Party of the Century: Miten Kiina on uudelleenjärjestelyjen Tulevaisuuden
Marraskuussa 2013 Kiinan kommunistinen puolue (KKP) piti paljon odotettua Kolmas täysistunnossaan pitämässään 18. kongressissa. Kolmannen liitäntälaatikoissa, joita yleensä käydään vuoden kuluttua puoluekokouksessa, on yleensä käytetään asettamaan poliittisen asialistan uuden hallinnon.
Yli 30 vuotta sitten, Deng Xiaoping tunnetusti käynnisti hänen uraauurtavasta taloudellisia uudistuksia kolmannessa täysistunnossaan puolueen 11. kongressissa - kokous, joka muutti kehityskaari Kiinan ja siten maailman. Tulossa vain vuosi sen jälkeen, kun Kiinan uusin johdon siirtyminen, marraskuun täysistunnossaan tarjotaan konkreettisin tarkastella, miten maan ylin johtaja, pääsihteeri Xi Jinping, aikoo johtaa.
Useimmat analyytikot ovat keskittyneet kokous laajat talouden uudistusohjelmaa. Ei ihme, ilmoitti taloudelliset muutokset ovat rajuja kuin useimmat ihmiset odottivat, ja voi toteutuessaan tullessaan vielä toinen ajaa kestävää talouskasvua.
Muutoksiin kuuluu mahdollistaa yksityisen omistuksia valtionyhtiöitä, vähentää lainsäädännöllisiä esteitä liiketoiminnalle, luovuttamalla maaseudun asukkaille paremmat mahdollisuudet valvoa maataan, vapauttamista rahoitusalalla, ja paljon muuta.
Silti vaikka maailma on suosiotaan talousuudistuksia, se on arvostellut Kiinan uuden johdon varten jätetään pois paljon toivottua poliittisia uudistuksia sen esityslistalla. Jotkut kriitikot ovat huomauttaneet, oikein, että puolueen johto on todella vahvistanut otettaan vallasta.
Tiedotusvälineet, kuten Wall Street Journal , CNN ja The Economist ovat ominaista kehitystä lähinnä puolueen kääntyy oikealle taloustieteen ja lähti politiikkaan. Mutta tällaiset näkemykset ovat väärässä paikassa.
Liitäntälaatikko ei käynnistää merkittäviä ja joissakin tapauksissa ennennäkemättömän poliittisia uudistuksia, jotka vaikuttaa perusteellisesti, miten maailman suurin valtio säätelee. Niihin kuuluvat järjestävät uudelleen suhdetta valtion ja kuntien viranomaisten sekä rakenneuudistukseen puolueen kurinpito tarkastusjärjestelmää ja valtion oikeusjärjestelmään.Liitäntälaatikko johti myös merkittävin uudelleenjärjestely puolueen päätöksenteon rakenteita historian kansantasavallan.
Liitäntälaatikko käynnistetty merkittäviä ja joissakin tapauksissa ennennäkemättömiä poliittisia uudistuksia, jotka vaikuttaa perusteellisesti, miten maailman suurin maata hallitsee.
Tasapainottaminen ACT
Vuosisatojen ajan yksi keisarillisen Kiinan Kiusallinen poliittisia ongelmia oli vallan tasapainoa valtion ja paikallisten viranomaisten kanssa. Onnistumisia ja epäonnistumisia hallinnon riippuu suurelta osin siitä, miten tämä suhde oli onnistunut. Terve tasapaino takasi pitkään vaurauden ja vakauden. Päinvastainen johti vallankaappaukset ja vasta-vallankaappaukset - ja joskus kuoleman dynastiat.
Contemporary Kiina ei ole poikkeus. Sen 64-vuotisen historian suhdetta valtion ja kuntien viranomaisten on käynyt läpi vähintään kolme vaihetta. Ensimmäinen, välillä 1949 ja 1956, oli aika Neuvostoliiton tyyliin keskittämistä. Taustalla on tarve lujittaa poliittista valtaa ja elvyttää halvaantunut talouden puolue tuotu Neuvostoliiton mallin ja Pekingin ylimpänä vallitsi.
