Kiinalaisen yhtiön niemeä, joka on ehdottanut tunnelin rakentamista, ei toistaiseksi ole ilmoitettu. Kiinalaiset haluavat rakentaa veden alle tunnelin, johon tulisi kaksi rautatietä ja kuusikaistainen maantie sekä myös tunneli sähkön ja kaasunsiirtolinjoille. Sataman infrastruktuurin ja rautatien solmukohdan rakentamiset kuuluvat myös kiinalaiseen projektiin. Rakennusaikataulu ja projektin kustannukset eivät ole tiedossa, kuitenkin tiedetään, että rahoituksen hoitaisi Kiinan Pankki.
Ehdotus on vaihtoehto, nyt keskustelun alla olleelle hankkeelle, jonka mukaan Kertšinsalmen yli rakennettaisiin silta. Putinin antaman tehtävän mukaan, Krim ja Krasnodarin alue on yhdistettävä jo vuoteen 2018 mennessä. Alunperin sillan rakentamiseen suunniteltiin noin kahdeksan miljardin dollarin myöntämistä Venäjän budjetista, mutta myöhemmin tätä summaa leikattiin puolella. Näin ollen kiinalaisen yhtiön ehdotuksen menestys riippuu hyvin paljon sen kustannuksista, kertoi venäläisen, valtionyhtiö Avtodorin edustaja Polina Pitshkur .
Olemme lopettaneet tekniset tutkimukset ja ehdottaneet kahdeksan eri vaihtoehtoa liikennesillan rakentamiseksi Kertšinsalmen ylitse. Venäjän hallitus on saanut ne nyt tutkittavakseen. Tällä hetkellä asiantuntijaneuvosto on kääntymässä vaihtoehdon puoleen, jossa ehdotetaan yhteistä rautatie- ja maantiesiltaa.
Valtionyhtiö A vtodor on selvittänyt sitä, miksei tule rakentaa tunnelia salmen alitse. Ensiksi, tunneli on herkempi luonnon tai ihmisen toiminnan aiheuttamille onnettomuuksille. Sen kunnostamisessa olisi myös suurempi työ tämänkaltaisen mahdollisen onnettomuuden jälkeen. Onnettomuuden sattuessa olisi myös ihmisten turvallisuuden takaaminen vaikeaa. Kaiken lisäksi, alustavien arvioiden mukaan tunnelin rakentaminen vaatisi ainakin viisi vuotta. Alueet pitäisi kuitenkin olla yhdistettynä jo neljän vuoden kuluttua.
Monella taholla on pidetty kiinalaisen yhtiön valmiutta rakentaa tunneli Krimille, lojaalisuuden osoituksena Venäjälle, Krimin tapahtumien yhteydessä. Kuitenkin venäläisen kehitysinstituutin avustajan Nikita Maslennikovin mukaan, minkäänlaisia poliittisia vivahteita tämän kiinalaisen hankeen taustalla ei ole.
Ennemmin tai myöhemmin tilanne Ukrainassa ja myös Krimillä normalisoituu, mutta, jos sitä odotetaan, niin aikaa bisneksen kannalta hukataan. Minkäänlaisia poliittisia tai taloudellisia esteitä, kiinalaisten investoinneille Krimille ei ole olemassa.
Tunnelin rakentamisen tarkoituksenmukaisuutta, venäläinen asiantuntija kuitenkin epäilee, mutta puhtaasti taloudelliselta näkökannalta otettuna. Tunneli rakennetaan sinne, minne siltaa tavallisesti ei voida tehdä. Mikään ei kuitenkaan estä kiinalaista yhtiötä osallistumasta sillan rakentamiseen.