tekee pääomaa kehitysmaista ja aiheuttaa niiden vieraan pääoman menot nousevat.
Argentiina on saanut joitakin tämän huomion, koska sen ansiosta peso laskevan 15 prosenttia yhdessä päivässä ja lisääntynyt joitakin pääsy argentiinalaiset dollareiksi virallisilla markkinoilla.
Venezuela ei ole niinkään vaikuta näiden markkinoiden kehityksestä, mutta on aina negatiivisesti kuvattu kansainvälisissä tiedotusvälineissä, ja enemmän niin viime vuonna, koska sen kurssi järjestelmän ongelmat ovat aiheuttaneet sen inflaation nousevan vuosivauhdilla 56 prosenttia viime vuosi.
Kaksi maata kohtaavat erilaista ongelmia, mutta ne molemmat todennäköisesti on vakauttamaan valuuttansa, jotta niiden ratkaisemiseksi.
Tämä on, jos kansainvälinen apu voi olla suuri ero, ja siellä on yksi maa, joka on sekä kyky auttaa ja pakottavia kiinnostusta sen: Kiina.
Kiina on jo auttanut Venezuela kymmeniä miljardeja dollareita lainojen - josta suuri osa on jo maksettu takaisin - sekä investointeja.
Se on myös antanut huomattavan määrän lainoja ja investointeja Ecuador, Kuuba, Brasilia ja muut maat. Mutta on enemmän, että he voisivat tehdä tällä hetkellä.
Suuri osa Argentiinan ja Venezuelan ongelmat johtuvat jotkut asukkaat uskoa - voimakkaiden kannustusta media - että kotimaan valuutta ei ole turvallista pitää.
Vaikka onkin totta, että molemmissa maissa on korkea inflaatio ja niiden valuuttojen arvo on alentunut omilla musta markkinoilla, ei ole selvää, kuinka paljon tästä johtuu perussyyt ja kuinka paljon ohjaa kupla mustan pörssin dollarin hinta niiden valuutat. (Varmasti Venezuelassa, mustan pörssin dollarin kurssi on bubblecaused ostajat, jotka ovat vedonlyönti, että paikallisessa valuutassa laskee edelleen.)
Joka tapauksessa molemmat hallitukset voisivat vakauttaa niiden valuuttojen, ja saisi ison etumatkan tuo inflaatiota, jos ne on riittävän suuri tarjonta dollarivarannoista.
Ja niillä ei välttämättä tarvitse käyttää nämä varaukset: Esimerkiksi Boliviassa, on ollut hyvin vakaa valuuttakurssi koko seitsemän vuoden Evo Moralesin puheenjohtajakaudella - huolimatta vakava poliittinen kuohunta (mukaan lukien väkivaltainen separatistisen liikkeet), jotkut murtuu inflaatio, ja huomattavaa nationalizations ja muiden valtion politiikan muutokset (kuten vetäytymässä Maailmanpankin kansainvälisen paneelin [ICSID]), joita voidaan pitää hirveän "business epäystävällinen" kansainvälisten yritysten ja liiketoiminnan paina.
Mutta Bolivia kasataan enemmän varauksia kuin edes Kiina (suhteessa sen BKT: hen), eikä kukaan epäilee hallituksen kykyä ylläpitää kotimaan valuutassa tai lähellä sen vaihtokurssin mukaan.
Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) on antanut "Flexible Credit Line" (FCL) varausten, jota ei ole lainattu, mutta on käytettävissä, hyväksytyistä maista.
Koska Yhdysvallat hallitsee IMF politiikkaa kehitysmaissa, vain kolme maata hyväksytty FCL ovat olleet Meksikossa, Kolumbiassa, ja Puola - kolme maata, joiden oikeistohallituksista (Álvaro Uribe oli presidenttinä Kolumbiassa tuolloin) että Washington katsoo strateginen liittolaisia.Meksiko on pääsy mojova 47300000000dollaria, että se ei ole tarvinnut kosketa.