Mutta alkaa 1950-luvun lopulla, Mao Zedong valvoi kaikkia koskeva vallan hajauttamista.Tuolloin taloudelliset ja yhteiskunnalliset olosuhteet vaihtelivat merkittävästi eri alueilla. Lisäksi täydellinen puuttuminen poliittista valtaa paikallistasolla johti huonosta Keski byrokratia ja yleinen pysähtyneisyyden. Mao väitti, että hajauttaminen olisi vapauttaa taloudellista tuottavuutta ja elvyttää kunnallispolitiikassa. Tämä prosessi tehosti loppuun kulttuurivallankumouksen 1970-luvun lopulla. Siihen mennessä alueviranomaiset olivat väittäneet merkittävä valta veronkantoa, valtion omistamien yritysten, ja jopa hallintorakenteen sotilaallinen. Jäänteitä kyseisen ajanjakson selviytyi ensimmäisen vaiheen Deng Xiaoping uudistuksia 1970-luvun lopulla. Koko 1980-luvun, keskushallinto oli ajoittain niin rahapulassa käteisellä, että sen piti vaatia taloudellista tukea maakuntien pääkaupungeissa.
Vasta 1990-luvun alussa, että puolue alkoi tasapainottaa vallan välillä keskustan ja alueilla.Entinen Zhu Rongji virallistaa tämän prosessin vuonna 1994 siirtämällä veroviranomaiselle takaisin Pekingiin, mutta lähes kolmen vuosikymmenen hajauttaminen ei ollut helppo kääntää.
Mennessä uusimmat liitäntälaatikon alkoi, vain puolet keskushallinnon 20000000000000 renminbi verotuloja vuositasolla meni kansallisen finanssipolitiikan talousarviosta että Peking valvontaa.
Tuorein Liitäntälaatikko täysin uudistettu tämän rakenteen. Kenties suurin uudistus Kiinan poliittisen hallinnon vuosikymmeniin, puoluejohtajat ilmoitti, että Kiina olisi nyt yksi kansallinen budjetti, yhdistävänä tulot ja menot tiukasti alle Pekingin valvonnan.
Uudessa järjestelmässä, valtion olettaa lähes täydellinen valtaa kansallisista menoista.Hallinnollisia tehtäviä kuin valvoa infrastruktuurihankkeiden ja tarjoamalla terveydenhuollon tulee selvemmin rajattuja Pekingin ja alue-ja paikallishallinnossa.
Varainsiirtoverojärjestelmän väliset maksut valtion ja kuntien standardoidaan. Ja Pekingin siirtyy suoraan paikallishallinnossa velkoja.
Nämä muutokset osoittautuu kriittisiä Kiinan pitkän aikavälin kehitystä. Uuden verojärjestelmän ja velka valvontajärjestelmä auttaa estämään paikallishallinnon hyödyntämästä resursseja saavuttaa lyhyen aikavälin taloudelliset tavoitteet. Ja uusine ostovoimaa, keskushallinto voi rahoittaa kaivattua sosiaalipolitiikkaa tulevina vuosina.
Ottaa kaupungistuminen: seuraavien 20 vuoden aikana 13 miljoonaa ihmistä vuodessa siirtyy Kiinan nykyisiä ja tulevia kaupungeissa. Maaseudun ja kaupunkien erot ja kaupungistuvassa maahanmuuttajat ovat jo pitkään aiheutti pysyviä ongelmia Kiinan kehittämismalli. Maaseudun asukkaat ole pääsyä terveydenhuollon ja koulutuksen tuomista eduista niiden kaupunkien ikäisensä ja siksi ovat sidoksissa maahan - joka johtaa epätasaiseen kehitykseen suosimalla kaupungeissa.
Ongelma on erityisen akuutti siirtotyöläisille, jotka ovat muuttaneet kaupunkeihin asua ja työskennellä, mutta luokitellaan edelleen maaseudun asukkaille. He ovat joutuneet eräänlainen limbo - kaukana mailtaan mutta ilman kaupunkien etuja. Nyt Pekingin pystyy kohdentaa enemmän kansallisia varoja julkisten hyödykkeiden kuten terveydenhuollon, hyvinvoinnin ja koulutuksen, jonka avulla maaseudun asukkaat tulla täysi kaupunkilaisten.
Yleisimmin raportoitu erä ojensi klo liitäntälaatikon oli periaate, jonka mukaan markkinat olisi ratkaiseva tekijä taloudellisten resurssien jakautumista. Jotkut ovat väittäneet, että tasapainottaminen poliittisen vallan keskus ristiriidassa esitettyjen tavoite.
