Ukrainan kaakkoisosaan kapinalliset ehdottivat Kiovalle tulitaukoa onnettomuuden tutkimusten ajaksi.
Tällä hetkellä on olemassa muutama versio onnettomuuden syistä. Yksi niistä voidaan jättää huomion ulkopuolelle, joka koskee koneessa mahdollisesti ollutta teknisintä vikaa, kertoi Venäjän siviili-ilmailun koelentokeskuksen johtaja Ruben Esajan.
Koneen lentäessä Ukrainan ilmatilassa, lentokoneen miehistö olisi ehtinyt ilmoittaa lennonjohdolle teknisestä viasta, jos sellainen olisi ilmestynyt. Koska miehistöltä ei tullut mitään ilmoitusta, niin se merkitsee, että tapahtui lentokoneen tuhoutuminen ilmassa.
Kaiken todennäköisyyden mukaan malesialainen lentokone ammuttiin alas. Kiova kiirehti syyttämään tapahtuneesta Venäjä-mielisiä kapinallisia. Kuitenkin Boeing lensi 10,5 kilometrin korkeudessa. Jopa siinä tapauksessa, jos kapinallisten hallussa olisi Buk -ilmatorjuntaohjusjärjestelmiä, pitäisi olla lisäksi hyvin kokenut, jotta voitaisiin osua näin kaukaiseen ja nopeasti liikkuvaan kohteeseen, huomautti asekysymysten asiantuntija Andrei Klintsevitsh.
Kapinallisille tämänkaltaisen kohteen tuhoaminen on käytännössä mahdotonta. Kouluttamattomat taistelijat tuskin ehtivät seuraamaan hyvin nopeasti liikkuvaa kohdetta ja päätöksen tekemiseen on aikaa alle minuutti. Kyseisessä lentokoneessa tehtiin joko terrori-isku, tai se ammuttiin alas hävittäjästä tai tehokkaalla, S-200 kaltaisella ilmatorjuntajärjestelmällä.
Surullista kokemusta siviilikoneen tuhoamisesta Ukrainan asevoimilla on jo olemassa. Vuonna 2001, sotaharjoitusten aikana, ammuttiin alas Tu-154 lentokone, joka oli matkalla Tel Avivista Novosibirskiin. Kaikki koneessa olleet 66 matkustajaa sekä 12 miehistön jäsentä saivat surmansa. Ukraina kieltäytyi pitkään vastuun ottamisesta, mutta lopulta myönsi, että ukrainalaiset sotilaat tekivät virheen.
Kiova ei nytkään ota syyllisyyttä itselleen. Lentokoneen mustat laatikot on jo löydetty. Ne ovat hyvässä kunnossa ja niiden tallentamat tiedot tutkitaan. Seurantapalvelut ympäri maailmaa panevat merkille kaikki ohjusten laukaisut, joita maapallolla tehdään. Eli tämä tarkoittaa sitä, että jos lentokone ammuttiin alas, ei ole vaikeaa selvittää, mistä ohjus laukaistiin. USA:n nimettömänä pysyttelevä, tiedustelupalvelun lähde, on jo ilmoittanut, että alueelta laukaistiin maasta ilmaan -luokan ohjus. Mutta, espanjalainen lennonjohtaja, joka seurasi malesialaista lentokonetta, ilmoitti, että muutamaa minuuttia ennen sitä, kun se katosi tutkista, Boeingin vierellä voitiin havaita kaksi ukrainalaista hävittäjää.
Kansainvälinen ilmailukomitea on jo aloittanut turman tutkimukset. Kapinallisten johtajat Ukrainan kaakkoisalueella, ovat luvanneet, että kansainväliset tutkijat, Etyjin tarkkailijat ja Ukrainan hallinnon edustajat pääsevät esteettömästi onnettomuusalueelle. He ovat ehdottaneet Kiovalle myös tulitaukoa tutkimusten ajaksi.