Kiina on 3800 miljardia dollaria vuonna varauksia ja olisi tuskin huomaa rahaa, että olisi tarpeen rahoittaa samanlainen tukilinjauksen Argentiinassa ja Venezuelassa.
Itse asiassa Kiina olisi todennäköisesti parempi, vaikka rahaa on lainattu. Argentiinan dollari-määräisten ulkomaisten julkinen velka on vain noin 8 prosenttia suhteessa BKT: hen, mikä tarkoittaa, että se ei olisi koskaan järkevää laiminlyödä niin pieni velka. 
Venezuela on myös vähän riskiä suvereeni oletuksena, jossa 90000000000dollaria vuotuinen öljytulojen ja maailman suurimmat öljyvarat.
Tällä hetkellä Kiina on suurin sen varantoja Yhdysvaltain velkakirjoja, jotka ovat käytännössä varmaa menettää arvoaan lähitulevaisuudessa kunhan korot nousevat Yhdysvalloissa
Kiina on suuri ulkopoliittinen kiinnostus vakauttamisessa Latinalaisessa Amerikassa.  Toisin kuin Yhdysvalloissa, joka on maailmanlaajuinen hegemon satoja sotilastukikohtia ympäri maailmaa, Kiina ei ole ulkomaisia ​​sotilastukikohtia eikä imperiumi.
Yhdysvaltojen "kääntyvä" kohti Aasiassa, tukee militarismin Japanissa, ja pyrkii ylläpitämään sotilaallisen valta-aseman Itä-Aasiassa, Kiinan tärkein etu on edelleen kehittämistä moninapaista maailmaa ja suuremman roolin YK, kehitysmaat ja kansainväliset oikeuden ja diplomatian kansainvälisissä suhteissa.
Latinalaisessa Amerikassa ja erityisesti Etelä-Amerikassa, on tullut riippumaton Washington viimeisen 15 vuotta ja on vahva poliittinen kiinnostus näihin samoihin aiheisiin, jolla on syvät historialliset juuret.
By parhaat toimet Kiinan bruttokansantuotteesta (eli ostovoimapariteetilla), Kiinan talous on jo suurempi kuin Yhdysvaltojen ja jopa nykyisellä, talouskasvun hidastuminen se yli kaksinkertaistuu seuraavan vuosikymmenen aikana.
Kuten Yan Xuetong on väittänyt, Kiina alkaa uusi ulkopolitiikan polku, jossa se muodostaa liittoumia, koska se ei ole tehnyt aiemmin.
Vaikka nämä liittoutumat ovat ensisijassa lähempänä kotia, useimmat Latinalainen Amerikka on luonnollisesti liittolainen ei pelkästään sen kasvava kauppa-ja kauppasuhteita Kiinan kanssa, mutta koska sen yhteistä etua kansainvälisen poliittisen järjestelmän, joka suosii kansallisen suvereniteetin kunnioittaminen ja itsenäisyyden yli yksipuolisista toimista ja sotilaallisella voimalla.
Toisaalta, Washington haluaisi päästä eroon kaikista jäljellä alueen hallitusten ja palata maailmaan "rajoitetun suvereniteetin" siellä, että se säilyy 20 vuotta sitten. 
On myös syytä Kiinan pyrkimyksiä - jotka voitaisiin tehdä halvalla tai ilmaiseksi - auttaa ylläpitämään vakautta alueella.

Mark Weisbrot on yhteistyössä johtaja Center for Economic and Policy Research, Washington DC Hän on myös presidentti Vain Ulkopolitiikka.
Tämä artikkeli on julkaistu Guardian (UK) 31. tammikuuta 2014. Jos joku haluaa tulostaa sen, liitä mukaan linkki alkuperäiseen.

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/jan/31/latin-america-china-us-foreign-policy-reserve


Aiheeseen liittyviä artikkeleita:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.