Ei niin.
Kolmekymmentä vuotta hajautettu kehitys on johtanut paikallisten protektionismia ja puute standardoituja sääntöjä kaupallista toimintaa. Molemmat haittaavat kehitystä Kiinan markkinatalouden. Yritykset käyttävät säännöllisesti liittolaisuussuhteensa paikallishallinnon kanssa estää kilpailijoita pääsemästä markkinoille. Ja erilaisia sääntöjä ja määräyksiä maakuntien välillä vaikeuttavat yritysten toimintaa ulkopuolella kotimaansa alueella.
Keskittäminen politiikan käynnistämä kolmas Plenum siis vahvistaa Kiinan elinvoimainen markkinatalous. Ja keskittäminen voisi olla myös muita myönteisiä vaikutuksia, lisäksi. Valtion voi paremmin suojella ympäristöä ja elintarvikkeiden turvallisuutta, esimerkiksi silloin, kun sillä on kansallisia standardeja valvoa.
JÄLKEEN BO
Virallinen korruptio on huolissaan KKP vuodesta varhaisimmista sen kehitystä. Puolueen ensimmäinen sisäinen tarkastus virasto, silloisen Keski Inspection komissio, perustettiin vuonna 1927, tuskin kuuden vuoden kuluttua sen perustamisesta ja 22 vuotta ennen kuin se todella saanut poliittista valtaa. Vaikka voimaa ja merkitystä komission on noussut ja laskenut vuosien varrella, sen johtava periaate on pysynyt samana.
Vuodesta 1927 nykypäivään, puolue mallinnettu sen korruptiontorjuntatoimien Neuvostoliiton kommunistisen puolueen sisäisen tarkastuksen organisaatiota. Teoriassa kurinpitolautakunnan Inspection komissio (DIC) kullakin hallinnon taso laskee alaisuudessa DIC seuraavassa korkeimmalla tasolla. Kaikki ne raportoivat Keski kurinpitolautakunnan Inspection komission (CDIC). Käytännössä kuitenkin, että järjestelmä hajoaa. Vastuuhenkilö tarkistaa toimihenkilöiden korruptiosta yleensä toimii vaikutuksen alaisena, ja usein velkaa uransa, johtaja puolueen komitean johtaman byrokratian hän on tehtävänä kurinalaisuutta. Otetaan esimerkiksi Bo Xilai, häpäissyt puoluesihteeri Chongqing. Bo, tuomittu korruptiosta viime vuonna, oli politbyroon jäsen, Kiinan korkein hallitsevan elimen. Johtaja Chongqing korruptionvastaisen Komissio ei kuitenkaan ollut edes jäsen keskuskomitea, asettamalla hänet ainakin kaksi tasoa listalla alla Bo.Virallista ei siis voinut kurittaa Bo missään vaiheessa valtakuntansa. Sanomattakin on selvää, tällaisen järjestelmän, vaikka onnistunut rankaisee matalan tason rikoksia, ei voi tarkistaa vallan väärinkäyttöä korkeammalla tasolla.
Viime Liitäntälaatikko rajusti uudelleen suunniteltu tarkastus hallinnon rakenne, kääntämällä Keski kurinpitolautakunnan Inspection komission pystysuoraan viraston kanssa päätöksentekoviranomaisten jotka ovat erillisiä puolueen komiteoiden. Jokainen DIC nyt lopulta raportoi Keski komissio Pekingissä. CDIC on myös täydet valtuudet nimittämisestä korruption virkamiehet kaikilla tasoilla valtakunnallisesti ja aloittamista ja tutkimuksen kaikista tapauksista.Ikäänkuin se osoittaisi välittömästi tämän rakenneuudistuksen ensimmäisen vaalia Täysistunnossa Pekingin nimitetty Hou Kai, vaikutusvaltainen puolue virkamies pääomaa, pään Shanghai kurinpitolautakunnan Inspection komissiolle.
Peilata uudistuksen puolueen sisäisen tarkastuksen järjestelmää, liitäntälaatikon samalla uudelleen valtion oikeusjärjestelmään. Nyt tuomioistuin järjestelmät kullakin toimivalta tilivelvollinen ei sen sivuhallitusta mutta sen sijaan, että seuraavaksi korkein tuomioistuin.
Yksi voi liioitella merkitystä näiden uudistusten Kiinan tulevasta hallinnoinnista - ne ovat kaikkein laadullinen muutos jakelun ja tarjoamisen vallan puolue vuosikymmeniin. Kiina on valtava maa, jossa monimutkainen hallituksen. Riippumattoman vahti jokaisella tasolla hallitus voisi auttaa puolueen korruption kitkemiseksi ja tehokkuutta tapaa se koskaan voisi ennen.
Asiaa kolmen vaunut
Ehkä selvimmin poliittisia uudistuksia tulla ulos liitäntälaatikon oli perustaminen kansallisen turvallisuusneuvoston komitean ja Keski uudistaminen Leading Group, joka ohjaa kansallista turvallisuutta ja talouspolitiikkaa. Molemmat laitokset toimivat alaisuudessa puolueen politbyroon ja sen pysyvässä komiteassa ja siksi ratkaista ristiriita Kiinan poliittinen rakenne, joka on vaivannut maata vuosikymmeniä.
Kun puolue perustettiin kansantasavallan vuonna 1949, se mallina sen hallituksen ns kolmen vaunut mallia Neuvostoliitosta. Muodossa kolme rinnakkaista elimet jakaa valtaa: National Congress, lainsäätäjä johtaa puheenjohtaja, valtioneuvoston, kaappi hoitaa premier, ja KKP politbyroon johti pääsihteeri, joista puheenjohtaja ja pääministeri ovat myös jäseniä . (Viime vuosikymmeninä pääsihteeri osapuoli on toiminut myös valtion päämies.) Lopussa päivän, kuitenkin perustuslaki pitää puolueen johto yli kaiken.
Tämä teeskentely erottaminen on luonut vahingollista institutionaaliset monimutkaisuutta ja epävarmuutta. Lähtien alkuaikoina kansantasavallan, keskusteluissa on syttynyt noin kotoutuneet, tai erottaminen, välillä puolue, jota johtaa keskuskomitea ja sen politbyroon, ja hallitus, joka hoitaa valtioneuvosto. Ensimmäisten 30 vuotta alle Mao, "suuri ruorimies" vuorotellen vain johtava puolue ja väittää valvoa suoraan koko hallitukselle. Kuten institutionaalisia konflikteja, pahentaa vahvoja persoonia mukana, voisi olla kohtalokkaita seurauksia. Vuonna 1960-luvun puolivälissä, poliittiset erot Mao, sitten johtava KKP, ja Liu Shaoqi, sitten otsikko hallitus, ollut mitään pieni rooli sytyttänyt katastrofi, joka oli kulttuurivallankumouksen.
Kanssa perustettavan kansallisen turvallisuusasioiden komitean ja Keski uudistaminen Leading Group, kolmas täysistunnossaan aloittanut merkittävimmät poikkeamat vanha kolme vaunut malli.Puolue on nyt siirtynyt tiukasti edessä ja keskellä poliittisen hallinnon lisäksi sementillä valtiosääntönsä viranomainen. National Security komitean tehtävien kattaa kaikki näkökohdat Kiinan kotimaan ja kansainvälisen turvallisuuden politiikkaa, alkaen poliisivoimat ulkoministeriölle. Keski-uudistuksesta, joka on avainasema kansakunnan taloudellinen strategia.Ja molemmat ovat nyt tiukassa valvonnassa puolueen politbyroon. Vuonna käytännön järkeä, Kiinan järjestelmä on joiltakin osin, lähentynyt semi-presidentin järjestelmä maissa, kuten Ranskassa.
Uudistuksen pitäisi auttaa vakauttamaan hallinto ja voivat myös olla merkki suuri poliittinen läpimurto: itse asiassa CCP on vihdoin myöntää, että se on säännellään organisaatio, ei poliittinen puolue. Kiina toi modernin poliittisten puolueiden West yli sata vuotta sitten. Mutta länsimaissa perustamista kansallisvaltion tuli ensin ja osapuolet tulivat myöhemmin, eli "osat" väestöstä poliittisen järjestelmän. Kiinassa tämä prosessi tapahtui käänteisessä puolue tuli ensin, ja sen jälkeen 28 vuotta, se perusti Kiinan kansantasavallan. Ensimmäisestä päivästä lähtien, KKP ilmoittaa edustavansa useita Kiinan kansan.
Virallisesti päättyy Neuvostoliiton tyyliin kolme vaunut malli ja rakenteellisesti sulakkeen puolueen hallituksen kanssa, kolmas Plenum oli tärkeä käännepiste varten osapuolen kypsymässä EKP laitos. Pitkällä aikavälillä Kiinan hallinnon todennäköisesti laadullisesti erilainen malli työskentelee tällä hetkellä useimmissa maissa, joissa useiden osapuolten kilpailevat edustavat eri eturyhmiä vaaleissa. CCP on kehittymässä koskevat organisaatio, joka ilmentää koko Kiinan yhteiskunnan, ei kokonaan erilainen kuin vuosisatoja vanha Mandarin luokan Kiinan dynastiat. Tulevaisuus Kiinan poliittisen hallinnon, sitten riippuu siitä KKP: n institutionaalisia voimavaroja voidaan edelleen sopeutua nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa.
SYSTEEMISESTI SUCCESS
Vanavedessä Täysistunnossa kommentaattorit lähes kaikki suuret länsimaiset tiedotusvälineet ja ajatushautomot vähätelty KKP: n poliittisten uudistusten perusteella, että ne eivät asettaneet Kiina tiellä monipuoluejärjestelmän vaaleihin demokratiaa. Mutta kun se tulee Kiinaan, termi "poliittinen uudistus" on ideologisesti kaapattu. Se otetaan yleensä tarkoitetaan länsimaiseen demokratisoitumista. Kaikki muutokset, jotka eivät vastaa tätä varten, ei väliä kuinka merkittävää, hylätään. Silti nämä näkemykset heijastavat epäkypsä, ellei suorastaan haitallista, ymmärrystä Kiinan.
Useimmat tutkijat nykyajan Kiinassa jakaa puolueen johdon suurin valtio maailmassa kahteen 30 vuoden jaksoissa. Ensimmäinen kesti 1949-1979, Maon, toinen alkoi Deng uudistukset vuonna 1979 ja ulottuu tänään. Jotkut ovat luonnehtineet toisen 30 vuoden ajanjakson poikkeaminen tai jopa pettämistä ensin. He ovat väärässä. Vaikka ensimmäinen ja toinen aikakausina näytti työntyä starkly vastakkaisia ideologisia näkymiä, toinen oli seuraus ensimmäisen. Ilman saavutuksia ensimmäisen - kansallisen itsenäisyyden ja rakentaminen perus nykyaikaisen teollisen ja ihmisen infrastruktuuri - toinen olisi ollut mahdotonta.
Jos uusia poliittisia uudistuksia tehdään, tässä täysistunnossa on alkanut kolmas aikakausi-one, joka tiivistetään kaksi ensimmäistä ja luoda uusia kerronnan nykyaikaisen Kiina, syleillen hallintomalliin ohjenuorana ei vaaleista, mutta tehokkuutta. Pakottamalla varauduttava uusiin valvontaa ja tasapainoa, hallitus syntyy useamman toimivaltaisen, reagoiva ja ketterä.
Tänään, kriisit hallinnon vaivaavat kansakunnat ympäri maailmaa. Yritetty partisanship Yhdysvalloissa Bysantin elitismi Euroopassa, kehittynyt maailma on täynnä pysähtynyt huonovointisuus. Suuressa osassa kehitysmaissa, Thaimaasta Etelä-Sudaniin, vaalien järjestelmät ovat joko ei ole tarjota tai olla kokonaan kadonnut oikeutusta.
Vaikka se on edessään lukemattomia haasteita ja kasvukipuja, Kiina erottuu monesta näkökulmasta - taloudellisen kehityksen, köyhyyden vähentäminen, ja yleinen sosiaalinen yhteenkuuluvuus, mainitakseni vain muutamia. Xi katsella, Kiinasta tulee maailman suurin talous.Ja nykyisellä kehityskaari, Kiinasta tulee todellinen suurvalta - taloudellisesti, poliittisesti ja sotilaallisesti - mukaan tämän vuosisadan puoliväliin. Mutta potentiaalia ei voitu toteuttaa ilman johdonmukaista ja kypsä järjestelmä poliittisen hallinnon sopiva maa. Mitä tapahtui viime marraskuussa Pekingissä, sitten voi osoittautua välillisistä kuin useimmat ihmiset maailmassa ovat tunnustaneet.
Eric X. Li
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.